100 jaar Valeriuskliniek/ 30 mei 2016 promotie ervaringsdeskundigheid-cum laude

 
 
In het hele land heb je van die plekken, die omringd zijn met de mysterieuze aantrekkingskracht en angst van de gekte.
 
In vele ben ik beroepshalve geweest. Dennenoord/Zuidlaren , Wolfheze, Veldwijk / Ermelo; allen zo;n beetje in dezelfde tijd gebouwd. Aan een bosrand ( spoorlijn dichtbij)
 
In de Valeriuskliniek ben ik nooit geweest, maar velen in het westen zullen hem kennen.
In hartje stad en bij het Vondelpark.Binnen afzienbare tijd gaat hij weg. Voldoet niet meer.
 
In de VPRO-gids las ik een stukje over deze kliniek.; die 100 jaar bestaat. Mijn bewondering voor het glas-in-loodraam in de trappenhal is groot. Met vangnet overigens staat  in de gids.
 
Maar het mooist is het artikel in mijn “lijfblad”; het Maandblad voor Geestelijke Volksgezondheid waarin de hele geschiedenis geschetst wordt.
De eerste pogingen om een gereformeerde psychiatrie te vestigen onder leiding van Abraham Kuyper en dat is nooit gelukt.
 
De eerste psychiater Leendert Bouman kreeg zelfs na verloop van tijd een conflict
 ” omdat de gereformeerde beginselen in zijn psychiatrie niet herkenbaar waren.”
 
De leider van de Vereniging Bennekom,waar bovengenoemde ziekenhuizen uit voortkwamen was Lucas Lindeboom, theoloog en die ging ervan uit dat krankzinnigheid het werk van Satan was of als straf van God.
Hoe is het mogelijk?
 
Het artikel besluit met te zeggen dat de Valeriuskliniek van Bouman tot Beekman ( het huidige afdelingshoofd) zich niets van buitenaf heeft laten dicteren en wars is van ideologie en dogmatisme.
 
Beroemde patienten heeft de Valiuskliniek gehad.
Achterberg en ook Jan Hanlo.Meestervervalser Han van Meegeren kwam er aan zijn eind in 1947.

afbeelding : Lezende vrouw Han van Meegeren.( naar Vermeer)

han-van-meegeren5



 
Zonder geluk valt niemand van het dak is Hanlo’s autobiografische werk over zijn ervaringen in de VK,dat hij net voor zijn dood  voor publicatie vrijgaf.
En ik ben het aan het lezen.
 
Hij sprong van vierhoog achter nadat zijn bloosangst in een psychose veranderde. Hij dacht dat iedereen zijn gedachten kon horen.
 
100 jaar Valeriuskliniek; wat is er ontzettend veel gebeurd in de psychiatrie.
Met One flew over the … als een soort middelpunt in die 100 jaar.
 

 
 
 
De opkomst van de psychologie, de clientenbeweging, patientenvertrouwenspersoon,arbeidsrehabilitatie ( binnenkort groot congres),kleinschaligheid, antipsychiatrie ( Ronald Laing: divided self; Wie is van hout)hervormingen, mensen op straat, bemoeizorg,ervaringsdeskundigheid…
 
En dat laatste neemt alleen maar toe.
 
Tot slot een gedicht van Gerrit Achterberg
 
 Directeur.
 
Vanmorgen heb ik hem zien fietsen door de lanen.
Zijn bril flikkerde in de zon.
Er schoot een scherpte door mijn ingewanden,
omdat hij  mij gevangen houden kan
 
zolang hij wil, want duizend wegen leiden
naar Rome,één verkeerd gekozen woord
staat nog dezelfde avond in ’t rapport
en blijft bewaard tot aan het eind der tijden.
 
Onmacht en rechtloosheid ontbinden
de ziel,die langzaam onpersoonlijk wordt.
Zo zal ze beter passen in het blinde
systeem van kaarten,dat zijn tafel torst.
 
verraden krachten richten zich op deze
mens met het enige tekort:
dat hij mij zolang zal genezen
tot ik een ander word.
 
 
Door het meer benutten van ervaringsdeskundigheid( zie ook MGv no11,2010) zullen de machtsverhoudingen meer in balans komen.
 
Vandaag presenteert mijn collega haar promotieonderzoek ( ze is halverwege)over ervaringsdeskundigheid.
 
Wordt vervolgd.
——————————————————————–

28-5-2016

Ha.( 28-5 in De Stentor)

Gefeliciteerd Alie.

10-5-2016


12-6-2016

Cum Laude nog wel .

Promotie Alie Weerman op Ervaringsdeskundigheid bij de Vrije Universiteit

Windesheimdocente Alie Weerman, van de opleiding SPH, promoveert op 30 mei bij de Faculteit der Godgeleerdheid van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

De titel van haar promotieonderzoek is ‘Ervaringsdeskundige zorg- en dienstverleners,Stigma, verslaving & existentiële transformatie’.

Tot voor kort was het ondenkbaar dat je als ex-verslaafde sociaal werker je eigen ervaringen kon gebruiken als bijzondere deskundigheid. Inmiddels is de ervaringsdeskundige sociale professional een feit. Windesheim is de eerste hogeschool die ervaringsdeskundige sociaal werkers opleidt.

Voorvechter erkenning ervaringsdeskundigheid

Alie Weerman is, naast docente bij de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), een belangrijke voorvechter van de erkenning van ervaringsdeskundigheid. Haar promotie ziet ze  – naast de voltooiing van een levenswerk – als een legitimering van ervaringsdeskundigheid als belangrijke extra kennisbron in het sociaal werk en de sociale opleidingen. Weerman: “Mijn Het boek van Alie Weerman verschijnt bij uitgeverij Eburonpromotieonderzoek beschrijft onder meer het ontstaan van een nieuwe opleidingsroute waarin hulpverleners de mogelijkheid krijgen om hun eigen cliëntervaringen en ervaringen met psychiatrie en verslaving te benutten als extra deskundigheid in hun beroepsrol.” Haar proefschrift verschijnt in boekvorm bij uitgeverij Eburon onder de titel ‘Ervaringsdeskundige zorg- en dienstverleners. Stigma, verslaving en existentiële transformatie’.

Iedereen is welkom

Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd aanwezig te zijn bij de promotie van Alie Weerman die plaatsvindt op 30 mei bij de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Praktische Informatie

Datum: maandag 30 mei 2016.
Tijdstip: om 15.45 uur stipt in de aula van het Hoofdgebouw van de Vrije Universiteit.
Adres: De Boelelaan 1105 te Amsterdam.

Promotoren:  professor dr. R.R. Ganzevoort en professor. dr. T.A. Abma.
Copromotor: Dr. R.H.L.M. Bovens.

Pers

Pers kan voor meer informatie contact opnemen met Saskia van Reenen, woordvoerder van Windesheim, via tel. (088)4699911, (06)24289821 of per e-mail: s.van.reenen@windesheim.nl.

Het boek

Titel: Ervaringsdeskundige zorg- en dienstverleners
Subtitel: Stigma, verslaving & existentiële transformatie
Auteur: Alie Weerman
Uitgever: Eburon
ISBN 9789463010559, 426 pagina’s, paperback, prijs: € 39,95.

Het boek is verkrijgbaar vanaf 30 mei 2016. Meer informatie vindt u op de website van Eburon: http://www.eburon.nl/ervaringsdeskundige_zorg_en_dienstverleners.

 
 
 
 
 
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op 100 jaar Valeriuskliniek/ 30 mei 2016 promotie ervaringsdeskundigheid-cum laude

  1. laila zegt:

    Gossie; kom ik net uit een vergadering, denk ik:
    er zal wel reactie zijn van al die ervaringsdeskundigen hier.
    Maar nee hoor.
    Is het niet helder; toegankelijk geschreven?
    Is het niet interessant?

  2. Smokey Robbinson zegt:

    @Laila, zonder overdrijven: ik vind `t een blog van klasse wat je hier hebt neergezet. Voor de leek, als ik namens mijzelf spreek, begrijpelijk en zeer boeiend neergezet. Prachtig en rijk gelardeerd met al die wetenswaardigheden in de context. De bekende en beroemde patiënten die er verbleven, de kunst, het gedicht, het glas in loodraam, de film "One Flew over the Cuckoos Nest"… alle opgesomde ietems verdienen al een blog apart.
    Nogmaals, zonder overdrijven, geloof me.
    Dikke aanbeveling!
    N.B. Ben je je er van bewust dat je zo`n geweldig blog schreef?
    P.s. reactie op jouw eiegen reactie. Het was nog vroeg en je blog is vers. Ik durf bijna te wedden dat je veel reacties zult krijgen.

  3. Smokey Robbinson zegt:

    @Laila, Wat betreft boek van Jan Hanlo: de trap moet toch het dak zijn?
    "Zonder geluk valt niemand van het dak"( 1979)

  4. laila zegt:

    Je krijgt geen gelijk qua reacties.
    Hoe is het mogelijk?
    Foutje laat ik even staan. Bedankt.
    Onderzoek ervaringsdeskundigheid is zeer boeiend; ook in relatie tot opleiding.

  5. kuifje simon zegt:

    Ik heb ervaring ‘in’ mijn pet zitten
    en nog meer ‘in’ petto
    gehad.
    En als ik mijn pet licht
    vliegt alles …
    en ik kwinkel mee.

  6. Zilvertje. zegt:

    Wat een mooie bijdrage, ik ben wel weg, maar zag deze toch, ja, dat glas in lood is zo mooi, ik heb er gewerkt, een jaar of twee in hoge nood, dan kwam ik even, het Vondelpark heel dichtbij dat is fijn. Het is er erg oud, maar dat had ook weer iets en ja, dat net dat klopt.
    Gaan ze het slopen, dat zou zonde zijn. Wat een bijzonder gedicht. Ze hadden toen al veel plekken buiten de drukte, maar echt knus is dat nou ook weer niet.

  7. laila zegt:

    In petto Simon. Aha. Ik ben benieuwd.
    @Zilver.
    Ik ben vereerd met je bezoek aan deze bijdrage.
    Slopen denk ik niet. Het is een monument. Er komt nieuwbouw aan de rand van Amsterdam.

  8. cor3306 zegt:

    Laila met belangstelling gelezen( heb een zus in Dennenoord was er onlangs nog)( het gedicht De directeur staat in de bundel Blauwzuur haal de laatste letter even weg svp)

  9. laila zegt:

    Ach; ook een ervaringsdeskundige,via zus.
    De t haal ik weg.
    Bedankt.
    Uit de presentatie van mijn collega van het onderzoek ( geinitieerd door de clientenbond) bleek dat er veel "verborgen" ervaringsdeskundigheid is:-)
    Zowel bij docenten als studenten.

  10. Smokey Robbinson zegt:

    @Laila, ik hoefde ook geen gelijk wat betreft het aantal reacties. Ik hoopte het voor jou en ik gunde je dit van harte.

  11. Laila zegt:

    Een curieuze afbeelding van vervalser van Meegeren is toegevoegd.

Geef een reactie

