test/wat is uw keuze?/oktober 2016 Marilyn Monroe


 
Vandaag; op de eerste dag van VK-blog-nieuwe-stijl vind ik het leuk om een test te doen.
 
Ik heb drie nieuwsfeiten geselecteerd van deze week, die alle drie te maken hebben met een vrouw.
 
WAT BOEIT U HET MEEST?
 
a. Op 12 oktober wordt een boek met gedichten en dagboekfragmenten van Marilyn Monroe gelanceerd. Marilyn, filmster,icoon, die zo tragisch en vroeg aan haar einde kwam.
Een gelegenheid om haar wat beter te leren kennen?
 
b.”Afgietsel van sculptuur moet 23 miljoen opbrengen”, las ik vanmorgen in de krant.

In dit geval gaat het om een levensgroot beeld, Nu de Dos,4eme etat van Henri Matisse. Terwijl de kunstensector de adem inhoudt bij de verwachte bezuinigingen gaan de internationale veilingen gewoon door. Het laatste record is van Nu au plateau de sculptur van Picasso ( waar ik over blogde)
 
c. Vandaag wordt aan de Radboud Universiteit in Nijmegen de Hannah Ahrendtlezing gehouden door Elisabeth Young-Bruehl met als thema:
De mens als kosmopoliet (wereldburger)
Elisabeth stelt in Trouw ( 5-10)
Het feit dat het nationalisme momenteel terrein wint,is een teken dat het kosmopolitisme aan de winnende hand is.
Het groeiend nationalisme is een tegenbeweging van bange mensen
 
www.ru.nl/sp/cosmo
 
 
Wat boeit u het meest en waarom.
a,b,of c.


 

30-9-2016

Overal kom je haar tegen en nu in de Nieuwe Kerk.

http://www.nieuwekerk.nl

Ik lees een aardig boek over icoon Andy Warhol van Deborah Davis-Andy Warhols Roadtrip en daarom nog een keer Marilyn.

 

Afbeeldingsresultaat voor andy Warhol marilyn

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 reacties op test/wat is uw keuze?/oktober 2016 Marilyn Monroe

  1. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    C!
    Nep blondjes vind ik totaal niet boeiend, en dit kunstwerk an sich ook niet.
    C gaat in op de actualiteit. Lijkt me boeiend.

  2. gerard.jongerius@gmail.com. zegt:

    C
    A is ’n leuk nieuwsfeit(je), waarvan je in 1 minuut kennis neemt. Een lekker koekje.
    C is substantieel. Zeg maar ’n goede maaltijd. Dus wordt het toch C. Dat beklijft.

  3. laila zegt:

    @gerard.
    Ik geniet van de reactie

  4. Ingrid van den Bergh zegt:

    Ben niet zo voor kunstmiljoenen. En legally blond trekt me ook niet zo maar de derde foto boeit me enorm. Ook de toekomstgerichtheid en actualiteit in het laatste onderwerp.
    Mijn voorkeur laat zich raden.

  5. laila zegt:

    Dank voor je reactie Ingrid. Voer voor psychologen ;dit:-)
    Hiermee test ik ook de functies van de nieuwe stijl.
    Het grotere lettertype bevalt mij beter.
    Binnen de eigen bijdrage iets veranderen lukt op dit moment niet.

  6. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Laila in mijn blog kan het al wel. En ik ga even hier en daar de letters groter afstellen. Ze zijn nog hard aan het werk vermoed ik.

  7. luke zegt:

    Marilyn, nou nee.
    Afgietsel van 23 miljoen, zeker niet.
    Lezing is interessant, zeker door de schijnbare tegenstelling.
    groet Luuk

  8. dirk pols zegt:

    geef mij marilyn maar, anytime!
    heeft mij altijd al geboeid en niet omdat ik zo’n womanizer ben.
    nou, je wéét het!
    doei,

  9. laila zegt:

    @CAM.
    Bij mij nu ook. ( de aanbeveelknop doet het weer eens niet!)
    @luke.
    Een reactie conform de voorgangers.
    Schijbare tegenstellingenn hebben iets!
    @dirk.
    Hij is mooi he, die foto;-)

  10. Thera zegt:

    Jazeker A. Omdat dagboekfragmenten mij altijd wel weten te boeien. Marilyn een fascinerende vrouw (of beter fenomeen) vind, die dapper haar man, Arthur Miller, verdedigde tegen de beschuldigingen tijdens het Mc Carthyregime.
    Maar de andere artikelen ga ik ook lezen.

  11. Test OMonia zegt:

    Over Marilyn heb ik al een hele massa gelezen, gezien en gehoord.
    Aan sculpturen heb ik niet veel, ik heb geen ruimte om ze te plaatsen en ben ook niet zo geïnteresseerd…😦
    Blijft over C, het lijkt mij wel interessant om mevrouw Elisabeth aan te horen.
    (Ik ben een bang mens en wil graag weten waarom ik dan bij het groeiend nationalisme zou moeten horen…) (^_^)

  12. Rob Kruzdlo zegt:

    Mensen die bang zijn, kennen zichzelf te weinig. Dat is tegenwoordig een groot probleem. Misschien moet de wetenschap wat minderen…met hun dromen.
    Ik zou geen van deze kiezen.
    Ab groet Rob

  13. lebonton zegt:

    a, altijd al dichter tot madame monroe willen komen.

  14. John Wervenbos zegt:

    D. – Dame op afbeelding lijkt in mijn ogen op Hannah Arendt. Maar is ze het ook?Hannah Arendt en Wystan Hugh Auden – Polyhymnia, 28-5-2006http://www.vkblog.nl/bericht/53950/Hannah_Arendt_en_Wystan_Hugh_Auden

  15. John Wervenbos zegt:

    Ach ja, haar naam wordt gewoon vermeld in de Tags zie ik nu. Niettemin of des te meer: D.

  16. sprakeloos zegt:

    C, zonder meer. Ik kende de dame niet, maar de stelling, ogenschijnlijk een open deur, prikkelt wel. Ruud Lubbers had ooit een leerstoel waarin regionalisme het object was, ,ook hierin kwam bovenstaande stelling in zekere zin terug. Bij groter wordende verbanden is de behoefte om het overzichtelijke dichterbij te halen en te herwaarderen. (mijn eigen woorden) We hebben het dan over eind tachtig, begin jaren negentig als ik me goed herinner.
    PS. Het verband met vrouwen zie ik niet in mijn voorkeur, de stelling is in deze a-sexe gericht m.i.

  17. laila zegt:

    @Thera.
    Dat wist ik niet van haar.
    @Test.
    Bange mensen zullen eerder "het bekende" willen beschermen/behouden.
    @Rob.
    Is dat niet van alle tijden?
    "Nieuwsgierigheid", ook wetenschappelijke is een belangrijke drijfveer.
    @lebonton.
    Aha.
    @John.
    Een jeugdfoto.
    Bedankt voor de link.
    Mijn link naar Nijmegen geeft interessante artikelen.
    @sprakeloos.
    "Hoe meer mensen zichzelf als wereldburger beleven, hoe minder ellende"is de stelling.
    Ik kan daar wel in meegaan; het geeft een opener houding.
    Alle drie zijn vrouw.
    a-min of meer geeexploiteerd icoon.
    b-anoniem; in steen gevat.
    c-met blijvend gedachtengoed.

  18. John Wervenbos zegt:

    Ik keek wel heel erg over dingen heen. Het gaat bij Elisabeth Young-Bruehl immers om een Hannah Arendt lezing. Duidelijk vermeld… Ja ik heb ook wel het idee dat er meer aan en achter Monroe vastzit en schuilgaat dan alleen een schoon of fascinerend popje. Haar dood lijkt ook nog altijd met mysterie omweven. Zal je geboden link nalopen Laila.

  19. Thera zegt:

    Die kennis heb ik aanvankelijk opgedaan uit de autobiografie van Simone Signoret: ‘Nostalgie is ook niet meer wat het was’. In documentaires over deze periode ben ik deze informatie ook tegengekomen.

  20. laila zegt:

    @John.
    "Ik keek wel erg over dingen heen".
    Dat gebeurt volgens mij vaak bij blogs.
    De Echte Monroe boeit mij.
    Elisabeth is overigens naast filosofe gevorderd in psychoanalyse; een fraaie combinatie,vind ik.
    @Thera.
    Ach;die heb ik ook ooit gelezen.
    Er valt nog veel te herlezen;-)

  21. peterus zegt:

    Marilyn Monroe. een fascinerende vrouw!

Geef een reactie

