echo’s van de geschiedenis/ boekenweek 2016- Esther

n


 
Binnenkort hebben we de Week van de Geschiedenis en ik heb genoten van de bijlage bij de VK.
 
Eén van de vele evenementen is de Libris geschiedenis Prijs en in de Nacht van….,op 23 oktober wordt bekend gemaakt wie de winnaar is.
 
De omslag van Congo heeft me al een tijdje “aangekeken”, maar nu ik iets meer over dat boek weet vind ik het fascinerend.( foto: Stephan van Fleteren)
 
David van Reybrouck wilde in de voetsporen gaan van zijn vader, die na de onafhankelijkheid een tijd in Congo gewerkt heeft. Hij zocht een literair boek over de geschiedenis van dat land, maar dat was er niet.
 
“Dus heb ik besloten het zelf te schrijven.”
 
Elf keer is hij er geweest en hij heeft veel mensen geinterviewd en bronnen gebruikt.
De geschiedenis tussen 1850 en 2010 is opgehangen aan individuele levensverhalen.
Precies waar ik zo van hou.
 
Ik heb gesproken met mensen die in de coulissen van de geschiedenis stonden.Ik wilde tonen hoe de echo’s van de geschiedenis doorwerken in individuele levens.
 
Soms was het ook gevaarlijk. In een rebellengebied ging de chauffeur er vandoor en hij bleef alleen achter omringd door kindsoldaten.
 
Ik doe iets anders dan de klassieke academicus. Ik hanteer een journalistieke insteek en maak intensief gebruik van oral history.”
 
De mooiste ontmoeting heeft hij gehad met de man van de kaft.
Etienne Nkasi,geboren in 1882!. Hij wist details te vertellen uit de jaren 1890,toen zijn vader hem meesleepte naar zijn werk aan de spoorweg.
 
Een prachtig boek lijkt me dit dat overigens ook genomineerd is voor de AKO-prijs.
 
De echo’s van de geschiedenis klinken door.
 
http://www.davidvanreybrouck.be

——————————————————————————

27-6-2015

Ik kan me er nu al op verheugen:

Esther Gerritsen: boekenweekgeschenk en

David van Reybrouck: boekenweekessay

http://www.boekenweek.nl

—————————————————————————

13-3-2016

Zal ik wel, zal ik niet naar de signeersessie bij Waanders.Wat kan mij een handtekening schelen.

Ik besloot toch te gaan en zag haar binnenlopen, met dit jasje.( 14-3 Ik vergat erbij te zeggen dat ik zeer genoten heb van haar romans, zoals Dorst en Roxy; en zeker ook van de columns)

Toen ik haar hoorde zeggen  dat ze  beetje katerig was van het boekenbal heb ik maar niets gezegd/gevraagd.

Ohja toch; ik vroeg haar of ze iets wilde schrijven over dit boek,dat ik gekocht had ( er staan nog veel op mijn verlanglijst) maar ze kende het niet.

 

Sterkte Esther; deze week.
 
 
————————————————————————–

16-3

Terwijl PSV gisteravond zijn uiterste best deed las ik Broer; een erg mooi boekje .

Morgen gaat Zink van Van Reybrouck mee in de trein.
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op echo’s van de geschiedenis/ boekenweek 2016- Esther

  1. Henk van Leuken zegt:

    Hoewel ik niet zo van geschiednis houd vind ik vertellingen van mensen uit het veld wel weer heel interresant daardoor wordt het meer een antropologisch verhaal. Misschien toch maar eens lezen!…………:)

  2. laila zegt:

    Goedemorgen Henk.
    Ik ken veel mensen die van geschiedenis houden. IK ook wel, maar het moet wel "spannend"geschreven zijn. Dit boek fascineer me, evenals De macht van het Kwaad waar de VPRO en Trouw veel aandacht aan schenken.Over witte en zwarte magie in Siera Leone ( In de voetsporen van Graham Green)

  3. laila zegt:

    Het Begin van het kwaad, heet het VPRO/TRouw project.

  4. Thera zegt:

    Bijzonder aantrekkelijke aanrader. Ik deel jouw liefde.
    Waarom ik niet alleen stilzwijgend heb aanbevolen, maar even ben ingelogd, is omdat ik je toch eens een compliment wil maken over jouw plezierige schrijfstijl en keuze van onderwerpen. Bij deze. 🙂

  5. laila zegt:

    Dat vind ik zelf ook Thera:-)en zoiets kun je toch van jezelf zeggen, vind ik.
    "Plezierige schrijfstijl en brede onderwerpkeuze."
    Maar de interesses van de "overgebleven bloggers" liggen anders; blijkbaar.
    Bitter weinig reacties.

  6. Thera zegt:

    Ja, dat vond ik ook verbazingwekkend. Nou ja, onverstoorbaar doorgaan, er zullen ook veel lezers zijn, die niet reageren en niet op de hoogte zijn van de VKblogaanbeveeltoestanden, maar het weldegelijk waarderen. Ook al ben ik zelf momenteel niet erg actief met het plaatsen van bijdragen, ik kom toch geregeld even lezen, dus mij doe je er een plezier mee. Mede omdat ik mij geen abonnement op een krant kan veroorloven en daardoor artikelen over nieuwe uitgaven misloop.

  7. laila zegt:

    Nog steeds viert het onderlinge "geneuzel"hoogtij lijkt het.
    Ik ga mijn grenzen verlleggen, maar een blogje kan er af enb toe nog wel af.
    "s Morgens heb ik vaak een uurtje. Heerlijk.
    Maar waar ben jij toch mee bezig?
    Schrijf je niet meer?

  8. laila zegt:

    Fantastisch.
    Ook de AKO-prijs.
    Alsof de geschiedenis met de aanvulling van oral history opnieuw geschreven wordt!
    Een briljant collega van mij ( gepromoveerd socioloog) gaat zo’n boek schrijven over Cambodja,waar hij geleefd en gewerkt heeft.

  9. Laila zegt:

    Vandaag in Zomergasten: David van Reybrouck.

  10. Laila zegt:

    Een boeiende avond vond ik het.
    Ik ga weer eens op zoek naar de intrigerende Marguerite Duras, die ik niet goed ken.

    29-8. Inmiddels heb ik de biografie van Kaure Adler ( uit het depot van de bibliotheek.Wel een pil)

Geef een reactie

