wat zou u het liefst vergeten?

Douwe Draaisma is de psycholoog die zich intensief met de werking van het geheugen bezighoudt.

Bekend zijn zijn boeken als:
Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt  en
De heimweefabriek.

Trouw heeft een schrijfwedstrijd waarin deze vraag gesteld wordt:
Wat zou u het liefst willen vergeten?
Je kunt de bijdrage van 700 woorden inzenden tot 25 oktober naar internet@trouw.nl
en je maakt kans op plaatsing in Het Vergeetboek.
 
Een interessante vraag eigenlijk.
Denk ik dan aan die keer, de enige dat ik een boek gejat heb?
Of die hufter die ….
Ongetwijfeld zal die gebeurtenis of persoon die u wilt vergeten te maken hebben met schaamte, vernedering, pijn of verdriet.

De inzending mag poetisch zijn of wijsgerig of persoonlijk of melancholisch of analytisch.

Je kunt er veel kanten mee op,maar het gaat om de vraag:

Wat zou ik het liefst willen vergeten?
 

 
Op de site:
www.vergeetboek.nl zijn interessante bijdrages, filmpjes,muziek  ed te zien rond dit thema

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

25 reacties op wat zou u het liefst vergeten?

  1. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ja dat ga ik hier niet neerzetten.
    Schaamte heeft er veel mee te maken….

  2. laila zegt:

    Groot gelijk CAM.
    Ik denk dat ik meedoe met een fictief verhaal.
    Wel een mooie vraag; vind ik.

  3. antoinette duijsters zegt:

    Nee, er is niets dat ik zou willen vergeten, elke gebeurtenis heeft een plaats, is nodig geweest, om me te vormen tot de mens die ik nu ben. Zelfs kleine gebeurtenissen.

  4. The_Saint zegt:

    Het nieuws van de dokter dat m’n kleine poepie van slechts 18 maanden kanker had…..

  5. Kiezels zegt:

    ik zou niet weten wat ik zou willen vergeten.
    Ook de hufters en de schaamte en verdriet maken van je wie je bent, ook al zou je willen dat het nooit gebeurd was.

  6. Glaswerk zegt:

    @Laila: Bepaalde zaken willen – en ook kunnen – vergeten brengt het risico met zich mee dat je in sommige gevallen met een gedeeltelijke tabula rasa weer dezelfde fouten kunt gaan maken. Ook slechte herinneringen zijn in die zin vaak "goed" te noemen…
    Dus jij gaat een schrijfpoging wagen om iets in te sturen?

  7. laila zegt:

    Tjonge antoinette.
    @antoinette.
    Dat klinkt nuchter.
    Zo’n reactie zou ik nooit kunnen geven ( niet zo nuchter)
    @The Saint.
    Wat droevig.
    Ik hoop dat het goed is gegaan.
    @Kiezels.
    Wellicht heeft het gewapend tegen andere hufers.
    De klok valt niet terug te draaien, maar wonden hebben we allemaal.
    Ik heb veel verhalen gehoord van mensen met een amnesy ( sterke verdringing waarbij geheugenverlies optreedt)
    Soms kan dan; op latere leeftijd een geluid een geur plots iets triggeren.
    Ik denk dat ik daar een verhaal over maak voor het Vergeetboek:-)

  8. svara zegt:

    interessante vraag
    en dank je voor de tip
    eens kijken of er iets gaat borrelen

  9. antoinette duijsters zegt:

    Laila, ik ben in wezen een heel nuchter en realistisch persoon.:-)

  10. Blutch zegt:

    Ik zou graag willen vergeten aan wie ik boeken heb uitgeleend. Dan hoef ik me ook niet meer te ergeren dat ze niet teruggebracht worden.

  11. laila zegt:

    @Glaswerk.
    Ik ben al begonnen. Vanavond weer schrijfgroep ( vorig jaar ben ik door omstandigheden amper geweest)
    Ook al zo’n nuchtere kijk.
    Voor jou zou een analytrische benadering wat zijn.Niet?
    @svara.
    En, borrelt het?
    @antoinette.
    Aha.
    @Blutch.
    Dan moet je de boeken ook vergeten.
    Jammer toch?:-)

  12. Glaswerk zegt:

    @Laila:Voor jou zou een analytrische benadering wat zijn.Niet?
    Pragmatisme is me niet vreemd inderdaad.
    Ik schreef onlangs ergens in een reactie dat ik een dominant bèta brein heb dat echter (on)aangenaam gehinderd wordt door een grote klont alfa-neuronen. Dus zo’n "vergeet-verhaal" schrijven zit er voor mij niet in omdat het dan, in metaforische zin, spitsroeden lopen zou worden tussen die twee kanten.
    Dat nog afgezien van het gegeven dat een lezer er zeer waarschijnlijk helemaal niets van zou begrijpen… 😉

  13. Blutch zegt:

    Laila, als ik me herinner dat ik ergens een leuke avond heb gehad is het niet noodzakelijk dat ik me ervan bewust ben dat ik daar op de fiets naartoe ben gegaan.;-)

  14. The_Saint zegt:

    "….laila 15-09-2010 11:48
    @The Saint.
    Wat droevig.
    Ik hoop dat het goed is gegaan.."

    Yep..gelukkig wel…ze is nu 16.

  15. laila zegt:

    @komkom glaswerk.
    Schrijven is een creatief proces.
    Een beetje meer freewheelen…
    @Blutch.
    Naar mijn favoriete restaurantje ga ik het liefst lopend. En dan "op de kop naar huis". Het nadeel is dat je dan het gezellige avondje ook soms vergeten bent…
    @The Saint.
    Gelukkig maar!

  16. Vogel-vrij zegt:

    Hoe ze heette

  17. Me-Sjogge zegt:

    Eh…. wat was de vraag ook alweer?

  18. actuality zegt:

    Ik had hier iets geplaatst… is het weg,,
    Dus réageren kun je ook al vergeten..

  19. Blutch zegt:

    Er zijn er hier een paar die vergeten zijn dat ze Alzheimer hebben.

  20. galadriel zegt:

    fantastische vraag! Ik weet wel wat ik vergeten wil…maar dat lukt niet wanneer ik het opschrijf ;))

  21. Louise zegt:

    Het meest kan ik me vinden in het antwoord van Antoinette. Ik wil haar wijsheid niet proberen te overtreffen.

  22. laila zegt:

    @Vogelvrij.
    Ben ik vergeeete…
    @Me-sjogge.

    @actality.
    Eikelverhalen zijn niet toegestaan.
    @Blutch.
    Zou het Korsakov zijn?
    @Gala.
    Niet doen dan:-)
    @Louis ( de e past niet bij je stijl)
    Aha;
    enfin ik ga met een Moordverhaal op de fiets naar mijn schrijfgroep

  23. actuality zegt:

    Laila, ik heb het als een Integer stuk willen neerzetten..
    Omdat het geen ranzig maar echt verhaal is, en was..
    En ik vergeet het nooit en nog voel ik de Pijn van de Angst!!
    Was U niet o a Psychologe? En twee van mijn beste Vrienden
    waren echt geïnteresseerd .. toen dat speelde..
    Ik heb de Boodschap begrepen.. Ben weg………………………………

  24. Isis Nedloni zegt:

    Mooi intrigerend blog!
    En het woord….de ‘geheimfabriek’……heerlijk!
    Kzal mij eens verdiepen in den link
    daar ik genoeg dingen uit mijn geheugen
    zou willen wissen
    maar helaas
    hoe ik ook duw of trek…
    het lukt me niet; ))))
    Avondgroet!

  25. Isis Nedloni zegt:

    Aanbeveling!

Geef een reactie

