Hannie Schaft


 
Een klein berichtje viel me vanmorgen op in de krant.
"De ouders van verzetsstrijdster Hannie Schaft hebben woensdag in Den Haag postuum de Yad Vashem-onderscheiding gekregen opmdat ze tijdenss WO2 hun huis hebben opengesteld voor onderduikers.
Tijdens de oorlog hielp Hannie Schaft onder meer onderduikers met gestolen bonkaarten en persoonsbewijzen. Ze pleegde aanslagen op Duitse collaborateurs en landverraders. Aan het eind van de oorlog werd ze doodgeschoten in de duinen bij Bloemendaal.
 
Hannie Schaft was één van de weinige vrouwen in Nederland, het land waar de meeste joden zijn verraden, die openlijk verzet pleegde.
 
Het Kwaad is banaal, is een uitdrukking van Hannah Ahrendt naar aanleiding van de Eichmann-processen.
Eichmann, een gewoon kantoormannetje, dat zich tot de meest gruwelijke daden liet verleiden  door, ja door wat eigenlijk…?
 
Aangezien ik sterk bezig ben met het nakijken van beroepsethiek roept het item Hannie Schaft vragen op in die richting.
 
In deze "snelle twittercultuur"lijkt de virtuele wereld soms op een bezetter.
Veel mensen zijn verslaafd en als je ethiek opvat als de reflectie op de moraal dan zal die reflectie door verslaving ondergesneeuwd worden.
Veel mensen zien dan ook het belang van de windstilte van de ziel , een uitdrukking van Nietzsche,waar Joke Hermsen haar essay aan ontleend heeft.
En ook mindfulness zou een reactie kunnen zijn op die flitsende twittercultuur, waabij mensen hollen van de ene prikkel naar de andere.
En hou me ten goede.
Verslaving daaraan kan iedereen overkomen.
 
Mindfulness, opgevat als aandacht en rust zijn dan de elementen die reflectie weer op gang kunnnen brengen.
 
 
Hannie Schaft; Het meisje met het rode haar ( Theun de Vries) heeft tot mijn verbeelding gesproken, als symbool van verzet.
 
Vrijheid lijkt me een belangrijke waarde.
Vrijheid om te reflecteren op je eigen moraal en naar aanleiding daarvan keuzes te maken.
 
Maar kan dat nog in een wereld vol prikkels, die veel mensen als kuddedieren van die vrijheid berooft?
 
Waarde lezen, wat denkt u?
 
www.hannieschaft.nl
 
 
 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

29 reacties op Hannie Schaft

  1. StadsfotograafVelsen zegt:

    En dan nu een schokkend nieuwtje:
    De Hannie Schaftschool in Haarlem wil van naam veranderen, want"dat past beter bij het nieuwe onderwijsconcept dat we aan het neerzetten zijn"
    kwebbelt de "schoolmanager" in zijn onbenullige moderne snelle-jongenstaaltje.
    Gelukkig komt daar verzet tegen:http://www.webregio.nl/zuid-kennemerland/regionaal-nieuws/artikel/1830973/verzet-tegen-andere-naam-de-hannie-schaftschool.aspx

  2. laila zegt:

    Ach; ik denk dat veel mensen zich niet realiseren hoe belangrijk Vrijheid is en dat dat in feite een "schaars"goed is in deze tijd waarin velen gemanipuleerd worden door media, reclame…
    Wat denk jij?

  3. cor3306 zegt:

    roept vragen op in die richting; bedoel je dat ethiek zowel tot het goede als tot het kwade leiden kan! Ik heb ’t Boek van Theun de Vr. gelezen en nog een ander boek over Hannie Schaft( ze komt ook nog voor in De Aanslag van Harry Mulisch. Of de ethiek nou zozeer door de virtuele wereld van twiiter en zo bedreigd wordt, vraag ik me af. Ik denk dat het zwaartepunt dat in onze huidige maatschappij steeds meer op egoisme en materialisme komt te liggen, daar veel meer mee te maken heeft

  4. katja zegt:

    ==StadsfotograafVelsen 25-11-2010 08:48: De Hannie Schaftschool in Haarlem wil van naam veranderen, want"dat past beter bij het nieuwe onderwijsconcept dat we aan het neerzetten zijn"kwebbelt de "schoolmanager" in zijn, haar, onbenullige moderne snelle-jongens/meisjes taaltje. ==(Ze heet Anita)
    Passend bij een nieuw anti-semitisch onderwijs concept misschien? Anders kan ik het niet duiden. Compleet met ontkenning of, vanwege het soort kindertjes, op zijn minst een niet meer durven noemen van de holocaust?
    Als ik het mis heb hoor ik dat graag. Ben zeer benieuwd naar dit nieuwe onderwijs concept.

  5. meeuwenoord zegt:

    grote bewondering voor hanny,zat recent in andere vorm over haar te schrijven,dat ze dood gezwegen is,door haar toen politieke keuze,zegt al genoeg,hoe men ,de andere in elkaar zit.

  6. Christien Damman zegt:

    Goed bericht.
    En een andere naam voor de school? Je moet wel maf zijn of publliciteitsgeil.

  7. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Katja
    Ach, heet het Anita?
    Ik vrees dat jouw vermoeden ergens wel grond heeft,
    al dacht ik zelf alleen aan oppervlakkigheid
    een school moet vooral "leuk" zijn,
    dus daar hoort tegenwoordige een zandbanknaampje bij,
    en veel ikea-decoraties.
    Gelukkig is er in Haarlem echt VERZET tegen die stompzinnige Anita’s
    (ben blij dat mijn kleinkinderen elders verstandige schoolhoofden hebben)

  8. laila zegt:

    @cor.
    Als eerste:
    Ik kan er voor kiezen om op ieder apart te reageren, maar eigenlijk houd ik daar niet van.
    Ethiek ;opgevat als de wetenschap van de moraal levert verschillende invalshoeken op.
    Zo heb je:
    -de beginselethiek,waarbij de handeling zelf centraal staat en de
    -de gevolgenethiek, waarbij het resultaat van de handeling centraal staat.Maar er zijn nog meer invalshoeken
    In mijn social worksfeer, wordt het ethische gesprek als uitgangspunt gezien.
    In sommige gevallen wordt in een team op grond van dat gesprek een beslissing genomen, maar in veel gevallen moet er gewoon gehandeld worden. In die gevallen dat dat spanningen oplevert wordt verantwoordingsbereidheid als een onderdeel van de beroepshouding gezien en achteraf een gesprek gevoerd.
    Ik denk wel dat het zo kan zijn dat keuzes voor de ene persoon goed kunnen zijn en voor de ander minder goed of zelfs slecht.
    Dat hangt ook af van de fase van morele ontwikkeling waarin iemand zich bevindt ( Kohlberg),waar dan ook weer kritiek op is omdat het een "typisch westers denken"zou zijn.
    Wat mij betreft kan er een verband zijn tussen "verslaving aan internet"en de verschuiving naar egoisme, omdat iedere verslaving roept om behoeftenbevrediging. Denk je niet?
    Fons Klaase, een ex-collega van mij schreef een aardig boek over Beroepsethiek,waarin juist het Ethische gesprek centraal staat.
    @katja, stadsfotograaf,Christien,
    Van die naamsverandering ,noch de achtergronden weet ik iets.
    Wel lijkt het mij goed om "symbolen van verzet" in ere t e houden
    @meeuwenoord.
    Hannie Schaft doodgezwegen voor haar politieke keuze?
    Daar wil ik wel iets meer van horen. Ingewikkeld; een zaak met veel machtspolitieke kanten, denk ik.

  9. Fulps zegt:

    @Laila.
    Ik heb even weinig tijd maar ik zal dezer dagen een blog wijden aan de vrouw in het verzet en dat houdt wel wat meer in dan alleen Hannie Schaft.

  10. laila zegt:

    Fulps.
    Interessant, maar natuurlijk is dat zo.
    Er waren heel wat mannen en vrouwen die "in het geheim"verzet hebben gepleegd.

  11. Rob Kruzdlo zegt:

    Mijn moeder heeft haar, Hannie kort gekend. Ik heb net een college gevolgd over H. Arendt. Iets is niet einmal unheimlich dan dat het kwaad in iedereen zit.
    Ook de Joodse raden hebben meegedaan aan de Endlosung… schreef ze. Dapper he…vind je niet?

  12. cor3306 zegt:

    De weg van verslaving(alle soorten) naar egoisme lijkt evident. Verder gingen mijn gedachten in de richting van dat(haast) iedereen wel in zekere zin etisch denkt te zijn of te handelen( ook de abjecte figuren)

  13. View zegt:

    De journalist Ton Kors (1946-1996) heeft gedocumenteerd over haar geschreven.
    De persoonsstructuur van Hannie was haar sterkste drijfveer..

  14. laila zegt:

    @Rob.
    Ik denk dat je door alle lagen van de bevolking mensen hebben die niet zelfstandig kunnen denken.
    Allerlei experimenten uit de sociale psychologie ( Milgran oa) hebben aangetoond hoe mensen zich door een leider of een groep onder druk kunnen laten zetten.
    Bovendien zijn er veel mensen , ook door alle lagen van de bevolking heen, bij wie het geweten slecht ontwikkeld is. Om wat voor reden dan ook. Denk ook aan het Type psychopatisch manager.
    @cor.
    Het ultieme kwaad,wat dat ook zijn mag, bestaat volgens mij niet.
    Ik praat er ook regelmatig met studenten over die in PI of TBS-kliniek werken.
    Sommige werken met meervoudige moordenaars.
    @view.
    Tja; ik bekeek de ethische kant, maar de psychologische blijft ook boeiend.
    Ik heb overigens wel over de Velser affaire gelezen, maar dat is alweer een tijd geleden.

  15. meeuwenoord zegt:

    was even aan t werk,heb filmpie gezien verleden over vrouw,uit haar groep,die t verhaal uit een zette,op de locatie ,bij spoor zandvoort…interressant…ging ook over na de oorlog,bij ,ons in cafe ,schreef jb charles twee boeken,dit onderwerp,volg spoor terug en over iets over een ketter,iets dergelijk…zie,blog noordwijk,pjotr…groet klaas.

  16. BarbaraJansma zegt:

    De motieven waarom iemand in het verzet gaat of ging zijn van een andere orde dan de uitkomst van een oorlog of een burgerstrijd. We weten nu wie er toen goed was en wie niet, maar wat als er nu alweer iets gaande is waar de gemeenschap niet adequaat op reageert? Zijn de dwarsen idioten of zijn ze goed?
    Zijn de pubers van nu, die twitteren en chatten en zich niet opwinden over de klets van ouwelui, zieners of domkoppen?
    Mag ik je het boekje van Truus Menger-Oversteegen aanraden? "Toen niet, nu niet, nooit" heet het. Truus was in het verzet gerold, verliefd enzo, samen met haar zusje Freddie, toen ze 16 en 14 waren, en ze hebben Hannie Schaft in hun groepje gekregen en opgeleid. Truus gaf altijd gastlessen op scholen, en ging beeldhouwen, en heeft een aantal monumenten gemaakt. Ik vind haar als beeldhouwer niet erg geschoold, maakt niet uit. Ik weet wel dat ze als puber dingen deed, levens heeft gered en beëindigd, dat ze de rest van haar leven niet meer dan 4 uur per nacht sliep, en bleef lachen tussen de herinneringen door.
    Een heel verhaal, omdat ik wil dat Truus en Freddie ook de eer krijgen, al zijn ze niet omgelegd in de duinen, en ik wil hiermee ook zeggen dat niemand weet hoe je reageert in situaties die nieuw zijn, en dat motieven er niet altijd toe doen. En dat het aphatische geduld van de jeugd nu een goed effect kan hebben. Zij groeien samen op, alle nationaliteiten dwars door elkaar, en ze hebben geen zin in die zooi, dus ze doen er vooralsnog niet aan mee.
    Prachtig beeld van Fioen Blaisse hiernaast, ze is bijzonder!

  17. laila zegt:

    @meeuwenoord.
    Ik snap nu de aandacht voor dit onderwerp, al was het maar een klein berichtje.
    28 november is Nationale Hannie Schaftherdenkingsdag.
    @Barbara,
    Aandacht voor de opleiders lijkt me goed.
    Ik zal naar het boekje uitkijken.
    Dank voor je reactie.

  18. Peter Louter zegt:

    Meer dan de banaliteit van het kwaad lijkt me de vraag aan de orde of er kwaad is dat je met man en macht ( en wapens) moet bestrijden. Over die vraag wordt volgens mij nog te weinig nagedacht

  19. laila zegt:

    Wat vind je van deze bijdrage Peter?

  20. paul1987 zegt:

    @ Iedereen
    Twitter en consorten maken kleine nieuwsberichten natuurlijk veel groter. Informatie gaat razendsnel gaat informatie over de hele wereld. Dit zorgt dat sommige berichten meer aandacht krijgen dan pakweg 10 jaar eerder.
    Ik zie voor mezelf eerder een probleem in dat we weinig besef hebben over de geschiedenis. Op scholen wordt er meestal na WO II niets meer behandeld. Hoogstens Vietnam.
    Terwijl je in pakweg veel conflicten onze huidige wereld ziet ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan Iran, Noord en Zuid-Korea, China, Zuid-Afrika, Congo, Portugal, Spanje, Ierland, Griekenland, Rusland en etc.
    Als je hier weinig van afweet kun je huidige gebeurtenissen maar van een eenzijdige kant bezien

  21. 100_woorden zegt:

    Eerlijk gezegd is me niet duidelijk welk punt je nu precies probeert te maken, als er al een punt is. Je stipt veel zaken aan, bijvoorbeeld beroepsethiek en verslaving, maar ik mis de echte uitwerking.

  22. laila zegt:

    @paul.
    Veel informatie gaat snel over de wereld; ook bullshit.
    Riooljournalistiek.
    Eenzijdigheid is inderdaad een gevaar.Plus wat ik stelde: de minder wordende reflectie.
    @100 woorden.
    Tja; een essay is het niet, al ga ik door op voorheen geschetste onderwerpen .
    Zowel over Hannah Ahrendt, als over Joke Hermsen, als over meelopers,als over Milgram heb ik het meerdere malen gehad.
    Jammer dat je de door mij beoogde verbanden niet kan zien.

  23. parkschool zegt:

    Laila, dank je voor dit waardevolle bericht over deze Yad Vashem-onderscheiding ….
    Daar wou ik het bij laten
    Old friend,
    Therese

  24. laila zegt:

    Graag gedaan parkschool:-)

  25. martin zegt:

    Hannie Schaft werkte als een terroriste, of verzetsstrijder, maar dat is hetzelfde alleen de positie van kijken plakt er een ander stempel op. Ze was in ieder geval communiste. Ze schoot, nog niet eens zeker of dat met instemming van de leiding gebeurde, een Duitser van zijn fiets en kon voorzien dat daarvoor mensen gestraft zouden worden.
    Zijn alle reageerders daarvoor? Dan heb je een bijzondere verzameling mensen getroffen. En waarom kon na de oorlog de cel waarin Schaft zat verder aangepakt worden door wat in de oorlog ook verzet was, maar dan rechts. Waarom wordt dan wel het romantische meisje met de hoed gevolgd, maar niet dat de daden niet altijd verstandig waren en de keiharde waarheid dat HET verzet niet bestond en. Sterker nog dat ze uit nood samenwerkten maar toen dat niet meer nodig was elkaar te vuur en zwaard bestreden.
    Die schooldirecteur opent (al dan niet bewust) een discussie maar die voer je niet door over heikele kwesties heen te stappen. Zelf denk ik dat de daad van Hannie Schaft fout was, maar dat haar verzet en dat van kameraden door de naam te herinneren wel de terechte erkenning krijgt.
    Ethisch is het geen ABC-tje, maar moet je van A tot Z gaan.

  26. laila zegt:

    Conny Braam, de zeer scherpzinnige journaliste, heeft met twee anderen een comité opgericht om de waarheid mbt de Velseraffaire te achterhalen.
    Bedankt voor je reactie.

  27. solvejg zegt:

    Ha Laila, interessante vragen stel je. Ik had het berichtje over Hannie Schaft ook zien staan in de krant. Nog steeds heb ik oog voor details, liever nog zie ik de kleine berichtjes in de marge van de krant, dan de grote verhalen die veel vaker door nieuwshypes worden gevoed of ze op hun beurt voeden. Internet kan verslavend werken, dat geldt helemaal voor twitter, maar aan de andere kant heeft twitter me in het afgelopen jaar veel waardevolle contacten opgeleverd. Ik heb in dit jaar meer nieuwe contacten ‘in real life’ gezien dan voorheen. Sommige zijn diepgaander dan andere, maar dat is nooit anders geweest. Met de ene vriend(in) doe ik andere dingen dan met de andere. Twitter kan je een fragmentarisch gevoel geven, net als het volgen van het nieuws op tv en de vele andere media. Diepgang vind ik dan vooral in het zien van theater om daarover mijn gedachten op te schrijven, daardoor blijft een voorstelling langer hangen. Maar ook in een weekblad als de Groene Amsterdammer die over het algemeen wars is van hypes. En mindful kun je inderdaad zijn door aandacht aan de echt belangrijke zaken te geven en ondanks alle achtergrondruis van het internet en andere media in het NU te blijven.
    Dank je wel dat je me hierover na hebt laten denken!!
    Lieve groet, Solvejg

  28. laila zegt:

    Verrassend; je reactie!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s