ja-knikkers


 
Mijn geschiedenis is voor een deel verbonden met de streek van de ja-knikkers.
Schoonebeek. Hele artikelen las ik over de betekenis van het stoppen van de aardoliewinning in dit gebied. De gevolgen voor de mensen.
 
En nu begint het dan een tweede leven met nieuwe technieken,lees ik in de VK.
Het gestaag op en neer gaan van die ja-knikkers en het geluid. Fascinerend.
 
Maar een associatie met de ja-knikkende mens doet zich onmiddellijk bij mij voor.
 
In mijn persoonlijk leven verdraag ik ze niet meer: De conformisten, meelopers, angsthazen, Eichmannen.
 
Hoewel ik heel goed weet dat velen door intimidatie zo geworden zijn. Intimidatie; het komt in alle takken van sport voor.
De meedogenloze heerser, ook wel pychopathisch manager genoemd.
wil altijd mensen tegen elkaar uitspelen. Dat is zijn plezier.
Of de “autoritaire klootzakken.”
Je vindt ze op micro, meso en op macro-niveau.
 
Heel goed vind ik de column van Nazmiye Oral over de zorgwekkende toestand onder Turkse jongeren.
 
Het probleem is juist dat er in de Turkse gemeenschap te veel wordt geleefd naar heersende lijnen en dat niemand zich afwijkend mag ontwikkelen. De autoriteit die ouders hebben is ontzettend sterk.

Bij studenten uit landen met een wij-cultuur is dat vaak merkbaar. Indonesie, de Molukken, Marokko, Turkije. In supervisies is het soms een heel gezwoeg om te zorgen dat ze de broodnodige assertiviteit weten te ontwikkelen.

 
 
“Als je bent opgevoed vanuit een wij-identiteit waaraan alles ondergeschikt is en zelfs het eigen ik in dienst staat van het wij,is die beweging ( leven naar je eigen waarheid)heel moeilijk te maken.”
 
En Oral heeft het over een bodem, waar integratiebeleid op moet stoelen.
 
Bewustzijn.
“Waarom zijn we hier ook alweer?
Wat is het plan voor de toekomst?
Wat gaan we daaraan doen?”
 
Prima vragen Oral!
 
En laat die “heersers”maar een toontje lager zingen.

Een gestaag doorgaan vereist dat.
Als de onverbiddelijke*  ja-knikkers in Schoonebeek.



 
 
 
 
afbeelding:
internet


* zie reactie: Lebonton.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op ja-knikkers

  1. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ja.
    (ik knik niet)

  2. Antoinette Duijsters zegt:

    Zo is het. En als er een doorstart van het VKblog met Victor onrust op de achtergrond, ben ik heel snel weg.

  3. laila zegt:

    @Antoinette.
    Ik dacht helemaal niet aan het VK-blog en begrijp je reactie niet goed.

  4. Antoinette Duijsters zegt:

    Laila, je hebt het over mensen die niet hun eigen weg durven te gaan en in hun gewoontes [cultuur] blijven hangen ook al wonen ze in een ander land.
    In het klein is het VKblog ook een cultuur. En weggaan valt voor sommigen niet mee, die grijpen alle kansen om te blijven.

  5. laila zegt:

    @Antoinette.
    Om je te verplaatsen in de impact van de wij-cultuur verwijs ik je naar de column van Oral.
    Ik merk ook bij studenten uit een wij-cultuur hoe diep dat opvoedingspatroon is ingesleten. Het is bijna denigrerend als je spreekt van "blijven hangen."
    En wat andere sites betreft:
    Ik vind ze saai, weinig dynamiek, dus dat mensen hier nog plaatsen kan ik me voorstellen.

  6. Antoinette Duijsters zegt:

    Laila, ieder haar mening.
    Maar die ‘wij cultuur’ is hier waar ik woon nog heel sterk en geloof maar dat er flink geroddeld word als je een stap buiten de regels zet. Dit veranderd maar heel langzaam, maar mijn hele leven heb ik het als benauwend ervaren.

  7. laila zegt:

    Kan ik me voorstellen, maar:
    "Ieder haar mening", zeg jij.
    Vind jij die andere sites net zo interessant?

  8. laila zegt:

    Met alle respect:
    Ik zie nu pas dat Ina de beheerder is van OBA.
    Ze heeft veel werk verricht en doet dat nog.
    Ik wil ook lid worden, maar het lukt nog niet.

  9. lebonton zegt:

    ik weet niet meer waar, maar wel dat ik de korte-broeken-periode doormaakte.
    we liepen met de hond door een gebied, en daar stonden ja-knikkers.
    dat beeld is me altijd bij gebleven, elegantie en onverbiddelijkheid in één.

  10. laila zegt:

    @lebonton.
    Een mooie reactie.
    Het woord onverbiddelijk voeg ik toe aan de slotzin:-)

  11. Maria Trepp zegt:

    Eichmann, ik zit al heel lang met nieuwe blogs over hem, maar ik heb niet genoeg tijd en het is een moeilijk thema.
    Grunberg heeft heet boek van Mulisch over E. aanbevolen (dat ik niet kende) en het is inderdaad uitstekend…
    Alleen was Eichmann minder Ja-knikker dan toch gewoon virulent actief-antisemiet….
    De ja-knikkers zijn vaak minder passief dan je zou denken.

  12. laila zegt:

    @Maria.
    Schoonebeek net in het nieuws.
    Er zijn helemaal geen ja-knikkers meer, althans daar niet;-)
    De olie wordt in Duitsland geraffineerd ( ?) maar 40 % gaat naar Den Haag.
    Eichmann was een gewoon banaal ( Hannah Ahrendt)meelopertje,toch?
    Ik las Mulisch’ Eichmann boek door.

  13. ron zegt:

    Interessant wat je schrijft over die wij-cultuur.
    Mijn vader zegt me altijd dat ik ja knik… en dan toch met m’n dikkop doorga. Ik heb het altijd als een compliment aanvaard. 🙂

  14. laila zegt:

    @ron.
    Opmerkelijk hoelang vaders nog een referentiepunt blijven.
    Wat zegt je geliefde ervan?

Geef een reactie

