electric space cowboys (straatpsychiater)/ 17 september 2016 Waanzinfestival ( uitverkocht)

Het was afzien gisteren in de kou. Bijna zat ik te janken op de fiets omdat mijn handen er af leken te vriezen. Op de terugweg verlangde ik maar één ding:
een warme kamer.
 
Afgelopen dinsdag hadden we het bij mijn les psychiatrie over de maataschappijkritische visie, die ik er “inhamer”.
Schrijnend zijn de verhalen over de toenemende armoede en de voedselbanken waar ik steeds meer over hoor.
 
Gelukkig heeft Zwolle een actief beleid met de nieuwe Herberg waar veel mensen opgevangen kunnen worden in deze bittere kou.
In de Herbergkrant zijn steeds mensen aan het woord die hun eigen verhaal vertellen
www.herbergkrant.nl
 
Uitgebreid hadden we het bij de les over Jules Tielens; de straatpsychiater. Hij was me al opgevallen in het bekroonde programma Kijken in de ziel.
 

Samen met de psycholoog Maurits Verster schreef hij het toegankelijke boek Bemoeizorg met de provocerende kreet: 0% wetenschap.
 
En ja; het is genieten in de les psychiatrie van al die verhalen van de werkers, die soms baanbrekend werk doen met zeer “lastige” clienten.Mensen die hun vertrouwen in mensen volledig verloren zijn.
 
Jules Tielens is een man naar mijn hart in de benadering van psychotische mensen, die veelal op straat leven.
 
In interviews wordt hem gevraagd hoe hij dit volhoudt.
Als antwoord geeft hij dan vaak dat zijn optreden in de rockband de Electric Space Cowboys, waarmee hij ook nog optreedt in psychiatrische klinieken en popworkshops geeft aan patienten, lekker wat afleiding biedt.( Weer eens wat anders dan de electric  twitterende bloggers!)
 
Van het Fonds Psychische Gezondheid krijgt hij de Ereprijs 2010; op de Open Minddag, 11 december.
Gefeliciteerd Jules.
 
Well; ik spring weer eens op de fiets.
Ik heb net een paar grote mannenwanten  gevonden.
No tears vandaag van de kou.
 
www.vipteamamsterdam.nl

http://www.psy.nl/…/
straatpsychiater-jules-tielens-bemoeizorg-is-een-ambacht/


Met oa. Trudy Dehue, Kusters, Tielens, Outsider Art enz.

Waanzin Festival 2016 – Filosofie.nl‎

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op electric space cowboys (straatpsychiater)/ 17 september 2016 Waanzinfestival ( uitverkocht)

  1. anna zegt:

    Welwel; het is één en al ouwe wijven hier. Tante pollewop.
    Mooie mannen hebben een streepje voor.
    Jules Tielens bijvoorbeeld.
    Wat jou;-)

  2. laila zegt:

    Zo is dat Anna.
    Zo’n space cowboy psychiater-met-golden-earring, heeft bij mij ook een streepje voor.

  3. kuifje simon zegt:

    "Nationale dichter" dichter Tollens bedelde in een barre winter eens 2000 gulden voor de armen bij elkaar.
    – Al zijn de bomen wit als dons
    de grachten hard als lood
    wat, wijfjelief, wat deert het ons
    wij hebben warmen wijn en pons
    wij hebben dek en brood –

  4. laila zegt:

    Er zit een fraaie tegenstelling in je reactie Simon.

  5. Peter Louter zegt:

    Bemoeizorg is gelukkig een beetje uit de taboesfeer aan het komen.
    De hulpverleningswetenschappen moeten op dit punt nodig eens tegen het licht worden gehouden.
    En om me ook maar eens ergens tegen aan te bemoeien: mannenhadschoenen zijn te groot voor je om je handen warm te houden, tenzij je ze over je dameshandschoen heen aantrekt

  6. Reine jRagolo zegt:

    Patienten die stemmen horen, zijn die wel gelukkig met ook nog electric space cowboys in hun hoofd?

  7. laila zegt:

    Ha die Peter.
    Een toffe gozer die Jules, lijkt mij.
    Ik draag die grote handschoenen over mijn kleine vrouwenhandschoentjes:-)
    @Reine.
    Wel nee, je ziet het verkeerd.
    Die electric space cowboy leert de "gekken" muziekmaken, zodat ze geen stemmen hoeven te horen.
    Hij komt niet in hun hoofd;-)

  8. laila zegt:

    Overigens Reine.
    Een gedeelte van het boek Bemoeizorg; inhoudsopgave en inleiding is te downloaden.
    Ik heb het ook net gedaan.
    Bemoeizorg vereist veel vakmanschap en het zijn de betere hulpverleners die daar inslagen.

  9. Christien Damman zegt:

    Laila,
    Tielens is vaste columnist in het twemaandelijks tijdschrift. Ypsilon ook via twitter te volgen.
    Via de ypsilon website kunt je Tielens tips vinden.

  10. Christien Damman zegt:

    Tijdschrijft Ypsilon natuurlijk.

  11. laila zegt:

    Inmiddels heb ik het al gelezen Christien,maar bedankt.
    Het interview in Psy is boeiend.

  12. laila zegt:

    De computer kan weer uit.
    Wat weinig aanbeveling.
    Sabotage van de moderator???

  13. Oliphant zegt:

    Ik heb een vriend in de psychiatrische verpleging, waarvan ik de narigheden vaak te horen krijg. Ik heb grooet respect voor mensen die instaat zijn de dak- en thuislozen, verslaafd, schizofreen en nog veel meer, toch begeleiden.
    Onlangs is hij neergestoken door een hem bekende patiënt, maar heeft het er levend vansf gebracht.
    Toen de wonden waren geheeld, is hij gewoon weer aan het werk gegaan.
    Chapeau!.
    Goed dat je daar een cursus over volgt, want we hebben die hulpverlening hard nodig.
    Groet O.
    PS, heb per 1 jAN. mijn bijdrage aan het fonds psychische gezondheid stop moeten zetten vanwege, door mijn scheiding, het opnieuw bezien van mijn overgebleven bezittingen…
    Moeilijkheden uit onsympathieke hoek,

  14. Oliphant zegt:

    Ik schijf nooit voor aanbevelingen. Allen voor me zelf. Ik vertel wat ik meemaak of meegemaakt heb, maar wil voornamelijk vorm geven aan mijn dagelijks leven.
    Dus of ik ben er of niet, maar tellers laten me koud als het weer nu en jouw handen, en als ik er ben is het voor mezelf, therapeutisch???
    Groet.

  15. laila zegt:

    Tja Oliphant;
    er gebeuren rare dingen in de psychiatrie. Daarom geef ik dat vak ook zo graag ( al 20 jaar);-)
    Je komt er alles tegen wat in een menselijke geest maar mogelijk is en het kan ons allemaal overkomen.
    Bij de werkers in die sector zijn grote talenten.
    Een teller heb ik niet,maar zo’n blog zonder aanbevelingen is zeer vreemd.
    Je was hier een tijd niet en je hebt wel wat meegemaakt lijkt mij.
    Sterkte.
    nb ik probeer te schrijven,maar val bijna in slaap.Drukke week gehad en te vroeg wakker.

  16. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik koop de Herbergkrant en de daklozen krant regelmatig,
    in eerste instantie voor het goede doel,
    maar ook om ze te lezen,
    ik vind ze heel leesbaar en meestal spannender
    dan wat er standaard in wachtkamers op tafel ligt,
    idem bij de kapper.
    Laatst stond er een artikel in over een sustainable bouwproject in Zwolle,
    dat is door echtgenoot meegenomen naar het werk,
    en daar door hogerhand opgepikt.
    (geen idee wat de uitkomst gaat worden)
    groet

  17. laila zegt:

    Vandaag twee stukken in De Stentor over de Herbergkrant.
    Eén over een verkoper en een stuk over de redactie.
    Het verspreidingsgebied is groot en men overweegt 10.000 exemplaren meer te drukken.
    Ha.

Geef een reactie

