een historische dag/orkest van de 18e eeuw/ 2015 Maria Joao Pirez




Vandaag krijgt het beste orkest van Nederland, het Orkest van de 18e eeuw een belangrijke cultuurprijs.


De Prins Bernhard Cultuurprijs.In het Muziekgebouw aan het IJ.


“Alle noten die jullie spelen zijn gelogen”, hoorde ik hem gisteren weer zeggen in de prachtige documentaire: Twee mannen en een orkest ( ned 2.13.00 uur) waarbij mijn lievelingspianiste Maria Joao Pires ook nog even langs kwam.
Het was in de tijd van de Notenkrakeractie.


Bijna dertig jaat bestaat het orkest dat muziek wilde laten horen zoals componisten het bedoeld hebben.Op authentieke instrumenten.
Meer dan dertig nationaliteiten spelen samen en treden overal op.
Ik was bij het optreden in Zwolle, dit jaar in het nieuwe Spiegeltheater.
En twintig jaar geleden in de Broerenkerk.
 

 
 
EEN REVOLUTIE IN DE KLASSIEKE MUZIEK,wordt het orkest genoemd.


Pure magie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Historisch is ook dat de eerste natuurtocht vandaag gereden wordt.
In Noordlaren.


Een koude week wordt het.
Vergeet vooral uw muts niet.




www.orchestra18c.com
zie ook VK vandaag: Cultuur.

nb.
Met 888 kilometer file, de drukste avondspits ooit ,
werd gisteren ook geschiedenis gemaakt.

no. 100.
groep overijssel

———————————————————————————————————————–

Wat zou ik haar graag zien optreden Maria Joao Pirez ( vandaag in de VK)

Een prachtige pianiste, die door Nederland toert.maria_2025113b

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op een historische dag/orkest van de 18e eeuw/ 2015 Maria Joao Pirez

  1. Ghijsa zegt:

    De dag moet nog beginnen
    en is nu al historisch
    oh wonder van de tijd

  2. laila zegt:

    Aha; er kan weer ingelogd worden.
    Je kent ze vast niet, anders had je niet zo gereageerd.
    Vandaar dit blog. Bekendheid voor Het orkest van de 18e eeuw.

  3. Aad Verbaast zegt:

    Prachtig orkest. Mogen ze blijven bestaan?

  4. laila zegt:

    Zonder enige twijfel Aad, zo lang als Bruggen nog leeft ( hij schuivelde met een stok het beeld in in Polen;Parkinson?)

  5. joost tibosch sr zegt:

    Een neef van mij heeft conservatorium 18de eeuwse blaasinstrumenten. Ook hem kan ik niet anders gunnen dan dat hij zijn (geliefde) baan mag behouden. Hij is nog lang niet aan een stok toe! Je houd je hart vast tegenwoordig! Of is onze westerse muziekcultuur ineens verengd tot moderne popcultuur, die zichzelf kan "bedruipen"?

  6. Ghijsa zegt:

    Daar ik geen irreeël verwachtingspatroon heb met betrekking tot jouw reactie,
    verwelkom ik haar van harte,
    mijn favoriete dirigent voor dit moment is Philippe Herreweghe, van het Choeurs de la Chapelle Royale en van het Collegium Vocale, orchestre des Champs Elysées. Aan de andere kant gaan de teksten van de franse rapper Grand Corps Malade er bij mij ook in als gods woord in een ouderling.
    Ik ken Frans Brugge en zijn orkest maar ben niet bijzonder gecharmeerd van zijn muziek, schaatsen vind ik wel aardig om te zien maar ook daar loop ik niet mee weg. Wat mij de laatste tijd wel weer bijzonder intrigeert is het fenomeen tijd, vandaar mijn reactie, dat viel mij nu weer op in jouw woorden. Dat iets historisch gevonden kan worden nog voordat het heeft plaatsgehad.

  7. laila zegt:

    Mijn hart hou ik vast Joost.
    @Ghijsa.
    "Als gods woord in een ouderling"; hm: ik ken iemand die ik die uitdrukking vaak heb horen noemen. Wie was dat ook weer ? Het is toch niet waar dat jij ook al onderdeel bent van die horde alters?
    Uilesprong 1-12. Niet vergeten!
    Tijd,
    er is geen tijd.

  8. Oliphant zegt:

    Gelukkig kun je voor de meeste uitvoeringen van muzikale optredens lekker warm binnenzitten.
    Ik waag me niet op glad ijs, alleen loop ik noodgedwongen nog wel door de sneeuw…
    Muziek is heerlijk.
    Groet, O.

  9. laila zegt:

    De komende tijd blog ik wat minder. ( Ik wil een essay afmaken)
    Wie werkt er nog,vraag ik me wel eens af.
    Maar muziek zit in je hoofd.
    C’est le ton qui fait la musique.

  10. laila zegt:

    Ik maak er even 10 van.
    Nummer 100 in de groep Overijssel.

Geef een reactie

