x-gebouw/ beste hogeschool 2015 volgens studenten ( Elsevier)/ top 10 keuzegids HBO 2016-2017


 
Het is  heerlijk om weer aan  het werk te zijn.
Veel collega’s zijn er nog niet en het is superstil zonder studenten.
Ik ben me aan het orienteren  op het programma van de HBO-MaatschappelijkWerk, waar ik voor 0.4 ga werken.
( met volwassen studenten; gelukkig) , er is af en toe een intake en vanavond voorlichting.
 
Om 9 uur vanmorgen liep ik de gang door  en twee mensen vroegen of ik wist waar het X-gebouw is.
“Ja hoor, loop maar mee”.
 
Vanaf het begin heb ik gezien dat het gebouw “uit de grond gestampt”werd. Kraanwagens zag ik vanuit mijn werkkamer en  heipalen met het monotone gedreun maakten het werken bijna onmogelijk.
Ik vind het wel een fraai gebouw al zijn er ook kritiekpunten.
 
De gevel, ontworpen door Aldo Vos van Broekbakema bestaat uit drieduizend driehoekige ruiten van witte kunststof ,gevelelementen van twaalf meter lang.
De centrale plek in het gebouw is een atrium en het gebouw straalt ruimte,energie,licht en ruimte uit.
 
Tja; een kritische collega heeft een aardig boekje geschreven over de identiteit van het beroep van Maatschappelijk Werk. Juist in deze tijd van bezuinigingen is het belangrijk een “stevige identiteit”te hebben.
 
Eén van zijn konklusies  ( ook die van Margot  Scholte: Oude waarden nieuwe tijden2010) is dat een maatschappelijk werker een maatschappijkritische visie en houding moet hebben en dat is een standpunt dat ik nooit losgelaten heb.
 
Er is geen manager die daar iets tegenin kan brengen omdat zo’n visie bij de identiteit van het beroep hoort.
Het lijkt mij spannend om juist die signalerende functie van de maatschappeijk werker te verstevigen.
 
Tja; prestigieuze gebouwen en buitenkant zijn aardig maar het gaat vooral om de binnenkant.( inhoud)

—————————————————————————————————–

24-9-2015

Hogeschool Windesheim is ( volgens Elsevier) gekozen tot beste Hogeschool, volgens studenten.

In 2014 maakte ik nog een visitatie mee van Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, waar ik ( naast mijn hoofdwerk SOSA) aan verbonden was en de resultaten waren op veel fronten goed, maar deze uitslag vind ik erg verheugend.

Gefeliciteerd.

—————————————————————————————————————————

20-10-2015

Windesheim op 2 en ; veel opleidingen bij top 3.

Saxion op 5.

Heel goed voor de regio.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op x-gebouw/ beste hogeschool 2015 volgens studenten ( Elsevier)/ top 10 keuzegids HBO 2016-2017

  1. antoinette duijsters zegt:

    Mooi gebouw, hopelijk is het er ook prettig werken.

  2. laila zegt:

    De school voor de journalistiek zit er oa in.
    Ik heb net een poosje in het gebouw rondgedwaald. Het gebruik van kleuren vind ik mooi maar er is veel glas. Ook bij de lesruimtes–veel afleiding dus.
    Overal zijn spreuken.
    Twijfel is het begin van wijsheid-Descartes.

  3. spuit 11 zegt:

    Ben vorige week al begonnen, lokaal inrichten, schriften en boeken indelen, tafel-groepjes maken, likje verf hier en daar en sopje zus en zo !
    Openbare ruimtes opschonen en met 4 locaties ergens vlak bij Groningen planning van het nieuwe jaar doorspreken, voorgesteld worden aan nieuwe collega’s en heerlijke lunch genuttigd !
    Maandag ‘the real thing’ jaar weer begonnen, heerlijk !
    Dat gedoe over naam maar grapje lijkt me ?
    Een fijn jaar !

  4. lebonton zegt:

    ik ben bang dat ik zo’n gebouw niet prettig zal vinden.

  5. laila zegt:

    @spuit 11.
    Veel succes.
    Ik heb zo nog een diner, het eten is hier uitstekend, voor de voorlichting:-)
    @lebonton.
    Je zult het van binnen moeten zien, maar dat transparante gaat mij ook te ver.
    Een open kantoortuin voor personeel is vorig jaar hier weer gedeeltelijk "dichtgetimmerd".
    Dat werkte niet.

  6. laila zegt:

    Well; er zijn niet veel werkende bloggers(meer)
    Dat zal ongetwijfeld invloed hebben op de interesses.
    Vandaag op reis.

  7. laila zegt:

    Uit 265 gebouwen gekozen als Het Nieuwe gebouw van 2011.
    Tjonge; ik hoop er nog heel lang met plezier te werken:-)
    Maar nu:
    MEIVAKANTIE.

Geef een reactie

