wat ik het liefst vergeten wil/ november 2015- lieveling ( Kim van Kooten)


 
Ik wilde dat ik het echt vergeten kon.
Zoals je een film stop kunt zetten heb ik ooit een knop omgedraaid. Stop en weg. Dit is geen film die me bevalt, zal ik gedacht hebben. En zo leefde ik verder met een film die van de spoel is gehaald. Niks aan de hand.
De schooltijd verliep zonder problemen,want ik was een net meisje. Aangepast.
Daarna deed ik de secretaresseopleiding en ik kreeg een goede baan. Alles in de plooi, tot aan het rokje toe. Hard werken en zorgen voor de baas.
Na mijn trouwen bleef ik doorwerken en toen de eerste dochter zich aandiende werkte ik twee dagen minder.
Alles verliep vlekkeloos,totdat…
We zaten naar een film te kijken. Op een vrijdag.
Was het het geluid? Een man liep een trap op. Hij kraakte en plotseling verscheen een beeld in mijn hoofd.
 
Ik ben zes,zit rechtop in bed. Zal hij weer komen?
Het klamme zweet breekt me uit als ik de trap hoor.
 
Ik besteedde er verder geen aandacht aan. Wel sliep ik onrustig,die nacht. Het zou wel weer overgaan. Maar het was nog maar het begin. Ook overdag kwamen de beelden.
 
Ik kan hem ruiken, zo ’s avonds aan tafel, als hij naar me kijkt.
Mam staat met de rug naar de tafel en hij stoot met zijn voet tegen de mijne. Kijkt me aan,alsof we een onderonsje hebben. Ik ben pappa’s grote dochter.
 
Het slapen ging slechter. Ik maakte fouten op het werk; was nerveus.
“Je ziet er slecht uit”,zei mijn man.
“Zou je niet eens naar de dokter gaan?”
Ik wilde niet,was bang voor wat er tevoorschijn zou komen. De plot van de film wilde ik niet zien. Maar het was alsof ik gesloopt werd.
 
Ik lig te draaien in bed. Kruip tegen de muur. De klink van de deur beweegt en daar staat hij in zijn onderbroek. Mijn gekke vader.
Hij loopt naar me toe en buigt door zijn knieen,streelt me,slaat de deken open en neemt me in zijn armen.
 
Op het werk ging het niet meer en ik ben flauw gevallen.
Ze hebben me naar de dokter gestuurd en die heeft me aan het praten gekregen.
Incest; het zal minstens zes jaar geduurd hebben. Tot ik naar de middelbare school ging.
Mijn moeder moet ervan geweten hebben,maar ze deed niks.
 
Ze staat in de deuropening van mijn kamer. Pappie ligt naast me. Ze kijkt toe en ik kan niet bevatten wat ik in die ogen zie.
 
Het is alweer twee jaar geleden dat ik flauwviel. Ik kreeg dagbehandeling en moest soms naar het gekkenhuis als de angst te groot werd.
Ik ging door een hel.
De hele dag kwamen ze. Beelden, herinneringen en al die gevoelens die ik verstopt had.
Als een film zonder geluid.
Haat voelde ik, verdriet,maar steeds kwam de boosheid terug.
“Dat is een gezond teken”, vertelde de therapeut eens, maar ik was er bang voor.
Moordneigingen had ik. Naar mijn vader en mijn moeder. Ik heb ze ook al die tijd niet meer gezien.
 
Langzamerhand wordt alles minder heftig.
De film is bijna aan het eind.
 
Maar soms wilde ik dat ik het echt vergeten kon.
 

 
—————————————————-
Met dank aan mijn schrijfgroep voor de feed-back.
Bovenstaande is mijn bijdrage aan de lezersoproep in Trouw.
Er waren 500 inzendingen; alle zijn geplaatst. Deze op 15-10.
Vandaag is er een interview met Douwe Draaisma in de VK.
Van mijn zoon hoorde ik dat zijn lezing in Groningen ( Studium Generale) waar hij heen zou gaan gisteren, uitverkocht is.
 
Vanwaar deze grote belangstelling voor trauma’s herinneren en vergeten?
 
afbeelding: Lita Cabellut
 
————————————————————————————————————-

Vandaag verschijnt het boek Lieveling van Kim van Kooten en Pauline Barendregt.

Ik las een interview in de VK en ben benieuwd of het boek de openheid over dit onderwerp kan vergroten.
 
 
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op wat ik het liefst vergeten wil/ november 2015- lieveling ( Kim van Kooten)

  1. laila zegt:

    Voor de duidelijkheid:
    Deze bijdrage is niet autobiografisch.

  2. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Pff Laila ik dacht even wel dat je het over jezelf had……. dit is heel indringend.

  3. Vogel-vrij zegt:

    Mooie vergeet-bijdrage.
    Naar aanleiding van je vorige blog over het vergeten,
    heb ik ook een verhaal ingestuurd naar Trouw.

  4. laila zegt:

    @CAM/Vogel-vrij.
    Heel bewust heb ik voor deze invalshoek gekozen als bijdrage in het kader van "vergeten."
    De amnesie;het langdurig, sterk verdringen,want ik vroeg me af of Douwe Draaisma in zijn vergeetboek daar "voldoende’aandacht aan schenkt.
    Ik sluit het niet uit dat vrouwen (hulpverleners/docenten zoals ik) daar meer over te horen krijgen dan een man en daardoor meer betrokken zijn bij deze invalshoek.
    In de loop van 30 jaar heb ik behalve over organisaties en managers,die niet ‘deugen’, veel gehoord,juist ook van ervaringsdeskundige studenten over dit verschijnsel.
    Bijvoorbeeld de student,die Dutchbatter was,waar ik over blogde.Maar ook van studenten die de "moed"hadden bij mijn lessen/supervisies over hun misbruikervaringen te vertellen. Ook mannen!
    In hoeverre is men in staat traumatische ervaringen echt uit het geheugen te bannen en tegen welke prijs?
    Wordt iemand die daarin met moeite slaagt een halve robot? Een zich conformerende zombie?
    Cynische,depressieve mensen?
    En wat te denken van mensen uit landen waar onderdrukking de norm is/was?
    Hertha Muller schrijft daar indringend over; over voormalig Roemenie waar niemand te vertrouwen was. Wat doet dat met mensen?
    Zijn dat ook mensen die zich sneller door zogenaamde,formele of informele leiders laten "inpakken?"
    Heel veel vragen vallen te stellen mbt dit onderwerp.
    Zowel o0p micro-als op macroniveau.

  5. Thera zegt:

    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/280159/Wetenschappers-wissen-pijnlijke-herinneringen.htm?rss=true Ik moest meteen aan dit artikel denken en stelde dezelfde vragen als jij, immers alle ervaringen vormen iemand. Dingen ter verwerking als het ware. Haal je daar een deel uit weg, of dat nu door verdringing gebeurt, of door behandeling, dan ga je volgens mij scheef lopen.

  6. laila zegt:

    @Thera.
    Ha een wondermiddel in symptoombestrijding.
    Juist: scheeflopen al is dat voor veel mensen, gezien hun draagkracht misschien de enige mogelijkheid.

  7. zelfstandig_journalist zegt:

    Pakkend verhaal van een ingrijpende gebeurtenis. Ook al is het niet autobiografisch.

  8. ron zegt:

    Heel indringend geschreven. Ik vraag me af of het mogelijk is iets voor altijd te verstoppen. Zoals je aangeeft, een hele kleine onbetekenende gebeurtenis kan alles weer tevoorschijn halen.

  9. laila zegt:

    @journalist.
    Dank voor je reactie.
    @ron.
    Precies. Het komt ook regelmatig voor bij ouderen.
    De prevalentie van huiselijk geweld is een blijvend aandachtspunt,wat mij betreft.

  10. laila zegt:

    Op rustige,redelijke toon heb ik bij view aangegeven dat ik oppervlakkige portretjes,zonder bronvermelding, zoals hij schetst van bedenkelijke allooi vind. Hij heeft de reactie weggehaald.

  11. laila zegt:

    View heeft weer een oppervlakkige bijdrage over Nelleke Noordervliet, waar ik wilde reageren, maar hij verdraagt geen kritiek en heeft me geblokkeerd.
    Wat een hufter!
    Een plaats voor de Geestdrift is een prachtige essaybundel over literatuur.
    24-11 ga ik naar een lezing van haar.

  12. Trektocht zegt:

    Wil niets afdoen aan het thema maar in mij brandt een vraag; Hoe betrouwbaar zijn herinneringen?
    Ga er wel eens over bloggen.
    Erg mooi geschreven Laila!

  13. laila zegt:

    Vandaag kan ik 13 niet goed verdragen

  14. laila zegt:

    dus ik verdeel mijn reactie over 2.
    Dank voor je compliment trekker.

  15. laila zegt:

    Wat de ik laat zien is een vorm van dissociatie;afsplitsing.
    Binnenkort zijn er 2 symposia.
    16 november Psychotrauma in Amsterdam met oa Drayer en
    15 december Chronische traumatisering met oa Onno van der Hart en Ellert Nijenhuis, in Doorn.

Geef een reactie

