70

Het behoort tot mijn referentiekader.
Vrij Nederland; mijn ouders hadden al een abonnement.

Een krant opgericht als verzetskrant, die kwaliteitsjournalistiek hoog in het vaandel had.

Met gemengde gevoelens heb ik dit jubileumnummer gelezen.

Het interview met het neefje van Renate Rubinstein.
Het nostalgische interview met Rinus Ferdinandusse, die niet eens internet heeft.

De interviews met "gewone mensen", mensen die met de Amsterdamse Ij-pont oversteken, zoals ook in ’81. Wat zijn de verschillen met deze tijd?

Het interview met het duo Henk Hofland en Arnon Grunberg, die somber zijn over de toekomst.

Ik heb altijd genoten van de kunst en letteren, het meest van Bibeb; de krant heeft een inzinking gehad, maar is de laatste tijd weer opgeleefd.

Maar toch?
Is er bestaansrecht voor een kwaliteitskrant in deze twittertijd?

Tja;

Ontroerend vind ik nog steeds de foto’s van Rineke Dijkstra, die er nu ook weer instaan.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op 70

  1. laila zegt:

    Niet interessant; die vraag?

  2. BarbaraJansma zegt:

    O jewel, ik moet hem nog lezen, maar dat doe ik altijd graag. Hoewel sommige artikeltjes diagonaal.
    Ik vind alleen die suggestie dat ze een blad voor de vrijheid zijn wat opgeklopt. En dat al 70 jaar!
    Een krant of een blad is een ding dat niet snel verloren zal gaan, wedden?

  3. Gus zegt:

    Hm, ik zei mijn abonnement op toen Ferdinandusse hoofdredacteur af was. Sindsdien is het ook nooit meer wat geworden met Vrij Nederland.

  4. laila zegt:

    @Barbara.
    Niet snel verloren?
    @Gus.
    Hoe weet jij dat als je hem niet meer las?
    De kwaliteit is de laatste jaren weer gestegen.
    Je kunt de vraag ook verbreden:
    Is er nog plaats voor kwaliteits-tv-nieuwsprogramma’s ?
    Ik houd mijn hart vast voor die nieuwe, aan de telegraafgelieerde nieuwsprogramma’s die er aan komen.

  5. Frans Muthert zegt:

    Ongeveer 30 jaar was ik abonnee.
    Onderzoeksjournalistieke stukken vond en vind ik lekker leesvoer.
    Nu al een paar jaar: op en af. Introductie-abonnementjes voor 10 weken. Losse nummers.
    Ik vond juist het onderdeel Kunst en Letteren een overgewaardeerd deel van dit weekblad.
    En dat nota bene als neerlandicus.
    Jaja.
    Nu denk ik weer over een langere verbintenis.
    En niet alleen omdat schoondochter van Vriendin er redacteur is.
    Voor dit soort bladen wordt het steeds moeilijker om te concurreren tegen de uitvoerige zaterdagse bijlagen van NRC-Handelsblad en de Volkskrant.
    En met jubileumnummers heb ik sowieso al weinig.

  6. laila zegt:

    @Frans.
    Voor mij is het een collector’s item.
    Zeer ontroerend vind ik het interview met de 98-jaruge Ada van Randwijk, van de eerste ondergrondse verzetsgroep.
    En sinds ik in het bundeltje Beste lezersverhalen sta is de betrokkenheid nog groter natuurlijk. Ha.
    "Mijn moeder een moffenhoer", was het fictieve verhaal.
    Ik werd zelfs benaderd door een student van de filmacademie die geinteresserd was:-)
    Maar goed:
    Rest de vraag naar die nieuwe nieuwsprogramma’s.
    Kun jij overigens als neerlandicus niet eens een boek kritisch bespreken?
    Lijkt me boeiend.

  7. svara zegt:

    die onderste foto vind ik erg mooi

  8. Theo zegt:

    Eindjaren-60/beginjaren-70 was het mijn lijfblad. Ik keek vooral uit naar de interviews (Bibeb, Joop van Thijn, Martin van Amerongen) en de columns van Tamar, Piet Grijs. Alles nostalgie.Ik lees VN nog wel incidenteel, heb een tijd een 10-nummersabonnement gehad, maar te vaak ongelezen bij oud papier gedaan.

  9. laila zegt:

    @svara.
    Rineke Dijkstra; een Pools meisje, geloof ik.
    @Theo.
    Dit nummer zou ik zeker kopen.
    Als je intensief blogt kom je niet aan lezen toe.

Geef een reactie

