(beroeps) ethiek 1/ 12-12-2016 “eerst tot 10 tellen”/ 27-12-2016 “De waarheid voorbij”?/ 2-1-2017 RUST

a

Stel :
U moet binnenkort naar een verpleeghuis of een psychiatrische instelling.
Of één van de kinderen, een broer of vriend?
Hoe zou u dan bejegend willen worden?

Vandaag zie ik de groep weer waar ik mentor van ben. Het laatste jaar en als het goed gaat dan krijgen ze in juli een diploma; in de Dominicanerkerk. Voor velen een enorme mijlpaal.

De leeftijden varieren van begin 20 tot 50 + en de achtergronden zijn enorm divers.
Zo is er J, 36,een rustige ex-bouwvakker uit Drente die met verslaafden werkt.
S, 43,ooit kapster, werkt al jaren met tienermoeders en kinderen, in midden-Nederland.Ze was er zelf ooit één.
L, 45, heeft zelf een zorgboerderij in de regio.
Mi is 49, heeft bijna kunstacademie. Heeft jaren gereisd in Nepal en India en werkt met allochtone kinderen.

Het is een groep met veel dynamiek en er wordt gelachen.

Vandaag begin ik weer met beroepsethiek.
Veel praktijsituaties worden besproken, waarbij ik op een Socratische manier probeer door te vragen.Levendige discussies ontstaan dan en ik geniet er van.

Dilemma’s worden besproken, zoals:
“Stel je begint in een late dienst met een collega waar je het goed mee kunt vinden en je ziet dat hij een  etterende jongere tegen de muur drukt. Wat doe je dan?”
Dubbele loyaliteit speelt dan uiteraard.Lastig

Of:
“Een client vertelt je in vertrouwen dat hij dood wil.
Hoe ga je daarmee om?”Hier speelt de zwijgplicht en het wel of niet raadplegen van collega’s.

Vandaag hebben we het eerst wat over begrippen en steevast vraag ik welke waarden men het belangrijkst vindt.
Respect, eerlijkheid, vrijheid, noem maar op.
Eerlijkheid wordt dan vaak genoemd.

“Is het in alle situaties verstandig om eerlijk te zijn”, vraag ik dan.

Vertrouwen in teams is van zeer groot belang, want de neiging van sommige clienten om mensen tegen elkaar uit te spelen is groot. Uiteindelijk heeft niemand daar baat bij.

Wederkerigheid is ook van  belang in de hulpverlening.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Iets voor bloggers?

Hoe zou u bejegend willen worden als u naar een verpleeghuis of psychiatrische instelling moet?
 
 
nb.
Misschien komt er een deel 2.
Er komt zo’n schat aan praktijkvoorvallen naar boven.
Ik verveel me geen minuut;-)


12-12-2016

Aardig ( intelligent) interview met Typhoon vandaag in de VK.

Over tot 10 tellen en constructief samenwerken.


27-12-2016

Vandaag een verontrustend artikel in de VK over de macht van Bull-shit via de sociale media.

Met als konklusie:

“De media hadden het helemaal niet zo slecht gedaan, concludeerde Glasser ( hoofd mediaplatform Politico) .Ja, er was wel onpartijdigheid, maar er was ook gedegen onderzoek en verslaggeving. Er bleef alleen niets plakken, de meeste mensen luisterden niet.Ze waren afgeleid door bull-shit.””

IS DAT ONOMKEERBAAR?


2-1-2017
Deze foto van weblog Zwolle symboliseert begin januari  en vooral RUST.

weerfoto-2-januari-2017-het-engelse-werk.jpg

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op (beroeps) ethiek 1/ 12-12-2016 “eerst tot 10 tellen”/ 27-12-2016 “De waarheid voorbij”?/ 2-1-2017 RUST

  1. antoinette duijsters zegt:

    Als mens, met respect graag en een beetje prive. Dus een eigen kamertje.

  2. martin zegt:

    Laila ik moet er nog niet aan denken.

  3. laila zegt:

    @antoinette.
    privacy; erg belangrijk.
    @martin.
    Je kunt de vraag toch verbreden?
    Heb jij niet een vader, neef enz in een instelling.
    Het gaat ons toch allen aan; sooner or later.

  4. svara zegt:

    Toen mijn moeder steeds meer moest inleveren vond ik het gênant als er dan een ‘jong zusterke’ zoals zij dat noemde haar niet aansprak met U, steeds harder ging praten wellicht vanuit gewoonte dat alle oude mensen doof zijn en soms tegen haar spraken alsof het een kind betrof.
    Zij was heel joviaal en zei altijd tegen iedereen: zeg maar Wil.
    Ze was voor iedereen jij en jou
    Maar in deze setting, de hulpverleners in relatie tot haar klopte niet.
    Haar zelfrespect kreeg hierdoor een groter knauw
    Over eerlijkheid.
    De Raja Yoga traditie kent Acht stappen.
    De eerste bewgint met vijf universele waarden:
    Hoe ga je om met geweld- waarheid- eerlijkheid- seksualiteit – begeerte (verleidingen)
    En precies in die volgorde
    Jij in relatie tot de buitenwereld
    Geweldloosheid heeft ‘voorrang’. Is niet voor niets de eerste.
    Als iemand bijvoorbeeld terminaal is kan het geweld zijn om de waarheid te spreken.
    Het zijn elke keer weer vanuit helderheid en afstemming afwegingen maken.
    Een manier zoeken dat je eerlijk bent naar jezelf en de ander en het geen liegen is…..

  5. laila zegt:

    @svara.
    Precies.
    Door een "waardeloze bejegening"krijgt het zelfrespect vaak een knauw.
    Ik vind beroepsethiek erg belangrijk ( geef het al 20 jaar met veel plezier)
    Wat je zegt over boeddhisme interesseert me.
    De voorbeelden die je geeft bespreken we ook.
    Er zijn in de tijd ( 20 jaar) wel verschuivingen in opvattingen te zien bv:
    zowel artsen als clienten kiezen meer voor eerlijkheid, qua diagnose,
    Ik zal even bij jou kijken.

  6. svara zegt:

    Raja yoga en boeddhisme kennen allebei 8 stappen
    Er zijn overeenkomsten maar hier had ik het over de 8 stappen van Raja yoga
    Goed dat er op die opleidingen aandacht aan wordt geschonken
    Zou al op de basisschool moeten beginnen zonder aan een bepaalde traditie op godsdienst te linken
    met een groet maar weer

  7. Kitty Schoenmakers zegt:

    In ieder geval als mens en niet als object waar werk aan verricht moet worden.

  8. lisetteschrijftovernld zegt:

    Daar heb ik ervaring mee als cliënt. Met respect. Niet als zielig geval. Mijn hersenen werken anders dan die van een ander en hier kan ik tijdelijk niet goed mee leven. Dan word ik opgenomen. Het betekent niet dat ik zielig ben of niets meer kan. Dus ook kijken naar mijn sterke kanten.
    Wat echter niet moet ontaarden in rapportages die ik over mezelf las: ik kan niet liegen dus me niet anders voor doen dan ik me voel. Maar daar werd ik door de begeleiding wel de hele dag naar toe gedwongen, min of meer. Ik moest me opgewekt gedragen, want dan zien mensen je graag en zo versterk je weer je sociale vaardigheden. Het gevolg was dat ik dus onecht moest doen. Erg onecht. Voor een doorsnee mens te behappen, voor een mens met autisme is dat vloeken in de kerk. In de rapportages stond, als ik met hun wens mee ging, dat het erg goed met me ging. Immers, ik deed wat de buitenwereld van je wil. Maar dan voelde ik me van binnen zeer ongelukkig.
    Ook een variant. Problemen ontkennen. Ik had enorme problemen, durfde niet naar school, kreeg er waanideeën, was thuis onhandelbaar, etc. Een begeleidster speelde voor ‘goede vriendin’ en gaf na een paar maanden te kennen dat ik eigenlijk nooit problemen heb gehad, maar een vriendin miste. Ik hoefde alleen naar begeleide kamers en er mankeerde mij niets. Dat was overigens op de opname-afdeling, ik kwam later in een jongerenkliniek, in de situatie die ik hier boven beschrijf.
    Daarnaast is het zo dat separeren erg vernederend kan voelen. Het is mij nooit overkomen, maar het zou voor mij als straf overkomen. Te meer daar ik als kind doorlopend gestraft ben. Dus als er toch gesepareerd moet worden, houd hier dan rekening mee en doe vriendelijk.

  9. laila zegt:

    @Kitty.
    Dat lijkt mij ook!
    @lisette.
    Sommige hulpverleners zijn nog teveel aan het denken voor een client. Kwalijk.
    En wat separeren ed betreft. Er zijn de laatste jaren strenge protocollen gekomen, want voor mensen was vroeger het separerenn op zich een traumatische ervaring.
    Dank voor je waardevolle reactie.

  10. Henk van Leuken zegt:

    Ik zou voordat ik voor een van die mogelijkheden in aanmerking kom, pleiten voor afschaffing van het marktmechanisme in de zorg. Het marktmechanisme zorgt ervoor dat er geen enkele aandacht meer is voor particuliere wensen van mensen. Het marktmechanisme zorgt voor stress vanwege gespletenheid van de zorgverlener. Met zorgverlener doel ik op de hard werkende handen aan bed en in de groeps situaties. De zorgverlener wordt middels zijn client en zijn baas geconfronteerd met een leefwereld van een particulier wezen met overeenkomstige logica terwijl het marktmechanisme alleen maar kwantitatieve handelingen toelaat omdat het een systeemwereld is met een geheel eigen logica. Het is een keuze die geen keuze is. Hier geldt alleen het recht van de sterkste en dat is de logica van het systeem. Uiteindelijk kiest elke zorgverlener uiteindelijk voor het systeem van de markt. Het is tenslotte de enige manier waarbij je niet meer zelf hoeft te verantwoorden. Je wilt immers na je diensttijd ook weer naar huis, naar die andere leefwereld waar wel alles kan overeenkomstig de behoeften van de aanwezige individuen. En dan heb ik het nog niet eens over de inhoudelijke zorg en over kwalitatieve zorg want daar durft geen enkele zorginstelling in Nederland voor te gaan. Ook daarin zijn we te rechts en zal het marktmechanisme blijven zegenvieren. Wellicht betaal ik tegen die tijd wel voor één keer bevestigd te worden in het feit kenner te zijn van eigen behoeften!………..:)

  11. laila zegt:

    Nee Henk.
    Stel;
    vanavond kom je onder lijn 13 en je bent voor altijd een NAH-patient. ( Niet aangeboren Hersenletsel)
    Weinig keuze dan. Ha

  12. Henk van Leuken zegt:

    Een van mijn vrienden is een man met niet aangeboren hersen letsel, zijn schedel is namaak, zijn gezichtsvermogen is aangetast, zijn spraak is traag zijn reactievermogen beneden het gemiddelde maar hij is van alles op de hoogte en zeer intelligent. Toch kwam hij nadat hij als medisch wonder uitgemolken was door de wetenschap niet meer serieus aan de bak. En nog niet. Men wil zijn behoefte niet kennen nadat hij toch enigzins van zorg afhankelijk geworden is. Ze laten hem in zijn vet gaar stoven. Uitgesloten voor begrip laat staan voor vervulling van behoeften.

  13. lebonton zegt:

    ik mijd lijn 13 bewust

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s