ruimte voor de rivier/ 2015 mysterie van de ijssel/juni 2017 IJSSELBIENNALE

Morgen ga ik weer beginnen met werken en dat valt niet mee.
Een troost is dat dat voor velen zo is en ook de gedachte dat als je eenmaal weer in “the running”bent je er plezier aan kunt hebben. Althans ik wel.
Afgaande op de kranten zijn er veel berichten waar je niet vrolijk van wordt en vannacht hoorde ik in de slaap plotseling naast me mompelen. “In wat voor wereld leven we.”
Tja. In alle kranten vielen me berichten op over de `ontstening van de IJssel` en dat fascineert. Als je googelt lees je allerlei interessante artikelen over de voordelen,zoals ook bij de Waal al gebeurd is. Sinds de jaren zestig heeft Rijkswaterstaat de oevers sterker gemaakt door er breuksteen,puin ,  te storten.
De rivier heeft daardoor het karakter van een ´stromend kanaal`gekregen.  
Rivier als metafoor voor de levensweg spreekt tot mijn verbeelding. Zoals bij de mens de natuur niet teveel gekanaliseerd moet worden,want onderdrukking geeft scheefgroei, zal dat bij een rivier ook zijn.
Begeleiding is echter noodzakelijk, net als bij mensen. De rivier kan door het verwijderen van de stenen weer zand op de oevers afzetten,zodat er ruimte komt voor flora en fauna.
Te denken valt aan kleine steentijm, ereprijs en wilde marjolein ,aldus Trouw. Wilde marjolein ,een beschermde plant klinkt ook mythisch,temeer als je bedenkt dat in de oudheid gedacht werd dat de plant door Aphrodite een geur gegeven  was ,die geluk en voorspoed brengt. Stel u voor.
Rivieroevers vol geluk brengende planten. Leve de verbeelding! foto’s:internet www.ruimtevoorderivier.nl www.natuurmonumenten.nl ———————————————————————————————————
juli 2015 Mysterie van de IJssel; een paar mannen in een schuit varen van Arnhem naar Kampen. Onderweg zijn er markante mensen, beelden en verhalen. Prachtige tv op RTVoost.
——————————————————————————————————-
4-2-2016
Nog even en je kunt weer langs de IJssel fietsen; naar Kampen bijvoorbeeld. Een schitterende
tocht met mooie dorpen, ooievaarsnesten, een pontje en fraaie wolken,zoals ik ook genoot van Papegaai die over de IJssel vloog van Kader Abdollah.
Tot mijn verrassing is er vanaf 6-2- weer een expositie te zien van Jan Voerman waar ik zeker
jan-voerman-sr-koeien-langs-de-ijssel-1024x614
Voor verre avonturen wil ik graag Honorair Kozak van Tommy Wieringa lezen.  Ik zag hem in gesprek met Wim Brands.Gisteren vroeg ik hoe het zat met mijn reservering.
Er zijn 53 reserveringen ( 3 boeken) en u bent no. 11.Dus dat duurt nog wel even.
nb.Ik hoop dat Thomas Verbogt met De winter is voorbij de Boekhandelsprijs wint. Onbetwist een meester van de mijmering.
——————————————–
19-5-2017
Binnenkort:
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

24 reacties op ruimte voor de rivier/ 2015 mysterie van de ijssel/juni 2017 IJSSELBIENNALE

  1. Aad Verbaast zegt:

    Panta rhei

  2. laila zegt:

    Als rivier of als kanaal?

  3. Kitty Schoenmakers zegt:

    Nou. Ik ben benieuwd.
    Die planten zullen wel enige jaren nodig hebben?

  4. martien zegt:

    Ik ook. (En: Je hebt de goeie brug te pakken! :-)))

  5. martin zegt:

    ’t Wordt vast mooi. (Dat is het al.) Mooier.

  6. antoinette duijsters zegt:

    Het wordt echt mooier, al zullen de boeren mopperen want zij moeten land afstaan.
    Wilde marjolein een pracht plant, hier gelukkig nog steeds aanwezig. Moet er toch maar eens foto’s van gaan maken, als het komende week nog droog wordt:-)

  7. laila zegt:

    Kitty.
    Her en der is er al wat veranderd en planten groeien snel.

  8. laila zegt:

    Martien.
    Goeie brug. Ha.

  9. laila zegt:

    martin.
    Ja.Voor wie kan kijken.Ha.

  10. laila zegt:

    Antoinette.
    Die voorspellingen blijken lang niet altijd te kloppen en dat wilde marjolein ) oregano’ in jouw contreien veel voorkomt las ik vanmorgen.
    Ik ga verhuizen!

  11. lebonton zegt:

    nu is biologie nooit mijn vak geweest, maar steen eruit en steentijm erin vind ik toch opmerkelijk.
    wilde marjolein is een prachtnaam, die veel meer oproept dan een gewas in rimpelwater.

  12. antoinette duijsters zegt:

    Laila, wilde marjolein en oregano is niet dezelfde plant. Oregano komt uit het Middellandse zeegebied en is hier niet winterhard. Wilde marjolein is veel milder van smaak.

  13. maria-dolores zegt:

    Succes met ‘weer beginnen met werken’
    En met de rivier.
    Hopelijk loopt dat allemaal zoals gepland en wordt de situatie er echt beter door.

  14. laila zegt:

    @lebonton.
    Stond in Trouw en dat ‘wilde marjolein’ietsoproept, dat heb ik ook.
    @antoinette.
    Ik las op internet dat wilde marjolein oregano is maar jij bent de deskundige.
    @md.
    Dank je.Ben je nog aan het vertalen?

  15. cor3306 zegt:

    nee de IJssel moet niet beteugeld worden vind ik; en ik ben gek op marjolein in allerlei opzichten

  16. luuk zegt:

    Zou heel fijn zijn, meer mooie overs vol prachtige en daar behorende planten.
    Ik heb bij de IJsselwandeling toch weer een aantal gezien die ik vroeger ook langs de vecht en IJssel bij Zwolle zag. Misschien gaat het toch een beetje goed.
    groet Luuk

  17. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    We houden die Wilde Marjolein in de gaten….

  18. laila zegt:

    Ha die Cor.
    De rivier Is al beteugeld en dat wordt ten dele ongedaan gemaakt.
    Jij denkt zeker aan een soort `Marjoleintje van het pleintje´.
    luuk.
    Ook in grote sloten in de buurt valt mij een andere vegetatie op.
    Er wordt hard aan herstel gewerkt heb ik de indruk.
    bron oa tijdschrift Landschap Overijssel.
    Ach, en al dat sombere ´gezeur´van die kranten hangt me ook de keel uit.

  19. Zwollywood zegt:

    Je was op een goed moment bij de brug om deze mooie foto te maken: het is zoals het is.
    " Een rivier is nooit hetzelfde" ….mooie metafoor voor het leven an sich!

  20. antoinette duijsters zegt:

    Laila, Wilde marjolein Origanum vulgare. Echte marjolein of oregano Origanum majorana
    Oregano is in Nederland niet winterhard en moet elk jaar gezaaid worden.

  21. laila zegt:

    @Cam.
    Ok
    @Zwolly.
    Een internetfoto.
    @antoinette.
    Ja; ik heb het ook gevonden, plus nog een fraaie tekening uit 1884.

  22. zilver zegt:

    Wens je weer een goede start, ik weet niet wat ik er van denken moet, echt niet, is het goed of slecht, ik kan het je niet vertellen. Er is al zoveel veranderd, dat ik niet meer weet wat natuurlijk is en of het nog past bij de omgeving.
    Bij ons even verderop in Zaandam, daar gaan ze de grachten weer opengooien, in de jaren 60 heeft men ze dichtgemaakt en een gezellige winkelstraat werd eerst heel druk en toen autoloos en bloedde toen helemaal dood. Dat van die grachten, dat vind ik leuk en heel gezellig. Maar ik denk ook dadelijk aan ratten en kindertjes die er in gaan vallen, maar toch vind ik het leuk.

  23. galadriel zegt:

    En niet te vergeten…ereprijs…die vooral overal ;))

  24. laila zegt:

    @zilver.
    Dank voor de reactie. Ik ben al jaren lid van Natuurmonumenten en heb de ontwikkelingen wel "bijgehouden"".
    Vandaag een interview met oa Winsemius in de VK.
    Vandaag: "de mouwen weer opgestroopt.":-)
    @gala.
    Ereprijs, tegen de pest.Zeer geneeskrachtig.
    Veronica heet het,waarbij ik onmiddellijk moet denken aan dat schone lied van Cornelis Vreeswijk:-)

Geef een reactie

