geen tandeloze tijgers/ 5-7-2016 “Zwartboek”verpleeghuizen/ 22-7 Topman Laurens stapt op


 
Regelmatig kom ik in verpleeg-of verzorgingshuizen.
Het is verbluffend hoe ze verschillen qua sfeer en dynamiek.
In sommige huizen wordt van alles georganiseerd en bruist het, maar in veel andere niet. Ik heb de indruk dat dat zeer zeker te maken heeft met de instelling van het management. Hoe flexibel zijn ze in het omgaan met regelgeving en financieen.
En hebben ze een visie op welzijn?
Aan de werkvloer zal het vaak niet liggen; al is goed geschoold personeel ( dat mede door scholing assertiever is) noodzakelijk.
 
Er zijn in Nederland 160 duizend plaatsen in woonzorgcentra en er is weinig tijd voor begeleiding. Verveling ligt op de loer.Bureaucratisering en administratieve rompslomp voeren vaak de boventoon en veel misstanden worden gesignaleerd.
 
Clientenraden ervaren weinig mogelijkheden om zaken aan de kaak te stellen. Ook zij worden overladen met papierwerk en worden pas in een laat stadium betrokken bij besluitvorming.
 
Maar: De babyboomgeneratie komt eraan!
 
Tineke Abma, hoogleraar clientenparticipatie in de ouderenzorg houdt vandaag haar oratie.
 
In het artikel in de VK vandaag toont ze aan dat assertiviteit zeker rendement kan hebben
 
Ouderen hoeven geen tandeloze tijgers te zijn”, zegt ze.
“Zij kunnen gelijkwaardige partners worden voor het bestuur. Deze participatie verhoogt het welzijn en de gezondheid en geeft bewoners een gevoel van controle en zeggenschap.”
Aha; een vrouw naar mijn hart.
 
Ik  ben nog lang niet zover, maar ik kan me er nu al op verheugen.
 
Met de rolstoel net zo lang tegen de deur van het management beuken tot deze tijger gehoord wordt.
 
En om de haverklap de stok tussen de deur zetten. Heerlijk. Was het maar vast zover!
 
 
bron:
Vk vandaag.
 
Straks; op de fiets ga ik even langs de boekhandel.
 
De Groene Amsterdammer heeft een themanummer over depressie.Volksziekte nummero 1!
Daar willen we toch wel graag vanaf. Niet dan?


22-7

Topman Laurensgroep stapt op.

Het is niet ondenkbaar dat de zorgvuldige, kritische colums van Hugo Borst daaraan hebben bij gedragen.

24-7 dubbelinterview NRC: Hugo Borst en Ozcan Akyol.
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op geen tandeloze tijgers/ 5-7-2016 “Zwartboek”verpleeghuizen/ 22-7 Topman Laurens stapt op

  1. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ha ik zie mij zelf ook als een toekomstig lastig oud wijf.
    Heb je al gehoord dat Waanders naar de Broere kerk gaat verhuizen? Ik verheug me er al op.

  2. antoinette duijsters zegt:

    Nou, voor mij lijkt het angstig dichtbij:-))

  3. Christien Damman zegt:

    Ik zou zeggen kijk eens op deze link. Assertieve ouderen…http://www.vkblog.nl/blog/140998/Ouderenbescherming_Nederland

  4. laila zegt:

    @CAM.
    Heerlijk. IK heb nog een boekje van Keetje Ruizeveld; een legende als wijs oud wijf.
    Natuurlijk weet ik dat.
    Ik heb er een bijdrage over: de kogel is door de kerk.
    Net was ik er nog voor de Groene Amsterdammer.
    Het boek over De ondegang van a r is indrukwekkend. Met brieven ed.

  5. laila zegt:

    @antoinette.
    Nee toch. Hoe zo?
    Lekker de stok tussen de deur. Niks voor jou?:-)

  6. laila zegt:

    @Christien.
    Het ligt meestal aan het management. ( afgezien van overheidsinkrimpingen)

  7. antoinette duijsters zegt:

    Laila met diabetes en over een paar weken wordt ik 59, lijkt het soms heel dichtbij. en dan heb ik het nog niet over depressie:-(

  8. laila zegt:

    @antoinette.
    Dat kan ik aanvoelen.
    Het is ook nog een klotetijd. Gisteren zag ik de hele avond die afschuwelijke 9-11 toestanden.
    Maar ik knapte op door het artikel van Tineke Abma.
    Lekker tegen deuren rammen. Zelfs met diabetes moet je je dat kunnen voorstellen:-)
    Bij zo’n verbeelding verdwijnt de depressie als sneeuw voor de zon; even.

Geef een reactie

