een vlieg in de verf ( vakantieblog)/ 14-10-2016 Herfstvakantie

Naarmate de vakantie vordert geniet ik steeds meer van het “bij de dag leven.”
Wel zijn er nog steeds een aantal vertrouwde ijkpunten, zoals ’s morgens; de kranten.

Gisteren genoot ik van een stukje over de restauratie van Landschap met touwtje springend meisje ( 1935) van Salvator Dali. In het Museum Boymans van Beuningen is men het werk minitieus aan het restaureren en men vond zelfs een vlieg in de verf.

Een “droomfoto”wordt het werk genoemd, met rechts twee mannen. De één draagt de ander op de rug en verondersteld wordt dat het Salvator is die, zijn broertje op de rug draagt die vlak voor zijn geboorte gestorven was.
Dreigend is de lucht en de gebouwen zouden verwijzen naar gebouwen die Dali vaker in zijn werk heeft laten zien.Toch maar weer eens een boek lenen over Dali.

Maar waarom een touwje springend meisje?

Ik vind de kleur wel mooi en gisteren stond een klus op het programma die al een tijd wacht.
Deuren verven.
Ik toog naar de plaatselijke G en kocht maisgeel.

En nu zit ik dan in de verfgeuren. Ze moeten nog een keer, maar het lijkt of Van Gogh langs is geweest. De zonnebloemen op tafel hebben dezelfde kleur.

Bij de dag leven; 5 augustus was altijd de dag van de trouwdag van mijn ouders. ’49; ze zouden als ze nog leefden 61 jaar getrouwd zijn. Tjonge.

Vandaag wordt weer een fietsdag en volgende week staat Schiermonnikoog nog op het programma. En dan breekt spoedig weer de tijd aan dat je niet meer “bij de dag leeft.”

Af en toe touwtje springen lijkt me een goed idee.
Goed voor de conditie en het houdt je lichtvoetig.
Als een bokser of danser.Zoenen


14-10-2016

Herfstvakantie 2016 Uitjes – OverUIT.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op een vlieg in de verf ( vakantieblog)/ 14-10-2016 Herfstvakantie

  1. lebonton zegt:

    ‘droomfoto’, dat is de juiste term. hij kon dat als geen ander.
    lang, lang geleden gingen we als scholier op de fiets van den-haag naar rotterdam om hem te zien, een aantal jaren geleden ben ik met onze dochter weer eens geweest.
    het blijft fascineren.

  2. laila zegt:

    Goedemorgen lebonton.
    Leuk je reactie.

  3. antoinette duijsters zegt:

    Dali, nooit een favoriet geweest, ik krijg zelfs koude rillingen bij sommigen van zijn schilderijen.
    Nog een fijne vakantie. Vooral op Schiermonnikoog, prachtig eiland.

  4. laila zegt:

    Dag antoinette.
    Jij bent ook vroeg uit de veren.

  5. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Goedemorgen. Ik ben net terug van twee weken ‘bij de dag leven’.
    Regent het wel of niet en waar gaan we naar toe?
    5 augustus de dag dat ik voor het eerst moeder werd. Nu 24 jaar gelden.

  6. laila zegt:

    Hoi Cam.
    Veel regen gehad?
    Dat zijn data die je onthoudt! Gefeliciteerd nog.

  7. paco painter zegt:

    Ik vind het wel mooi ook al is het Dali.Of misschien wel juist daarom

  8. peterus zegt:

    Zo te lezen heb je een prima manier van vacantie houden, gevonden.
    De kerk op de achtergrond is erg Spaans net als de lucht waar links een wolken monster (vis) hangt. Zulke luchten zie je boven zijn woonplaats Cadequez vaak.
    Staat het touwtje springen niet voor onschuld?
    vacantiegroet

  9. Aad Verbaast zegt:

    Mooi schilderij. Blijft toch wel een van mijn favoriete schilders.
    Goede vakantie gewenst nog. Je hebt wel een ontspannen ritme gevonden lees ik zo tussen de regels door😉

  10. cor3306 zegt:

    leuke mijmering over gewone dingen……( er wordt gezegd dat Vincent vliegen op het schilderij plakte, dan kon men zien dat hij ’t echt in het open veld geschilderd had…….of heb ik dat al eens verteld )

  11. zilver met sleutel in het slot. zegt:

    Dat van je ouders raakt me, zo een datum staat in het geheugen gegrift. Moest eerst goed kijken en toen zag ik pas dat ze aan het touwtje springen was.
    Dus jij ook met de deur bezig! :^) Het is heel dankbaar werk.
    Vakantie is een raar ding, ik begin het nu een beetje zat te worden, want door het weinig doen, heb ik een soort deken in mijn hersenpan, of mist, of aanslag, heel troebel allemaal en ik slik al dagen pijnstillers, alles gaat vastzitten en dat bezorgt me hoofdpijn, tis maar goed dat ik het weet, beloof ik mezelf nog heel lang door te werken als de natuur het me toelaat.

  12. laila zegt:

    @paco.
    Er valt altijd wat te kijken bij Dali.
    @peterus.
    Touwtje springen voor onschuld.
    Lijkt me aannemelijk.
    "Toen was geluk nog heel gewoon."
    @aad.
    Een ontspannen ritme.
    Yep; ik moet nog niet aan werken denken:-)
    @cor.
    Ik heb wel Echt 60 km gefietst vandaag.
    Vanavond neem ik een wijntje op je verjaardag.:-)
    @zilver.
    Het was al een jaar nodig.
    Wat een voldoening heb je van die klussen.
    Lekker doorwerken zilver. Ik ga door tot 70; als het kan:-)

Geef een reactie

