gouden hartprijs ( grote vrouwen)

Eigenlijk had ik vandaag willen schrijven over filosofie.
Een paar maanden geleden mailde de collega/schrijver van Over het Voortreffelijke ( een prachtig boek over Aristoteles waar mijn zoon onlangs van smulde)
of het niet "leuk" zou zijn om eens met een aantal collega;s over filosofie te praten.
Natuurlijk , mailde ik direct terug en een aantal anderen ook.
Vanmiddag gaat dat gebeuren en in mijn voorbereiding buitelen mijn gedachten over elkaar heen.
 
Wat moet je nog met die "gestolde denkers?" En heeft Luce Irigaray niet een ander licht op Plato’s grot geworpen?"
 
Wat is het belang van socratische gespreksvoering op de lagere school?
 
Maar ik doe het nietLachen
 
Ik schrijf over een vrouw die vandaag de Gouden Hart-prijs krijgt ( van Libelle)
 
De Zwolse cardiologe Angela Maas van de Isala-klinieken en is daarmee uitgeroepen tot de Beste Cardioloog van Nederland.
Eerder kreeg ze al een prijs van de Nederlandse Vereniging van vrouwelijke artsen
 
"Hoe verklaart u die erkenning? ", vraagt De Stentor.
 
"Hart-envaatziekten zijn doodsoorzaak nummer éen bij vrouwen,zelfs meer dan bij mannen. De tijd is er blijkbaar rijp voor dat wij in breder verband gaan inzien dat er duidelijke verschillen zijn tussen mannen en vrouwen op het terrein van hart-en vaatziekten en dat die in de praktijk belangrijk zijn voor een betere patientenzorg. De afgelopen vijftien jaar heb ik er mij in toenemende mate in binnen-en buitenland in verdiept en mijn pioniersrol binnen de Nederlandse cardiologie begint nu ook navolging te krijgen."
 
"Komt het hart op de schoorsteenmantel?"
 
"Misschien. Maar ik draag het gouden hart vooral op aan de vrouwelijke hartpatienten van wie ik de afgelopen jaren veel geleerd heb."
 
Angela gefeliciteerd!
 
Met een aantal collega’s schrijft ze een handboek ‘gynaecardiologie’ om de kennis aan nieuwe generaties over te dragen.
 
 
www.isala.nl
 
 
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op gouden hartprijs ( grote vrouwen)

  1. anna zegt:

    Grappig dat je het woord "gestolde denkers" gebruikt in dit kader. Is dat bewust?
    Maar goed: je zit natuurlijk al weer op de fiets.
    Goed voor de bloedvaten:-)

  2. zolder je weet wel die nepper maar wel met eigen zegt:

    Horen we dan later nog of die gestolde denkers door de hitte van jullie gesprek weer vloeibaar werden?

  3. laila zegt:

    @zolder.
    Ik heb een nieuwe baan binnen de Hogeschool en ken lang niet alle collega’s, dus ik neem waar;-)
    Meestal drop ik af en toe wat als:
    gereformeerden hebben ze achter de ellebogen:-)

  4. Henk van Leuken zegt:

    Als je van de gestolde kennis af wil is het noodzakelijk om filosofie te zien en te ervaren als activiteit. Irigaray heeft afgerekend met de ideeënwereld van Plato. In een van mijn blogs geef ik uitleg over de ervaring van de grot. Het enige realistische wat je daar uit kunt halen is het fenomeen van dronken worden. Dat wat van het lichaam was, verhuist na Plato’s dronkenschap naar hoog in de bol, waar het "waarheid"wordt. We hoeven ons slechts van dat promillagebewustzijn te ontdoen om weer met de benen op de grond te komen wat wil zeggen leven overeenkomstig de lichamelijke aanwijzingen. Dit laatste noemen we ervaring en ervaring is constitutief voor elke vorm van kennis. Het zal duidelijk zijn dat dat met alcohol niet kan. In Symposium beschrijft Plat dat alcohol niet terug te dringen was tijdens de bijenkomsten die door moesten gaan als academisch. Maar of kennis nog ontnuchterd wordt zal moeten blijken.
    veel plezier met je filosofische act.
    groet Henk

  5. laila zegt:

    Tjonge Henk.
    Een aardige slotzin heb je. Dat zeker.
    Kom op Dames en Heren ook.
    Ik zit vandaag niet meer achter de computer maar een beetje steun voor Grote Vrouwen; in dit geval Dr.Angela Maas lijkt me wel goed.
    Niet dan:-)

  6. Henk van Leuken zegt:

    Elisabeth Badinter is ook zo’n Grote Vrouw. In haar boek "de een IS de ander, beschrijft zij de relatie tussen mannen en vrouwen. De moeite zeer waard om het te lezen!

  7. laila zegt:

    Zo; even pauze maar wat is dit?
    Geen enkele aanbeveling voor de beste cardiologe van Nederland?
    Internationaal erkend?
    Chantage?
    Sabotage?
    Of past het niet in de virtuele gamewereld?

  8. laila zegt:

    Kan iemand mij antwoord geven op bovenstaande vragen?

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    Wat een boeiend betoogje!
    Ik dateer nog uit de grijze oudheid dat "hartaanvallen" louter iets van mannen/arbeiders waren.
    Ben benieuwd naar het vervolgverhaal

  10. laila zegt:

    Wist ik ook niet.

  11. Laila zegt:

    Angela Maas is nu hoogleraar aan de Radboutuniversiteit/Nijmegen. Vandaag in Nature:
    “Amerikaanse wetenschappers moeten voortaan bij al hun onderzoek door de overheid gefinancierd, zowel mannen als vrouwen betrekken”( bron: VK)
    “Te vaak onderzoeken wetenschappers enkel mannelijke proefdieren of cellen. De resultaten van een studie zijn daardoor mogelijk niet van toepassing op vrouwen.”

Geef een reactie

