thuis




Het was mooi in winters Leeuwarden gisteren. Dwalend door oude straten ,langs leuke winkeltjes. Ik was bij een maatschappelijk werkster/trajectbegeleidster ( GGZ), die op prima wijze psychiatrische clienten op weg helpt naar werk of dagbesteding. Voor velen is de drempel te hoog om dat zelf te doen.
Ze heeft een vaste baan gekregen.
 
De kerstborrel dinsdag in het bruine cafeetje van Windesheim was weer hartverwarmend en trots mailde ik van de week naar oud-studenten, waarvan het eindwerkstuk opgenomen is in de kennisbank van Tijdschrift Klik. Ook een mooi artikel staat er in. Het is een themanummer (november) over Verhuizen , voor veel clienten een zeer aangrijpende gebeurtenis en voor wie niet eigenlijk?
 
Het doet me genoegen dat we voor de diplomering in juli 2011 weer de mooie zaal van de Dominicanerkerk hebben kunnen huren.
Deze volwassen studenten,waarvan meer dan 50 % ervaringsdeskundigen zijn hebben iets toe te voegen aan de "markt van zorg en welzijn ". Ik geloof daar in.
 
Vandaag zijn er nog de laatste werkzaamheden voor de kerstvakantie.
Een lunch met een dierbare collega hebben we gepland. Daar is vaak niet zoveel tijd voor.
 
En dan breekt de tijd aan van: ontmoetingen met dierbaren, uitstapjes naar  het Groninger Museum, wandelen in de sneeuw, films kijken,lekker koken en eten natuurlijk , wat schrijven en lezen…
 
De Groene heeft als enige een themanummer.
 
Wat is Thuis?
 
Home is where the heart is.
 
 
 
afbeelding:
Chagall,Maria,Reims

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op thuis

  1. lidy zegt:

    Laila, hebben wij elkaar gekend? Ik werkte bij de VO vanaf 1989 op freelancebasis en later op parttime basis, maar toen gaf ik ook les aan de eerstejaars van de HBO. Ik gaf les in het vak organisatiekunde. Het was in de tijd van Tonnie Pouw. Fijn dat je studenten het zo goed doen. Het is leuk om te zien dat mensen groeien in hun vak.

  2. Pilgrimheart zegt:

    Mooie afbeelding. Het is ‘heart’ en niet ‘hart’ in het engels – maar misschien heb je het juist expres in het NL geschreven? O wat vind je van mijn nieuwe avatar? 🙂

  3. martin zegt:

    Dan heb jij wel een groot huis met al die uitwaaierende studenten van je die je in je hart sluit, tenminste dat lees ik uit je teksten.

  4. laila zegt:

    @lidy.
    Vanaf ’79 werk ik voor SOSA, een landelijk opleidingsinstituut dat her en der door ‘grote broertjes is overgenomen. Sinds 4 jaar zitten we in Windesheim.
    Ik had behoefte aan wat positieve geluiden, na al die ellende, maar er gaat natuurlijk ook wel eens wat mis.
    Ik kan zeer genieten van die studenten en hun groei.
    @pilgrim.
    Gaan we zeuren over foutjes?
    De nieuw avatar is fris en fruitig:-)
    @martin
    Een heel " groot hart is mijn huis":-)))

  5. Christien Damman zegt:

    Hoi Laila,
    ik wens je een fijne vakantie toe met ruimte voor veel van jouw liefhebberijen: dus ook schrijven.
    Ik ben niet ingelogd want ze waren bezig…?

  6. laila zegt:

    @Christien.
    Er komen nog wel een paar blogjes voor ik even stop.Veel te leuk.
    Wanneer zie ik weer eens zo’n fraai gedicht van jou?
    nb deze bijdrage hoort natuurlijk in de Overijsselgroep maar dat lukt niet

  7. lebonton zegt:

    met zo’n mooi venster zou je bijna kunnen zeggen ‘home is where the art is’
    en wat leuk, ik heb bij sosa in utrecht gestudeerd.

  8. cor3306 zegt:

    echt een mooie afbeelding. Leeuwarden( jongste zus woont daar had een functie bij de reclassering, Windesheim; ooit solliciteerde ik daar op een klein schooltje dat tegen een kerkje aangebouwd was

  9. laila zegt:

    @lebonton.
    Wat leuk Lebonton. Welke richting?Mijn hart ligt bij de activiteitensector SPW/SPH en nu ook MWD. Het nadeel vind ik dat daar weinig mannen studeren. Ik hou het meest van gemengde groepen. Meer dynamiek.
    We hadden daar altijd "landelijke vergadering"aan de Witte Vrouwenkade en gingen Surinaams eten om de hoek ( De Ster,geloof ik)
    @cor.
    De Hogeschool Windesheim is genoemd naar het dorp ( legendarisch vanwege de Moderne Devotie),waar Zwolle omheen is gebouwd.
    Mooie stad Leeuwarden.
    nb
    Ik wacht nog even tot de regen overgaat, want ik moet een half uur fietsen.

  10. lebonton zegt:

    arbeidsmarktpolitiek/personeelsbeleid.
    klopt, witte vrouwenkade, mooi pand is dat.

  11. cor3306 zegt:

    @Laila; het gemeentehuis van Windesheim stond toentertijd al in Zwolle

  12. laila zegt:

    @lebonton.
    De opleiding van de "stropdassen";-)
    De enige waar ik nooit bij betrokken was.
    Karakteristiek pand; ja.
    @ cor.
    is dat zo?

  13. lebonton zegt:

    mevrouw!
    als u het niet verder vertelt deel ik in vertrouwen mede nimmer een stropdas te dragen en dit (op de huwelijksdag na, lang, lang geleden) ook nooit gewoon was. sstt.

  14. laila zegt:

    @meneer.
    Een pak van mijn hart.

Geef een reactie

