lita cabellut

“Mijn eerste liefde was schilderen”, zegt Lita Cabellut in haar biografie.
 
Ze is één van de zes kunstenaressen die exposeert in de Bergkerk in Deventer.(BROOS)
 
Ze groeide op in de Gipsy-contreien van Barcelona,als wees en ontdekte in het Prado de grote schilders als Goya. Toen ze 13 was werd ze geadopteerd en op de één of andere manier kwam ze in ’82 op de Rietveldacademie terecht.
Ze woont nu 20 jaar in Nederland,deze Catalaanse ( of ze twee paspoorten heeft interesseert me geen bal)
 
Opvallend vind ik het schilderij hierboven Dulcinea uit de serie Madness & Reason.
 
De ogen, de handen.
 
Of deze Don Quichotte.
 

 
 
 
Haar werk is over de hele wereld te zien.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Veel indruk maakte BROOS,die de mens in zijn kwetsbaarheid laat zien in die stille kerk.
 
 

www.broosexpo.nl

www.litacabellut.com

 

de toegang is gratis.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 reacties op lita cabellut

  1. laila zegt:

    Windstilte van de ziel van Joke Hermsen ligt nu in de boekhandel ( E 2.50,nu)

  2. svara zegt:

    prachtig schilderij!!!
    zacht als fluweel

  3. laila zegt:

    Zacht als fluweel?
    Hoe verzin je het.
    Mijn zonen heb ik net De windstilte van de ziel gegeven. Je had hun reacties moeten zien:-)

  4. svara zegt:

    ik verzon het niet
    ik scrolde naar en dat kwam in me op
    en nog steeds vind ik de kleding net van fluweel en dat gaat ook over in haar huid, haar uitdrukking
    hoe is het dan voor jou?
    ik moet het van Joke nog kopen
    leuk als je kinderen zoiets kunnen waarderen

  5. laila zegt:

    Een mooie uitdrukking:
    zacht als fluweel.
    "Als ik me heel erg verveel wil ik het mischien wel lezen", zei de ene zoon,ironisch.
    "Maar het is een hele mooie intelligente vrouw", zei de ander die de lezing van haar in Groningen had bijgewooond.

  6. martien zegt:

    Volgens mij is het meer het idee om een foto een verfje te geven!?
    Ik houd meer van bijv. een Dumas. 🙂

  7. laila zegt:

    @Martien.
    Kijk nog eens goed via de link, waar heel veel werk van haar te zien is.
    Dumas, ja, maar er is zoveel moois. Nog te ontdekken ook.
    De beelden van Lotta Blokker vond ik ook een sensatie.

  8. lebonton zegt:

    inderdaad een prachtig schilderij.
    het is levend en niet levend tegelijk.

  9. Isis Nedloni zegt:

    Prachtig werk zeg!
    Prachtig!
    Het organische in de vrouwenvorm verwerkt……
    En ga ik gauw naar de link kijken!
    Groet!

  10. Isis Nedloni zegt:

    Wauw….ja…deze kunstenares kende ik al….haar werk dan………
    zij schildert de oude mens…in al haar schoonheid…..
    en wist ik nimmer haar voorgrond…..
    Ze is top!!!!!
    nu weet ik meer van haar….dank zij jou!
    Avondgroet!

  11. zolder zegt:

    De link is echt de moeite waard. Onder het kopje ‘wie’ ga je naar de sites van de kunstenaressen. Je ziet dan niet alleen werk, maar ook hoe het op de eigen sites digitaal (of in een geval helemaal niet) aangeboden wordt. Ik vond het plezierig daar rond te struinen. Bedankt voor de tip.

  12. laila zegt:

    @lebonton.
    Ja.
    @Isis.
    "Zij schildert de oude mens…."
    Dan heb je niet goed gekeken.
    @zolder.
    Ach; weer een pseudo…

  13. zolder zegt:

    laila Waarom zo meewarig (‘Ach;’) over een speudoniem?

  14. laila zegt:

    Onechtheid verdraag ik niet.

  15. zolder zegt:

    Laat ik je zeggen dat ik me er niet van bewust ben dat ik nep in mijn reactie of blog heb gestopt. Het laatste is wel gestileerd. Een pseudoniem is heel gewoon in de bloggerswereld. Bovendien reageer ik met dit pseudoniem op verzoeken van andere bloggers er weer een te openen. Daarbij heb ik niet de illusie dit gesloten te houden. Het is wel grappig om de reacties te zien die je onder je eigen naam nooit zal krijgen.

  16. Gus zegt:

    Handen zijn altijd het moeilijkst om te tekenen/schilderen.
    Zij kan het.
    Een skill, Cees Bantzinger waardig.

  17. View zegt:

    Gezien je commentaar bij mij vraag ik me af wat hier nou diepgaand aan is. Of eigen werk? Je geeft werk van anderen weer en doet wat dienstmededelingen in een layout waar verhoudingen zoek zijn.
    Nu weer zo bitcherig over pseudoniemen, terwijl dat in schrijversland en bij kunstenaars algemeen geaccepteerd is. En dan haar 11.36 niet meer beantwoorden. Zo onaardig.

  18. bromsnor zegt:

    Ik denk dat Martien hier wel een punt heeft: ook ik heb de indruk dat Cabellut op een print schildert.
    Ogen en neusgaten worden nauwelijks geraakt, terwijl ze bij bijv. een hoofddoek, lichtpartijen, het haar, breeduit gaat. Ook bij de handen blijven de overgangen van donker naar middentoon van de print staan.
    In de series ‘Los vagabundos’en ‘state of grace’ lijkt een geprinte foto afwezig. Maar ook bij dergelijk werk laat zij een reeds gemaakt schilderij printen om er vervolgens nog verf bij te zetten. Zo krijgt ze snel een hele serie werken die onderling allemaal net wat verschillen.
    Is het gebruik van prints erg? Ik vind van niet. Het is een effectieve methode om tot een beeld te komen. Jammer is wel dat het materiaalgebruik iets te nadrukkelijk een virtuoze indruk wil wekken. De brede toetsen, het cracele, het lijkt te willen uitroepen: kijk, ik ben een echt schilderij.

  19. svara zegt:

    kwam weer even terug n.a.v. blog bij ‘Een regel per dag’
    ja prachtig ga nu zeker even P& W terugkijken
    groet en fijn weekend!

  20. marianne zegt:

    schildert zij nou op fotoos of prints ? of niet ?
    wie weet het ? ik zie zelf veel , heel veel foto
    in de werken , de latere werken . Klopt dat ?
    dus de vraag is of ze op en over vergrote
    fotoos schildert ? grandioos overigens .

  21. Mary zegt:

    Weet iemand hoe je de grove craqueleertechniek op een schilderij krijgt zoals LIta Met de bestaande craqueleervernissen/ mediums lukt het niet. Gr. M

Geef een reactie

