Nederland dieptepunt


 
Ze is net terug uit Oslo. Pauline van der Meer Mohr, voorzitter van het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
 
Een conferentie (International Board Impact Conference)waar deelnemers uit dertien landen spraken over vrouwen aan de top.
"Nederland heeft een dieptepunt bereikt op het gebied van diversiteit en het is goed om hier wat positieve verhalen te horen",zegt ze.
 
Met dieptepunt bedoelt ze het zakken op de lijst ( World Economic Forum ranglijst)mbt  gelijkheid tussen mannen en vrouwen.
 
Wat mij betreft kan de samenstelling van dit kabinet; wit oud,man zeker ook genoemd worden in het ernstig tekort schieten qua diversiteit.
 
 En uit onderzoek van haar universiteit is gebleken dat het aantal topvrouwen in Nederland nauwelijks groeit.
Terwijl alle onderzoekingen uitwijzen, dat gemengde teams op allerlei facetten beter functioneren. Neelie Smit Kroes refereerde daar aan.Ik prijs me gelukkig jaren in gemengde teams te hebben gewerkt.En nog.
 
Van de 749 bestuurders in de 99 beursgenoteerde ondernemingen zijn er 61 vrouw…
 
Zij pleit dan ook, net als Joan Ferrier van kenniscentrum E-Quality voor het instellen van een quotum, net als in Noorwegen.
 
* Een ander verontrustend bericht ( Stentor) vind ik dat miljoenen vrouwen financieel kwetsbaar zijn.In Nederland zijn 3 miljoen vrouwen niet zelfstandig; vaak besluiten ze in deeltijd te werken als er kinderen zijn.
In deze tijd van groeiende echtscheidingen kunnen ze er van het één op het andere moment beroerd voor komen te  staan.
 
* Emma Thompson maakt zich hard voor mensenhandel, las ik net .Een bericht dat me raakt omdat ik van de week hoorde over handelaren die AMA’s achtervolgen. De geheime plek van die AMA’s,waar ik het over had  blijkt ergens op de Veluwe te zijn.Journey heet het project. Zeven zeecontainers op het Plein in Den Haag.
 
Als ik Mark Rutte zie met de arm om Maxime Verhagen terwijl ze de trap oplopen op het bordes, een ouwe-jongens-krentebroodbeeld,terwijl Rutte vergeet de koningin te vergezellen,heb ik een heel hard hoofd in emancipatie en diversiteit in Nederland.
 
2010; een Dieptepunt.
 
 
Mijn moeder; die vandaag jarig zou zijn,als ze nog leefde,die,samen met mijn vader gewerkt heeft aan emancipatie in de brede zin, kan zich in haar graf omdraaien.
 
 
www.e-quality.nl

Met dank aan Len.


 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op Nederland dieptepunt

  1. laila zegt:

    Wat zegt het over het WK-blog als men liever ingaat op de oppervlakkige portretten zonder enige bronvermelding,van een verslaafde gepensioneerde onderwijzer ( Louise), wat hij zelf meerdere malen heeft aangegeven, dan op een actueel, onderbouwd onderwerp?
    Waarbij bovendien onder de streep een volledig gefingeerd "hysterisch’ flauwekulstuk staat?
    Het bloggen als gamende escape?

  2. martien zegt:

    Mark Rutte is bang voor vrouwen. :-))

  3. Blutch zegt:

    En die conferentie draagt natuurlijk bij aan de verbetering.:-)
    Ooit gehoord wat zwarten in de VS ervan vonden dat ze toegelaten werden op universiteiten als gevolg van een quotum? Ze protesteerden ertegen omdat ze merkten dat hun diploma’s lager werden gewaardeerd juist door dat quotum. Zolang wij nog het woord excuustruus gebruiken werkt dat ook als een rem.

  4. laila zegt:

    @Martien.
    Ik kan hier echt niet om lachen.

  5. laila zegt:

    @Blutch.
    Ik ben het helemaal niet met je eens.
    Er is trouwens een zwarte school ( basisonderwijs) in Schiedam geloof ik, die net een prijs heeft gehad vanwege goede resultaten.

  6. lisetteZ zegt:

    Ik heb zeer mijn twijfels bij de definitie van afhankelijkheid. Ik vond het altijd een afgang om bij mijn moeder aan te kloppen als onze zoon ziek was en ik moest werken. Zelfstandig???!!! Onze zoon kan alleen door zeer vertrouwde mensen worden opgevangen, anders gaan ze hem mishandelen. Zelfs stagiaires op school hebben dat wel bijna gedaan. Net op tijd kon ik de directie of leerkracht dan inseinen.
    Mijn man kan nooit werken als ik er niet ben. Onze zoon heeft geen recht op onderwijs en straks helemaal niet meer. Daarnaast vind ik dat mijn uiterst waardevolle werk thuis de grond in wordt geboord door feministes. Ik haak echt bijna af op links. GL maakt zich alleen druk over kinderopvang, terwijl ons kind amper naar school kan. Goed, er is iemand bij GL die zich inzet voor jeugdzorg, maar hij denkt dat ontwikkelde mensen dit niet nodig hebben.
    En dat ik moeilijk erbij kan werken is helemaal geen uitzondering; als je kind om de week een heftige oorontsteking of astma heeft is het ook bijna geen doen om een baan te nemen. Niet voor niets werken moeders parttime of niet. Goed, dat kunnen ook vaders zijn, maar in deze tijd wordt verzoek om minder werken door veel werkgevers uitgelegd als een verzoek om ontslag. Bij de eerste ontslagronde vliegt een man er dan uit. En nee, mijn man gaat nog niet van me scheiden, en als hij ooit ontslagen wordt komt hij 25x zo makkelijk aan de bak als ik. Zelfs als hij verliefd zou worden op een ander ziet hij in hoe verschrikkelijk hard hij me nodig heeft. Niemand kan onze zoon zo opvoeden als ik. Sorry voor de arrogantie, maar zo word je vanzelf als je keiharde werken (80 uur per week gemiddeld zonder dat je er maar een krant bij kunt lezen) afgedaan wordt als luiheid.
    Toen ik nog werkte lag ik na het werk drie uur lang als een dood vogeltje op bed, kind verwaarlozend. Waarbij mijn man het moest overnemen. Zo gaat hij eerder bij me weg dan nu, denk ik.
    Zo lang opvoeden als zo onbelangrijk wordt gezien, en als ‘niets doen’ krijg je sommige mannen er ook niet toe om er meer aan bij te dragen. Mijn man doet dat overigens wel, 40 uur per week, naast zijn fulltime baan en de zorg voor zijn eigen moeder. Er moet iemand met reserves in huis zijn, die schoonmoeder en zoon kunnen opvangen als mijn man moe of ziek is.

  7. laila zegt:

    @liestte.
    Het opvoeden van kinderen wordt sterk onderschat/ondergewaardeerd.
    Gefeliciteerd met je lieve man.
    nb
    ik heb nog een cartoon toegevoegd;-)

  8. lisetteZ zegt:

    @ Dank je, Laila. Ik vergeet ook nog met je mee te leven dat je moeder jarig was geweest vandaag. Dat zijn vaak verdrietige dagen, waarop je je moeder in het zonnetje wil zetten (mijn moeder leeft nog, maar ik heb ervaring met mijn vader).

  9. Annet zegt:

    Len Munnik!
    Met interesse gelezen…ik reageerde op Trouw
    al dat over dit onderwerp ging….zo’n diversiteit
    aan gedachten….elk is en was het waard om een
    stukje over te schrijven maar als het erop aankomt
    creëer ik het liefste…..mijn wereld……

  10. Annet zegt:

    je moeder zou jarig zijn geweest….
    laat haar ziel maar lekker rusten…
    het komt allemaal goed…zelfs als het niet
    goed komt……:>)

  11. laila zegt:

    @Lisette.
    Het is al een aantal jaren geleden en er is geen verdriet. ( meer)
    @Annet.
    Bij jou is het nog vers.
    Een eigen wereld creeeren kan goed zijn voor de ziel.
    Ik verheug me op De stilte van de ziel; een essay dat Joke Hermsen schreef ivm de maand van de spiritualiteit. November.
    Vast ook iets voor jou.

  12. laila zegt:

    Diekstra heeft vandaag een scherpe column over dit kabinet,waarmee vrouwen en allochtonen zich niet kunnen identificeren!

Geef een reactie

