de helaasheid der dingen/ Het Pauperparadijs no.2 Belangrijkste boeken aller tijden ( Historisch Nieuwsblad)




Een grote dorre vlakte met een man aan een typemachine. Peinzend.
En even moet ik denken aan een schrijfsite waar schrijvers obsessief te keer gaan.
Zoals Joanan Rutgers (maar ook anderen die ik 10 jaar geleden al op een schrijfsite trof. De DIS-schrijvers met tig alters,waar amper ontwikkeling te zien is)
 Elke dag een paar teksten, citaten, stukken over dichters met zelf verzonnen wendingen zonder bronvermelding.
Wat is dat voor iemand?
Een manipulerende gek?
Een controlefreak die de touwtjes in handen wil hebben in schrijfland ter compensatie van…
 Geen idee,maar je vindt ze hier ook. De scorende zielloze cynici,volkomen verslingerd aan het internet.Machtswellustelingen?Wat probeert een machtswellusteling er onder te houden?
Zijn eigen kwetsbaarheid?




De man op de foto is Dimitri Verhulst, schrijver van De godverdomse dagen, waar ik over blogde.
Mijn zoon kwam thuis met De helaasheid der dingen, min of meer autobiografisch.


En ik zag de verfilming.




Gunther ( =Dimitri) woont met zijn vier nonkels bij oma.
Ze hebben geen werk en geen geld en:
“Mijn moeder is een hoer’, hoor je hem zeggen.


Zelden zag ik een film waarin zoveel gezopen wordt.


Met vrouwen kunnen ze niet omgaan en allen hebben korte lontjes.


Bijna wordt Gunther aan het mes geregen door één van de nonkels, zijn vader, die hem ervan verdenkt jeugdzorg ingeschakeld te hebben.


Maar hij was het niet. Het was oma en na die bijna-moord besluit pa naar een ontwenningskliniek te gaan.
Gunther gaat naar een internaat en pa zuipt zich alsnog vrij vroeg dood.


Een tragikomische film over zelfdestructieve patronen waar mensen niet aan ontkomen.
Om de tijd te doden wordt van alles verzonnen.
Bierwedstrijden en met-de blote reet-op -de- fiets-wedstrijden.





Gunther is anders.
Wordt schrijver.
Ontroerend is de scene aan het eind,
wanneer hij zijn demente oma bedankt.
Of ze hem nog verstaat?


————————————————————————————————–


Suzanna Jansen feliciteer ik met de Vrouw en Kultuurprijs voor Het Pauperparadijs.
200.000 exemplaren verkocht.
Een aanrader.






www.suzannajansen.nl

——————————————————————————————————


Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op de helaasheid der dingen/ Het Pauperparadijs no.2 Belangrijkste boeken aller tijden ( Historisch Nieuwsblad)

  1. anna zegt:

    Tjongejonge Laila.
    Hier valt heel wat te lezen.

  2. Fleur zegt:

    Heb je het laatste boek van Dimitri gelezen?
    De laatste liefde van mijn moeder.

  3. laila zegt:

    @fleur.
    Nee;ik lees oa Nietzches tranen van Yalom.

  4. cor3306 zegt:

    heb film toch niet gezien en ’t boek niet gelezen, zal een en ander recht proberen te zetten

  5. Trektocht zegt:

    Ik vond de film hilarisch al had ik er wat meer van verwacht maar dat komt omdat hij nogal opgehemeld werd hier in het filmhuis en de pers.
    En ja, dat slot was vertederend.

  6. laila zegt:

    @cor.
    Rechtzetten?
    Waarom?
    @Trekker.
    Hilarisch zeker en ik had wel sympathie voor de nonkels.
    Maar ik verkies het pauperparadijs.
    Ik hou van het verrassend doorbreken van patronen:-)
    nb
    Wat heb jij een gesoigneerd avatar.

  7. kuifje simon zegt:

    Schrijvers zoals de heer D.Verhulst en ondergetekende mogen graag
    de stilte van de woestijn opzoeken …

  8. Robert Kruzdlo zegt:

    In een korenveld met een warm zonnetje heerlijk om te schrijven.

  9. Fleur zegt:

    LAILAAAA ECHT WAAR??Was mijn resumé van Yalom niet uitgebreid genoeg dan?

  10. laila zegt:

    @simon.
    Daar kan ik inkomen.
    @Robert.
    Een blauiw korenveld met zon om in te schrijven. Lijkt me wel wat.
    @Fleur.
    Waar?

  11. Apiedapie zegt:

    Zo’n mooie titel .. de helaasheid der dingen … prachtig gewoon.

  12. laila zegt:

    @Apiedapie.
    Prachtig;vind ik ook.

  13. Laila zegt:

    Vanavond op de VPRO; De Helaasheid der dingen. Een prachtige film toch.
    In het kader van: Hoezo Armoede. Haha.

Geef een reactie

