vasalis

Er is heel veel dat ik niet van haar weet. Margarethe Droogleever Fortuyn, oftewel Vasalis.
Ze was psychiater, woonde in Roden  en werd één van de meest gelezen dichters.
( In het prachtige boek Zeuven Daagse, wandelen met schrijvers door Drenthe, van oa Bart F M Droog staat een interview met haar)

Toch lukte het haar om niet een publieksfiguur te worden.

Pas nu lees ik dat ze een zoon had die overleden is. Dicky en ongeveer vanaf dat moment gaat ze een correspondentie voeren met de uitgever van Oorschot, die tot zijn dood zal duren. Van ’66 tot ’87.
Heel bijzonder vind ik zoiets.

Al een tijdje verheug ik me op haar biografie, die een half jaar vertraagd is vanwege nieuwe informatie. In november komt hij uit.

Vrij Nederland had een tijdje geleden interviews met biografie-schrijvers.
Wat betekent het om je zo lang, soms jaren , in het leven van een andere te verdiepen?

Aan het woord waren onder andere de biograaf van Reve en Maaike Meyer, die de biografie van Vasalis schrijft.

Maaike Meyer vertelt onder andere dat ze soms troost vond bij Vasalis, dat ze een voorbeeld nam aan hoe V met ontberingen omging.Ik kan me dat voorstellen.
 
In het jaar dat ik samen met Sara, de Iraanse met een generaal pardon,haar vluchtverhaal opschreef was ik zeer intensief bij haar betrokken.De bladzijdes die we hebben koester ik nog, als het ware.En achteraf gezien gaf het troost dat iemand zoveel narigheid; de vlucht, het jarenlange wachten op een plaats,de illegaliteit  enzovoort kan doorstaan.
 
Straks is ze bij Wim Brands. Maaike Meyer. ( Ned 1. 10.30 uur. ook Douwe Draaisma en Esther Gerritsen)
Het volgende gedichtje kende ik niet.

ouderdom
 
ik oefen als een jonge vogel op de rand
van ’t nest,dat ik verlaten moet
in kleine haperende vluchten
en sper mijn snavel
 
 

 

 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op vasalis

  1. anna zegt:

    Dit detoneert tussen al die shit, maar ik ga kijken Laila

  2. RED_ zegt:

    Vasalis is een van onze grootste dichteressen, misschien wel de grootste. Haar zuiver taalgebruik en taalbeheersing is onovertroffen. Mooi, Laila, om aandacht aan haar te schenken.

  3. lebonton zegt:

    je hebt een mooie tekst gekozen. ouderdom beleven als jonge vogel in afhankelijkheid.
    mooi blog.

  4. BarbaraJansma zegt:

    Prachtig. Ik heb net een gedeelte met Maaike Meyer gezien, aan te bevelen.
    Dit blog ook!
    Hier een link:http://www.poezie-leestafel.info/m-vasalis

  5. svara zegt:

    mooi blog Laila
    ben via mijn blog via barbara hier
    mooi hoe dat gaat
    ga zo nog naar uitzendign gemist kijken
    belooft een mooie zondag te worden

  6. smokey robbinson zegt:

    Prachtig!
    En leren omgaan met ontberingen maakt sterk.

  7. Christien Damman zegt:

    ”Toch lukte het haar om niet een publieksfiguur te worden”
    Ze hield de pers ver van zich. Op een vraag van een journalist daarover antwoorde ze:
    Wie de dichter wil leren kennen klimt aan de ladder van haar gedichten omhoog en komt haar dan vanzelf tegen.

  8. laila zegt:

    Dank voor de reacties.

Geef een reactie

