voorbij het bekende


 
Gisteren heb ik de afstudeerprojecten opgestart.
Acht groepjes studenten die  als het ware het mooiste van hun werk laten zien in een werkstuk en een presentatie.
 
Heel boeiend vind ik het Moeder en Kind- project; in een pand in hartje Zutphen om verliefd op te zijn. Een heel concreet programma waarin de tienermoeders leren "Het heft in eigen hand te nemen".
– Hoe ga ik om met loverboy’s?(weerbaarheid vergroten)
– Wat zijn mijn hartewensen? (identiteit versterken)
 
Velen zijn niet gewend om over zichzelf te praten; vanwege opvoeding, lvg en gebrek aan vertrouwen, maar met allerlei hulpmiddelen: spel, tekeningen,film worden goede resultaten bereikt.
 
Ik weet bijna zeker dat het werkstuk  straks niet misstaat in een vaktijdschrift, want er wordt met veel liefde aan gewerkt.Dat te kunnen begeleiden is een voorrecht.
 
Tegelijkertijd weet ik dat een aantal van die moeders en kinderen tot "mislukking gedoemd"zijn. Die zijn al zo door het leven kapot gemaakt dat…
De kinderen zullen hen afgenomen worden en die maken op hun beurt weer een "valse start".
 
Vorige week kreeg ik de nieuwe gedichtenbundel van Esther JansmaEerst.
 
Grimmige ,beeldende gedichten, die  troost kunnen bieden.
 
Ik kies nu Voorbij het bekende
 
Het water blijft zakken en ik denk steeds er groeit
op een hoogte voorbij wat ik ken en kan denken
een massa,een vuist die zo groot als de wereld
op tafel zal slaan als ik even niet oplet mijn bord
voor mij weghaalt het leven verplettert het zal
iets radeloos groots zijn dat deze volgorde waarin
ik ben ik,armen,benen,woorden door elkaar
hengst tot het nooit heeft bestaan mijn laatste
gedachte zal gaan over het meervoud van dingen
en hoe eenvoudig ze uiteindelijk zijn een glimp
gerafeld hout,een jas die onder water weg zweeft.
 
 
afbeelding:
Kees Verkade
1 moeder en kind ( 1973)
2 op eigen benen
 
www.keesverkade.com
 
 

 
—————————————————————-
 
Net als velen betreur ik het stoppen op 1 maart, maar de "hete adem" van die datum mbt overzetten ervaar ik niet zo sterk.
Een blogpauze kan heilzaam zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op voorbij het bekende

  1. anna zegt:

    Ook al blog je 4 jaar systematisch,als je niet tot kliekjes ( uh netwerken) behoort neemt men niet eens meer de moeite om nog te reageren.
    Dit heeft toch geen enkele zin meer Laila?

  2. laila zegt:

    Veel niet werkende bloggers zijn misschien allergisch voor werk anna.
    Niks van aantrekken.
    Een blogpauze kan na 1 maart nog lang genoeg.

Geef een reactie

