dame in het zwart


 
 
Gisteravond was ik pas om 8 uur thuis en opvallend was de stapel reclamefolders die op tafel lag. Vol lekkere hapjes, rode lingerie en zwarte galajurkjes van zeeman ( voor 9.95 euri)Het aantal folders wordt ieder jaar meer.
 
Daarvoor had ik de laatste les psychiatrie van het jaar, want volgende week hebben we een kerstborrel ( al is het maar een uurtje, want de meesten moeten nog een uur reizen.)
 
Een les die ik van zijn leven niet meer vergeet.
We zaten met dertig studenten bovenin het ultramoderne X-gebouw ( zie blog 25-8) , met veel licht en glas. Het was er stil, want er zijn niet veel avondlessen.
 
Depressie was het onderwerp en het is de kunst om dan met z’n allen een toon te hebben die draaglijk is. Want velen zijn moe; moeten nog lang doorwerken,juist met de feestdagen  en er is veel stress bij clienten.
Ik neem wat recente theorie door en maak dan onmiddellijk een koppeling naar de praktijk.
Eén op de vijf mensen maakt een depressieve periode door, dus dat zijn hier minstens zes in de klas, had ik gezegd.Door het grote aantal ervaringsdeskundigen is dat aantal zelfs veel groter.
 
 En daar kwamen de verhalen; over ama-meisjes, tienermoeders, gedetineerden met suicidepogingen. Maar ook de eigen verhalen.
Af en toe kon je een speld horen vallen.
Maar er werd ook veel gelachen.
Aan het eind liet ik ze een depressietest doen ( van Beck) en ik had al semi-voorzichtig -schertsend gesteld dat het niet verplicht was.
 
“Als je meer als 70 punten hebt dan kunnen we de ambulance bellen”, zei ik, maar ik wist al dat dat niet hoefde.
De puntenscores zaten bij allen in het “veilige gebied”en er ging massaal een gejuich op.
 
Het mooist vond ik echter een uitspraak van Carl Gustav Jung,waar we uitgebreid bij stil hebben gestaan.
 
Een depressie is als een dame in het zwart. Als zij zich aandient,stuur haar dan niet weg,maar vraag haar als gast aan tafel en luister naar wat ze te zeggen heeft.”
 
 
 
schilderij:
Kees van Dongen
 
 ——————————————————————————–

18-9-2014

Indrukwekkend vandaag de column van René Diekstra over de smiling depression,

over één van zijn eerste clienten toen hij nog leerling-verpleegkundige was.

Een 30tiger die een soort vriend was geworden en de weken  voor vertrek uit de kliniek altijd opgewekt was.

Verbijsterd was iedereen toen hij toch suicide pleegde.
 
 
 
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

20 reacties op dame in het zwart

  1. kuifje simon zegt:

    Een mooie van Kees.
    Overigens gisteravond boeiende docu over o.m depressie op TV
    in programma Labyrint.
    Have a colourfull day ;-))

  2. martin zegt:

    Mooie uitspraak van Jung.

  3. laila zegt:

    Ha die simon.
    Wat vond je er boeiend aan?
    Ik hou wel van zwarte jurkjes:-)
    @martin.
    Ik vind hem zo mooi, die uitspraak. Ken hem pas sinds gisteren.
    Om in te lijsten.

  4. antoinette duijsters zegt:

    Heb toch liever een heer in het zwart, graag ook een beetje aantrekkelijk, het oog wil ook wat.

  5. laila zegt:

    @antoinette.
    Vanuit het vrouwenperspectief ben ik het volledig met je eens.

  6. kuifje simon zegt:

    Hoe de techneuten (de bio-boys) verklaren wat
    de anderen voelen, ervaren, beleven. Wonderlijk toch,
    hoe fijn een brein kan zijn.
    Met ‘van dongen’ knipoog … :$

  7. Robert Kruzdlo zegt:

    *
    Laila, ik weet er alles van. Schilder mijn depressies weg. Die handen op het schilderij, weet jij waarom die dame die handen zo beweegt? Groet Robert

  8. laila zegt:

    @Robert.
    Nu je het zegt.
    Weet jij het?

  9. Robert kruzdlo zegt:

    *
    Nee, maar als ik ga fantaseren dan denk ik dat het een boeddhistische houding is… Ik betrap mij er ook soms op en terwijl ik niets heb met boedisten. Misschien kan een boedist hier iets over zeggen.
    Het lijkt wel of ze iets wil ontvangen…
    Groet Robert

  10. gnossie zegt:

    Naar je innerlijke stem luisteren, ja. Mijn lieve wederhelft heeft daar een wonderlijke manier voor: als ze ergens mee zit wat haar dreigt te deprimeren gaat ze slapen met het voornemen naar haar droompsychiater te gaan. Ze komt dan in een kamer met veel donker eikenhout en hoge boekenkasten waar de psych haar aanhoort en van advies dient. Als ze dan wakker wordt heeft ze de oplossing. Vind ik zo knap!

  11. laila zegt:

    @simon.
    Aha; de techneuten.
    Brrrr…
    @Robert.
    Fascinerend, dat bovenste handje.
    Alsof ze beweegt.
    @Gnossie.
    "Naar je innerlijke stem luisteren". Ja.
    Prachtige verbeelding heeft jouw geliefde.
    Jij niet?

  12. Peter Louter zegt:

    Mij valt de uitspraak van Jung ook op.
    Mindfullness, is dat een manier om het gesprek met je depressie aan te gaan?
    Een mooie Kees van Dongen, maar die handen zijn gewoon slecht gedaan

  13. galadriel zegt:

    je schrijft het zo goed op, dat ik de sfeer kon proeven van de les… wanneer dat gebeurt is er grote betrokkenheid onder de leerlingen/studenten en dat is m.i. een van de beste voorwaarden om te leren ;))

  14. laila zegt:

    @Peter.
    Mindfullnes; natuurlijk wist één van de ervaringsdeskundige studenten precies te vertellen hoe hij het elke dag toepast.Zo leer je nog eens wat als docent.
    In gesprek gaan met de Windstilte van de ziel:-)
    @galadriel.
    Een groot compliment van een subtiel schrijfster mede/docent;-)
    Dank je wel.

  15. gnossie zegt:

    @L – ben zelf meer de verstandszijde, maar leer elke dag weer van haar.

  16. laila zegt:

    Aha;
    Dat vind ik de mooiste relaties.
    Waarin je van elkaar kunt leren. Altijd verrassend.
    Kan zij ook van jou leren?

  17. gnossie zegt:

    Moet ze eigenlijk zelf zeggen, natuurlijk, maar denk dat ze zal beamen dat we een mooie symbiose hebben.

  18. Christien Damman zegt:

    Jung heeft het mooi gezegd!
    En de handen van de vrouw?
    Ze lijkt te wachten, nerveus verlegen, ze speelt met de kralen.

  19. maria-dolores zegt:

    Jung had makkelijk praten.
    Ik kende de uitspraak wel.
    Er schijnen ook depressies te bestaan waarbij het weinig uitmaakt of je goed naar de dame in het zwart luistert of niet…

  20. laila zegt:

    @gnossie.
    Mooie symbiotische relatie.
    Hm; heb ik mijn bedenkingen bij.
    @Christien.
    iedereen ziet kunst anders, denk ik.
    @MD.
    Zeker weten, maar het gros valt misschien in de categorie die Jung bedoelt.

Geef een reactie

