oorverdovende stilte/ 2016 biografie Jan Wolkers?-26-10-2017

“Van de week heb ik een mooie lezing gehoord over de stilte”,zei mijn zoon gisteren toen hij thuiskwam.
 
“Van Joke Hermsen, ken je die?”
 
In 1971 gingen Godfried Bomans en Jan Wolkers een week naar Rottumerplaat. Nu gaan een aantal schrijvers voor de VPRO. Onder andere Gerbrand Bakker, Tommy Wieringa.
 
Joke Hermsen schrijft er vandaag over in de VK.
 
“De stilte bracht een beweging naar binnen op gang,die door Plato “de innerlijke dialoog met de ziel”wordt genoemd. Maar wie krijgt die dialoog tegenwoordig nog op gang?
Zouden we vanwege al die drukte en herrie van onze ziel vervreemd dreigen te raken?
En uit deze vervreemding zich in materialisme,egocentrisme en ideologische lethargie?Krijgen we dus het zielloze kabinet dat we verdienen?
 
Ik zou het graag een weekje willen. Alleen op Rottumerplaat en schrijven.
 
Joke Hermsen heeft een essay geschreven in het kader van de maand van de spiritualiteit ( november) ,dat ik zeker ga lezen en  ik vind het fantastisch dat ze jonge mensen weet te boeien.Windstilte van de ziel,heet het.
 
Aan het eind van haar dagboek schrijft ze dat de stilte haar verlangen naar de wereld sterk de overhand laat nemen.
 
“Dan tel ik alleen nog de uren,of als dat niet kan, de golven die tegen het dek slaan,en wacht ik alleen nog op de zon die ondergaat,zodat ik gelukkig weer een dag minder verwijderd ben van iedereen die ik hier zo vreselijk mis.”
 
www.jokehermsen.nl
www.maandvandespiritualiteit.nl
 
 
afbeelding:
zeehonden bij Rottumerplaat
 

 
 ——————————————————————-

23-3-2016

Heel aardig zijn de columns van de biograaf van Jan Wolkers in de VK.Onno Blom

Jan Wolkers, een multitalent; wanneer verschijnt de biografie?


7-3-2017

Een prachtige column weer van Onno Blom, na al  gruwelijke nieuws over dictator Erdogan.

Op 26-10 verschijnt de biografie, hoorde ik hem ergens zeggen ( geboortedag Wolkers)
 
———————————————————————-

17-10-2017

Een eigenaardige ervaring lijkt mij. Je schrijft jarenlang columns over Jan Wolkers, verdiept je in die man en dan stopt het.Onno Blom promoveert binnenkort en schreef de laatste column.

Ik zal ze missen.

De laatste column sluit hij af met dit demonisch zelfportret uit 1944.

Afbeeldingsresultaat voor jan wolkers zelfportret

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op oorverdovende stilte/ 2016 biografie Jan Wolkers?-26-10-2017

  1. fons zegt:

    "Ik zou het graag een weekje willen. Alleen op Rottumerplaat en schrijven"
    Je zou jezelf ook af kunnen vragen hoe het komt dat de dingen die jouw hiervan weerhouden belangrijker lijken dan de rust die jij daar denkt te gaan ervaren………

  2. laila zegt:

    Een goeie vraag Fons.

  3. martien zegt:

    Ik ben een keer naar de Rottumerplaat gewandeld. Wadlopen. Vanaf de dijk bij Uithuizen. Met een vissersboot weer terug naar een heel klein en mooi haventje. Daar in de buurt wassen en omkleden en daarna weer terug naar Uithuizen. Een tocht om nooit te vergeten! Hoef ik ook niet op te schrijven. 🙂

  4. laila zegt:

    Ik zou daar wel een langer verhaal over willen lezen:-)

  5. Aad Verbaast zegt:

    Bomans werd er helemaal gek van. Wolkers vond het helemaal geweldig.
    Kan dus heel verschillend op je in werken.
    Jij ziet het wel zitten?

  6. laila zegt:

    @Aad.
    Ik ben "nieuwsgierig"wat zo’n ervaring met me doet.

  7. svara zegt:

    windstilte van de ziel
    prachtig!!
    een diep verlangen dat in iedereen aanwezig is
    tenminste wat ik zo tegenkom
    als je het ooit ervaren hebt dan neem je in de dagelijks leven steeds vaker maatregelen om je regelmatig terug te trekken
    en besef je dat niemand anders voor je die rust en stilte kan regelen dan alleen jezelf, hoe lastig ook
    hoe vaker je dat doet hoe makkelijker het gaat
    maar om helemaal alleen op zo’n eiland te zitten…..
    daar is moed en durf voor nodig
    zeker als je altijd onrust om je heen hebt
    mooi blog Laila

  8. StadsfotograafVelsen zegt:

    Grappig, dat een lezing, d.w.z. praten over stilte nodig is…
    Toen ik kind was hadden we op school elke vrijdag het uurtje stil lezen,
    dat ging daar echt over.
    Gewoon je mond houden dacht ik 😉

  9. laila zegt:

    @svara.
    Hij is er al:
    De windstilte van de ziel ( las ik in Trouw) mijn zoon neemt hem uit de stad mee. Nu E 2.50.
    Moedig ben ik wel.
    En eigenwijs en ….;-)
    @Stadsfotograaf.
    Ik praat wel terug:-)
    Dat zou jij niet durven. Alleen naar Rottumerplaat.

  10. Gus zegt:

    Wel, ik probeer het opnieuw. Ik had een reactie gegeven, ingelogd en al, werd er uit gegooid.
    maar, nu komen er vermoedelijk typefouten omdat ik snel moet antwoorden kennelijk.
    Bomans kon het niet, een week lang.
    Ik neem het de VPRO nog steeds kwalijk dat ze hem hebben ‘uitgedaagd’ indertijd.
    Bomans had geen last wat betreft de dialoog met de innerlijke ziel.
    Dat kon ie goed, maar wel het liefst met een glas wijn en een sigaret bij de hand, thuis.
    Zelf moet ik er niet aan denken om een week lang tegen zeehondjes aan te kijken.
    Rottummerplaat zou voor mij aanvoelen als eenzame opsluiting in een cel.
    Daar heb je ook oorverdovende stilte.

  11. Gus zegt:

    Hm, je mag niet langer dan 10 minuten nadenken over een antwoord schijnbaar, op twitterniveau moet je een reactie geven.
    Baal ik wel van!

  12. laila zegt:

    @Gus.
    Aha;
    Joke maakt regelmatig een flesje wijn open in haar dagboek.
    Lijkt me wel wat.
    Maar nu: gauw naar de les…

Geef een reactie

