un prophete


 
Door de lezers van de VK is Un Prophete tot de twee na beste film uitgeroepen.
 
( Inception tot de beste, maar door de snelle wisselingen in tijd ,waardoor de personages niet zo tot hun recht komen,vond ik er niet veel aan. Ik had Winter’s Bone gekozen; een fascinerende,sobere white trashthriller)
 
Gevangenisfilms spreken tot de verbeelding, maar de Echte gevangenis behoort tot mijn werkvelden.
Ik schat dat ik er tussen de 50 en 100 keer geweest ben;in verschillende. Om studenten te bezoeken die er werken. Ik heb al eens een dag op een cel gezeten, bij de opening van een nieuwe vleugel om te ervaren hoe dat is en een dag "stage gelopen".
 
Gisteren was ik in de Grittenborg in Hoogeveen,waar een maatschappelijk werker werkt als trajectbegeleider.
Hij heeft major 5 afgesloten en ik kom er dan om te praten over zijn functioneren.
Heeft hij zijn doelstellingen gehaald?
Is er sprake van  ontwikkeling?
 
Spannend vind ik het altijd.
De vorige keer vertelde men:
"beneden zitten twee levenslang gestraften", en het liefst zou ik er dan meteen naartoe willen om er uren mee te praten.
Zoals veel gevangenispersoneel geleerd heeft ‘kan het iedereen overkomen’. Zelf deel ik die mening ook.
 
Het begint bij het detectiepoortje,waar de tas en ikzelf onderdoor moeten.
Als je pech hebt pieptie en dan moet je soms zelfs de laarzen uitdoen, of horloge af,vanwege metalen.
 
De gangen daar lijken op die van het plaatje hierboven.
 
Zo’n gevangenis heeft wel iets knus. Het ruikt er naar soep, in één van de vleugels zag ik mannen aan een tafel in de gezellig verlichte bibliotheek en er hingen imitatie Warhols, gemaakt op de crea-afdeling. Marilyn Monroe;pontificaal.
 
"Het percentage recidive (terugval)is 60 % en justitie heeft programma’s om dat terug te dringen", zei de begeleider.
 
"We hebben hier een pilot waarbij we werken aan een aantal  pijlers, bij ontslag:
een identiteitsbewijs,huisvesting,inkomen,schuldsanering,passende verslavings- of psychiatrische zorg."
 
Er zijn veel psychische problemen/stoornissen,maar de man, een veertiger waarvoor ik kwam doet het goed. In major 6  de laatste fase van de studie, gaat hij onder andere de methodieken voor terugdringen recidive vergelijken.
 
Sommige gedetineerden willen echter niets liever dan terug naar de gevangenis. Een dak boven je hoofd, goed eten, mensen die aandacht voor je hebben,bezigheden overdag, gezelschap en zoals ik stelde:
 
Het is er knus.
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op un prophete

  1. antoinette duijsters zegt:

    Lijkt op hospitalisering, lekker onderdak zonder zorgen.
    Maar voor geen goud zou ik daar willen zitten.

  2. laila zegt:

    @antoinette.
    Klopt, maar je moet niet vergeten dat de buitenwereld voor velen, vanwege ziekte en omstandigheden zeer onveilig is en keihard.

  3. Christien Damman zegt:

    Ben het helemaal met je reactie eens Laila. Niets voor ons maar voor hen…

  4. laila zegt:

    Wat bedoel je met:
    Niets voor ons maar voor hen?

  5. kuifje simon zegt:

    (op)geborgenheid.

  6. laila zegt:

    Mooi gevonden simon.
    Waar bijft jouw bijdrage?
    Het is nog lang geen 1 maart:.
    ( Well; ik ren naar de trein. Almelo of all places)
    nb
    Wil je dit doortimmerd stuk burgerjournalistiek aanbevelen?
    Ik voel me zo "in de steek gelaten", zonder aanbeveling.
    En het is toch al zo’n droeve tijd…

  7. Blutch1 zegt:

    =Sommige gedetineerden willen echter niets liever dan terug naar de gevangenis.=
    Zoals die man die voor de rechter stond en een half jaar kreeg.
    "Mijnheer de rechter, mag het ook een jaar zijn?" Waarop de rechter zei: "Anderhalf jaar dus, zo goed?"
    "Nee mijnheer de rechter, over 1 jaar is het weer lente."

  8. laila zegt:

    Een goeie Blutch.

Geef een reactie

