pippi

Hele generaties zijn opgegroeid met Donald Duck en Pluto en weer andere zijn gepokt en gemazeld met den bijbel; de brave Jezus.En wat te denken van de polygame Mohammed.Daar durven velen slechts van te dromen.

Het zijn allen personages uit verhalen die ons leven gekleurd hebben.
Vandaag wordt in Nijmegen de oratie gehouden door  Ger Groot; hoogleraar filosofie en literatuur.

Hij zal zonder twijfel verbanden leggen met de werelden van Tolstoj en Sartre; misschien noemt hij Dik Trom of wellicht Frits van Egters uit de Avonden van Reve, waar velen zich later mee identificeerden. De schuchtere saaie kantoorklerk. Matema heeft het boek prachtig verstript.

Lenie Saris las ik ergens op een blog net.

Maar laten we vooral niet Pippi vergeten. Pippi Langkous, het personage van Astrid Lindgren,een "lefgozertje",onafhankelijk, brutaal en beresterk.

Hierbij wil ik Prof. Ger Groot oproepen:

VERGEET PIPPI NIET!

nb:
ik spring op de fiets naar de PI.(PI)
Even wat tralies verbuigenLachen

nb 2:
De pilot van de PPC ( Penetentiaire Psychiatrische Afdeling )in Zwolle  begint aardig gestalte te krijgen.
Binnenkort starten de PMT en creatieve therapie. Er zijn contracten met oa Dimence.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

24 reacties op pippi

  1. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Pippi was mijn heldin!
    Jaren en jaren later werd mijn oudste zoon 10. Op zijn feestje gingen ze eerst voetballen, maar werden op het voetbalveld weggejaagd. Dan maar tv kijken. Pippi was op tv.
    En ik heb zitten genieten van een clubje ±10-jarige jongens die zichtbaar onder de indruk waren van de avonturen van het meisje Pippi.

  2. martin zegt:

    Pipi mijn bewondering grensde aan verliefdheid. Nog steeds vind
    ik die stem heerlijk (ik weet dat anderen hem verafschuwen). Nog
    steeds zie ik her en der een Villa Kakelbont

  3. Kitty Schoenmakers zegt:

    Pippi kon met de fiets door de lucht! 🙂

  4. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ik vind de Nederlandse stem van Pippi gruwelijk: schril, met zenuwachtig tremolo, eng geaffecteerd. Vre-se-lijk!!
    Vooral als het ding gaat zingen, of wat daarvoor doorgaat.
    Maar ik ben dan ook nog van de eerste generatie die Pippi (niet Pipi Martin, dat is pies in het Frans) lás.
    Want Pippi Langkous verscheen ooit in boekvorm, in het tv-loze tijdperk.
    Toen de boeken vervangen werden door dat schreeuwende kreng, verloor ik mijn liefde.
    Laila, wat bedoel je trouwens met "de polygame Mohammed.Daar durven velen slechts van te dromen. "
    Hoe kan een vrouw dat opschrijven? Ben je masochiste ofzo?

  5. laila zegt:

    @martin.
    Verliefd op PIPPI?
    Kan ik me voorstellen.

  6. laila zegt:

    @Kitty.
    Da’s niet zo moeilijk:-)

  7. laila zegt:

    @Stadsfotograaf.
    Bent u al zo oud?
    Ik was meer van Arendsoog en Witte Veder.
    Die hebben mijn identiteit blijvend beinvl.oed;-)
    nb.Wist je dat niet van Mohammed?

  8. Kitty Schoenmakers zegt:

    Nou. Een fiets zonder wielen! 🙂

  9. Louise zegt:

    En naast Pipi las ik Lenie Saris. Het is allemaal wat…

  10. laila zegt:

    @Kitty,
    Ooooh.
    @Louis.
    Tjonge; als ik ergens van baal dan is het van de uitdrukking:
    "Het is allemaal wat."
    Saai typetje. Jij. Weinig passie.

  11. martin zegt:

    Stads sorry voor het vergeten van een P.

  12. lebonton zegt:

    ik ben helaas geen pippiman.
    eerder een bommelvolger.

  13. laila zegt:

    Arendsoog en witte veder; daar was ik weg van. Wellicht heb jij het over een andere leeftijd Lebonton.
    Geen appels met peren vergelijken;-)
    Maar een volger?

  14. lebonton zegt:

    een volger.
    ik geloof dat ik alle bommels heb gekocht of gekregen.
    fantastisch getekend, leerzame teksten.
    en dat van die leeftijd komen we niet achter zo ;-))

  15. Wim Duzijn zegt:

    De boeken van ARENDSOOG, dat waren toch JONGENS-boeken? Ik las ze, maar mijn zusjes lazen heel andere boeken: HEIDI-boeken, en vooral dat vooroologse spul van CISSY VAN MARXVELDT – over een meisje met een jongensnaam: JOOP ter Heul.. of zoiets…
    Er blijkt zowaar een ARENDSOOG -website te bestaan.http://www.arendsoog.info/index.php?module=schrijvers
    Daar ga ik maar eens naar kijken.
    PIPPI vonden we bij ons thuis allemaal te min. Daar keek niemand naar. Alleen dat haar al. Dat vonden we allemaal behoorlijk stom. Daar naar kijken was jezelf verlagen…

  16. joost tibosch sr zegt:

    Ik ben nog van Old Shatterhand en Winnetou! Je weet wel..Karl May…En de "Engelbewaarder"!

  17. laila zegt:

    @lebonton.
    Ik ben dan weer meer van de biografie van Maarten Toonder.
    Over kabouters in Ierland…
    @Wim.
    Is PIPPi te min,
    omdat je pa in een betere kar rijdt
    dan de hare?
    @oja Joost.
    Echt multicultureel…

  18. Geschiedenisgek zegt:

    Ik kan me de serie nog als de dag van gisteren herinneren 🙂

  19. renelouman zegt:

    Zo heeft ieder zijn eigen jeugdhelden. Ik vond er niks aan, maar had de verkeerde leeftijd toen ze populair werd. Ik was meer van pipo de clown en de serie: morgen gebeurt het..

  20. Glaswerk zegt:

    @Laila: Tom Poes en Bommelfan, al van jongs af aan.
    Maar later bijvoorbeeld ook van de boeken zonder strips van Gerhard Toonder, de broer van Marten.

  21. laila zegt:

    Het gaat mij erom dat de leerstoel filosofie en literatuur een soort tegenhanger kan zijn van dominante religies.
    Per slot zijn de bijbel en de koran ook maar verhalen; in mijn optiek.
    Het boek Genesis ( Crumb) heeft mij laten zien hoe wreed Dat verhaal is.
    Dan liever PIPPI:-)

  22. knutselsmurf zegt:

    Elke plek waar ik woon verandert in Villa Kakelbont.
    Pipi was heel erg ADHD.
    En mijn grote voorbeeld.

  23. laila zegt:

    Geinig koppie heeft ze smurf;-)

Geef een reactie

