!room with a view

Bent u een beetje een suffe somberaar?
Een pukkelige piekeraar die het hoofd vaak laat hangen?
Een angsthaas die zich vaak achter de geraniums terugtrekt?
Een beetje meer slaaf dan u zou willen? Van drank,drugs,sex ,macht of internet?
Of een combinatie?
 
Dan is er goed nieuws:
 
Volop Leven, behoort ook tot uw mogelijkheden. Een nieuwe zelfhulpcursus met verbluffende resultaten.
 
De Universiteit van Twente presenteert vrijdag  resultaten van het onderzoek van onder andere de psycholoog Ernst Bohlmeijer op het congres
Psychologie van de levenskunst.
( Van zijn boek over Verhalen die wij leven heb ik erg genoten)
 
Lichtere depressies en angsten kunnen baat hebben bij een training die gebaseerd is op:
ACT ( Acceptance and Commitment Therapy); een cognitieve benadering met mindfulness.
Na negen weken was het percentage matig depressieven in de groep van het onderzoek tot 30 % gedaald. In de controlegroep was dat nog steeds 70%.
"Heel hoopgevend", vindt Bohlmeijer.
 
Wat denkt u.
Blijft u achter die geraniums zitten of kiest u
a room with a view?
 
 

 
 
 
 
 
 afbeelding: Matisse
zie ook weblink:
Acceptance and commitment therapy (Wiki)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op !room with a view

  1. maria-dolores zegt:

    :-))
    ‘k ben geen duffe, suffe, sombere piekeraar, nou ja, meestal niet, maar heb toch even gekeken.

  2. laila zegt:

    Aha MD.
    Dat zeggen ze allemaal;-)
    Well;ik spring op de fiets en ga koken.
    Hete bliksem; een oeroud hollands gercht staat op het menu.

  3. Peter Louter zegt:

    Mindfullness is attractief én in de mode, vooral onder mensen in de GGZ
    Ik ben nog even sceptisch, waait het over of is het een blijvertje.

  4. laila zegt:

    Natuurlijk Peter;
    ik ook, maar Ernst Bohlmeijer vind ik goed als narratief psycholoog.

  5. Prikkeldraad zegt:

    zo komen oude (zen) inzichten weer tot leven in niewe toepassingen,
    ook een soort kringloop.

  6. cor3306 zegt:

    verdraaid: hete bliksem, daar zeg je wat, moet ik toch eens weer maken( ennne mijn gerania staan buiten)

  7. laila zegt:

    De grootgrutter had zoete appeltjes en dan denk ik meteen aan hete bliksem.
    Wel lekker;af en toe.
    Interessant niet?
    De narratieve psychologie.
    Net las ik een zeer interessant artikel van Douwe Draaisma over Wij zijn ons brein van Dick Swaab.In VN.
    Tja; die strijd blijft:
    Tussen de klassieke medici en de zich verruimende psychologen.
    Het medisch "bolwerk der beterweters"( naar Rudy van den Hoofdakker) heeft nog heel wat noten op de zang.

  8. Trektocht zegt:

    Laat mij maar slaaf, dat maak ik zelf namelijk wel uit!

  9. Trektocht zegt:

    Wat mooi trouwens hiernaast, Marlene Dumas!

  10. laila zegt:

    Heb je een keuze trekke?
    Bestaat de vrije wil?:-)

  11. laila zegt:

    Een mooie vrouw, van Dumas, vind ik ook.
    EN: het kwaad is banaal.

  12. Gus zegt:

    Hm, vrije wil, natuurlijk bestaat die.
    Het kwaad banaal? Zonder kwaad geen goed?
    Yang-Yin gedoe enz.
    Alleen, geloof ik daar ook niet in. 🙂

  13. laila zegt:

    Goedemorgen Gus.
    Waar geloof je wel in?

Geef een reactie

