bahasa indonesia/ librisprijs 2015?!/ constantijn huygensprijs 2015/16-12-16—70

Boeiend die verschillende interviews met Adriaan van Dis,naar aanleiding van zijn nieuwe boek Tikkop.
In al die kranten worden weer andere accenten gelegd. “Bij de Viersprong in Markelo.Waar ze de beste gehaktballen serveren”,mailt hij aan de interviewer van de Stentor. Hij kent de plek want hij woont sinds enige tijd in de buurt van Zutphen aan de IJssel.
Tikkop; verslaafde betekent het. Tik is een goedkope drug die enorme schade aanricht in de bruine gemeenschap in Afrika,waar het boek speelt. `Ik wilde schrijven over de kleurlingengemeenschap van 3,5 miljoen mensen,nauw verwant aan de blanke Afrikaners,maar tijdens de Apartheid hoorden ze er niet bij.`
In Tikkop zit veel prachtig Afrikaans.   “Ja.Voor mij gaat dit boek over taal. Ik heb een aantal beeldspraken letterlijk vertaald, je oren laten wandelen. De mensen daar plukken de woorden zo uit de lucht. Waar twee culturen elkaar vinden, gebeurt iets bijzonders met een taal. Afrikaans is heel goed in poezie. Hoe de weerman het weerbericht brengt: De wind maakt bokkensprongen.”
Het interview gaat over zijn dyslectie en dat hardop voorlezen helpt bij het schrijven. En over zijn moeder, die bijna honderd is geworden. Met zijn drie zussen is zijn moeder door een kamp gekomen. Tot het laatst toe was ze zich bewust van politiek. `Die Maxime Verhagen is een druiloor….,waren haar laatste woorden.
Adriaan van Dis is nu begonnen met een boek over zijn moeder. Hij leert Indonesisch en gaat er ook naartoe,het land waar hij verwekt is, zoals hij maanden in een dorpje in Afrika verbleef voor Tikkop. Ik heb het boek gekocht, want ik hou van zijn boeken en van de man .
Prachtig vond ik de documentaires over Afrika.Naar zijn boekenprogramma keek je uit. Aan het eind van het interview wordt gevraagd of hij iets in het gastenboek wil schrijven. Hij bedankt voor het fijne verblijf en `de beste ballen van het land.`
nb. Eind 2011 verschijnt de serie op de tv; over zijn verblijf in Indonesie.
——————————–
2-1-2015. “Ik kom terug“; indrukwekkend
———————————————————————————————————————————————
12-5-2015
Gefeliciteerd Van Dis.
De genomineerden ( foto VK)
2985594 libris
———————————————————————————————————————
22-9-2015
Constantijn Huygensprijs voor hele ouevre.

Zijn reizen en belangstelling voor internationale literatuur hebben hem tot man van de wereld gevormd, waarvan zijn werk getuigt.”

De jury is lyrisch over zijn recente roman Ik kom terug, over zijn moeder. ”Terwijl hijzelf de 65 al gepasseerd is, stelt hij het in beton gegoten beeld van zijn ouders alsnog bij.”


70. De tijd “vliegt”

Archief in Letterkundig Museum

Literatuurmuseum

… H. Marsman, die een correspondentie wil beginnen en voor de krant een letterkundige kroniek zal schrijven. ‘Schrijf zo vaak je wilt,’ spoort Marsman hem aan.

Verhalen · ‎Contact · ‎Artikelen · ‎Archief
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op bahasa indonesia/ librisprijs 2015?!/ constantijn huygensprijs 2015/16-12-16—70

  1. lebonton zegt:

    ha, een mooi slot aan een serieuze verhandeling.

  2. Blutch zegt:

    Zou zijn plantje in de kademuur van de Seine het nog doen?

  3. martin zegt:

    Een andere kop doet me toch reageren.
    Hoewel ik nog geen 100 woorden van
    die taal ken.
    De kop: ‘De lekkerste ballen,’ trekt
    vast nog meer lezers.

  4. laila zegt:

    @lebonton.
    Dank je.
    @Blutch.
    Vast wel.
    @martin.
    Zijn moeder is net overleden; bijna honderd.
    Deze titel past mij.
    Hij leert de taal om met de mensen te kunnen praten; een loffelijk streven.
    Zoals hij met de Afrikaners kan praten.( Hij studeerde Afrikaans)

  5. Thera zegt:

    Een fantastische schrijver en praten kan hij ook heel goed. Ja, fijne bijdrage weer,
    PS Mijn opa heeft nog meegewerkt aan de samenstelling van het bahasa Indonesia.

  6. laila zegt:

    @Thera.
    Ik heb net nog in je indrukwekkende boek gekeken.
    Over grootvader Klerkx:
    de lange schaduw van Nederlands-Indie.
    "Er valt nog veel te vertellen,veel te leren en nog heel veel goed te maken."
    Adriaan van Dis zal dat zonder twijfel op zijn subtiele wijze doen.

  7. Thera zegt:

    Ja, dat kunnen we met een gerust hart aan hem overlaten. Was het niet zijn vader die het Kniltenue dat hij aan had toen hij het Jappenkamp in ging, en na al die jaren tot op de draad versleten was, moest terugbetalen aan de Nederlandse staat? Hoe dan ook, ik heb alle vertrouwen in de subtiliteit en gerichtheid van Adriaan van Dis.
    Fijn dat je mijn boek (gelezen) hebt. 🙂

  8. laila zegt:

    Ja; ik heb al heel wat boeken van bloggers.
    Er wordt kwaliteit geleverd;door sommige bloggers.Dat kun je van veel fakers niet zeggen.
    Voorlopig: hard werken!

  9. Louise van Eck zegt:

    Van Dis blijft altijd boeien. Hoe een single z’n leven zo waardevol kan invullen. In zijn Zuid-Afrikaserie heb ik gezien dat hij allerminst soft is, wat velen denken en hem toeschrijven. Een vakman, scherpe observator en taalkunstenaar.

  10. laila zegt:

    Ben ik met je eens Louis.

  11. Laila zegt:

    Net uit: “Ik kom terug”. Indrukwekkend.

Geef een reactie

