DONKER/LICHT/ 2015 van Ensor tot Magritte/ 2016 verwacht in Laren Desiree Dolron

 


 
Stel je voor.
Je komt op de wereld in 1898 in een harde grauwe industriestad. Charleroi.
Een stad met veel armoede en verpaupering,waardoor je je aangetrokken voelt tot politiek links.
 
Veel paupers waren er in die tijd. Zoals Suzanne Jansen in Het Pauperparadijs zo overtuigend beschrijft. Wat weten we nog van die tijd, waarin veel vrouwen “met jong geschopt werden” en niet mochten stemmen en veel mannen godsgruwelijk lang in die fabrieken moesten werken. Op vrijdag werd vervolgens het loonzakje uitgedeeld in de kroeg met alle gevolgen van dien.
 
Slaven waren we.
 
Jansen toont aan dat velen roots hebben in die pauperwereld; oa Lubbers en Pechtold. Ik blogde over het boek en zou het haast verplicht willen stellen op de middelbare school.
 
Je verliest je moeder als je 12 bent en je maakt de dreiging mee van twee wereldoorlogen.
 
Ik kan me zo voorstellen dat je je dan een wereld gaat verbeelden.
Zou dat de bakermat zijn van het surrealisme?
Surrealisme als een vorm van escape?
 
Ik heb het over René Magritte, wiens werk ik amper ken.
Ik kocht het boekje met de VK-bon.
 
Het werk spreekt me niet zo aan; zo bedacht. Concepten zijn het.
 
Maar dit Rijk van de lichten boeit me.
Hij schilderde het in 1954  en later, in 1961 maakte hij nog zo’n werk Onvoltooid…
 
Hij zegt er over:
In het rijk van de lichten heb ik verschillende voorstellingen weergegeven,namelijk een nachtelijk landschap en een hemel zoals we die overdag zien. Het landschap doet denken aan de nacht en de hemel aan de dag.Ik vind dat deze gelijktijdigheid van dag en nacht de kracht heeft om te verrassen en te betoveren. Ik noem deze kracht poezie.”
 
Ach.
 
In hoeverre zijn we nog steeds slaven?

—————————————————————————
 

 Afbeeldingsresultaat voor desiree dolron
 
( nb
Voor bloggen heb ik niet zoveel tijd.
Ik verdiep me in de opleiding HBO-MW ( deeltijd) waar ik in verschillende fases ( major 3, 5, 6) iets ga doen oa Praktijkleren begeleiden.
Vanmiddag schaf ik boeken aan op de campus: die gebruikt worden; oa
Jos van der Lans: Ontregelen: de herovering van de werkvloer, een spannende titel)
 
http://www.singerlaren.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op DONKER/LICHT/ 2015 van Ensor tot Magritte/ 2016 verwacht in Laren Desiree Dolron

  1. Theo zegt:

    Het Pauperparadijs heb ik in één ruk uitgelezen. Hoe mensen zo konden bestaan en overleven.
    Geen gruwer gebied dan rond Charleroi.
    Je geluk wordt bepaald door de omstandigheden waaronder je geboren bent.

  2. laila zegt:

    Ha die Klaver.
    Een schitterend boek, ja. Mooi dat jij dat ook vind.
    Well; ik spring op de fiets:-)
    voor een bezoek aan een prachtige zorgboerderij; de Eemhoeve, in de buurt.

  3. liefdevoll zegt:

    Werken is slavernij…men hoeft namelijk niet te werken…dat je ‘geld’ krijgt voor je arbeit die je verricht voor jou baas is leuk voor je…maar je koopt er de illusie van vrijheid mee…en tja…geluk is gelukkig niet te koop…daarin zijn beide kanten…straatarm!

  4. martin zegt:

    Het toont mijn ongelijk van vandaag aan? ‘k Weet ’t niet.

  5. lebonton zegt:

    we blijven slaven, de omstandigheden zijn echter verbeterd.

  6. antoinette duijsters zegt:

    de mensen vergeten te snel, men beseft gewoon niet hoe goed we het nu hebben. En ook niet hoe snel dat weer kan veranderen.

  7. Heks van Holtenbroek zegt:

    Ja dan hebben we het nu beter…..

  8. laila zegt:

    @liefdevoll.
    Met jouw reactie kan ik niks.
    @martin.
    Welk ongelijk?
    @lebonton.
    Misschien. Waarvan zijn we nu dan slaven volgens jou?
    @antointette.
    Een rake reactie.
    @Heks.
    Nog wel:-)

  9. lebonton zegt:

    denk eens aan zorgverzekering- en belastingstelsel
    aan arbeidsomgeving of uitkeringsregels
    aan gemeentelijke of anderssoortige verordeningen

  10. laila zegt:

    We kunnen er een waslijst van maken lebonton.
    Wat te denken van:
    slaaf van de onderbuik.
    slaaf van de media.
    slaaf van het internet…

Geef een reactie

