staphorst

Vandaag heb ik een lange dag.
Vanavond moet ik voorlichting geven, maar die is twee uur vervroegd vanwege het voetballen op de televisie.

Vanmorgen las ik over de Staphorster klederdracht die volop geveild is, zoals het stipwerk hiernaast. Het is cultureel erfgoed en veel mensen vinden het leuk om die stoffen te hergebruiken.

Laat ik nu zo meteen naar Staphorst moeten, met de bus.

Het is een mooie tocht langs Rouveen, langs de boerderijen met de blauwe en groene luiken. De vorige keer dat ik er was heb ik gevraagd wat de symboliek van die kleuren is, maar men wist het niet. Toch vermoed ik dat er een betekenis achter zit.

 

Ik kijk zo meteen mijn ogen weer uit bij al die boerderijtjes en misschien zie ik ze wel weer lopen. De vrouwen in klederdracht.

Het is een wereld op zich, nog steeds vrij gesloten en het valt niet mee om in een klas met zoveel andersdenkenden om te gaan.
Boeiend vind ik het wel.

In de woonvorm waar ik over een goed uur ben hebben ze bijvoorbeeld geen televisie.

Het wordt een lange dag, maar wel een zonnige.

Vandaar nog een bloemrijke afbeelding van een schilderij van Stien Eelsingh, de schilderes uit deze contreien waar ik van hou.

En:
Twee Staphorster meisjes met konijn.

www.stieneelsingh.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op staphorst

  1. antoinette duijsters zegt:

    Lopen ze daar echt nog in klederdracht, als ze zo behoudend zijn vind ik het vreemd dat ze de betekenis van symbolen niet weten. Of ze hebben nog geen heemkunde verenigingen. Hier in Limburg tieren die weelderig.

  2. Marijke zegt:

    vaak weten de mensen niet waarom een bepaalde kleur ooit traditie werd, maar kiezen ze een kleur omdat ‘het nu eenmaal zo hoort’. waar dat dan eventueel een symbool voor is of de reden van die keuze, dat is boekenwijsheid.
    ik moet ergens nog een boekje hebben over stipwerk en andere decoraties, ‘k zal er eens in bladeren of ik iets over kleuren zie. moet trouwens eerst het boek nog opzoeken, want ik heb er een paar en weet niet meer precies waar iets over kleuren stond :-).

  3. laila zegt:

    @antoinette.
    Eén persoon heb ik gezien in klederdracht, maar tv is er niet in de woonvorm.
    "Hoe doen jullie dat dan met voetbal?"
    "Daar kijken ze niet naar, die behoefte is er niet.""

  4. laila zegt:

    @marijke.
    Ik ben benieuwd.
    Die stoffen van klederdrachten vind ik wel apart.

  5. Christien Damman zegt:

    Ben vorige week nog in Rouveen geweest, er is nog een boerderij waar op een bordje ‘stipwerk’ staat dus. Ook ie er een heuse kringloop winkel ‘de groene cirkel’.

  6. laila zegt:

    Ha Christien.
    Vanmorgen zat ik aan dat hergebruik te denken. Ook in he kader van de dag van de architectuur, 26 juni ,waabij ik mooie artikelen las over hergebruik van gebouwen en materialen.
    Wat vind je van Stien Eelsingh. IK vind het prachtig.
    Maar nu:
    op de fiets naar Stadshagen.
    Weer een werkveldbezoek.

  7. Marijke zegt:

    @laila,
    het boek dat ik eigenlijk zocht heb ik niet kunnen vinden.
    lees wel overal dat die kleuren blauw en groen typisch voor Staphorst zijn en nagenoeg geen enkele andere plaats die combinatie heeft.
    op de website van museumboerderijstaphorst.nl staat iets over de oorsprong van die kleuren.

  8. Christien Damman zegt:

    Laila,
    ik heb een boek van Stien.
    Stien en Staphorst en toch paste het.

  9. laila zegt:

    @marijke.
    Wat lief dat je even gezocht hebt. Als ik tijd heb…
    Maar nu eerst:
    Veel Italiaans ijs met slagroom; kan net nog voor de voorlichting.
    @Christien.
    Het boek leende ik . Heel mooi.
    Ze was een bruggenbouwer.

  10. martien zegt:

    Gewoon doen. Dan lukt dat best. Stien Eelsingh kom het ook. 🙂

  11. laila zegt:

    @Wat doen Martien?
    Ik denk dat je niet goed leest:-)
    Ik schilder hoogstens af en toe een mandala:-)))
    nb Ik bedoel met"alsl ik tijd heb".
    Die informatie over blauw en groen waar Marijke het over heeft opzoeken…
    Ze is goed,he? Stien.

  12. kuifje simon zegt:

    Er schiet me te binnen dat ik vorig jaar (?) een documentaire over Sien eelsingh heb gezien; boeiend;
    prettige dag !
    simongroet

  13. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    de oorspronkelijke kleur groen is donkerder en gaf in combinatie met rood leuk effect
    maar kleurstoffen waren ooit niet zo goed; zo kleurde groen uit tot graijs-blauw. en omdat verf toen duur was en ook nog eens heel lang moest drogen bleef het er dan vaak bij.
    Schilderij is leuk

  14. laila zegt:

    @simon.
    Ik zag hem ook.
    Ook prettigeda-uhavond
    @PHM.
    Schilderijen…

  15. Ineke zegt:

    Lang geleden kocht ik in een hobbywinkel een boekje over de Staphorster stiptechniek. Ik heb toen ook nog een aantal voorwerpen beschilderd. Dat was helemaal uit mijn gedachten verdwenen tot ik je blog las.
    Wat leuk!
    Ik kom niet vaak aan die kant van het land, maar het is er prachtig.
    Het schilderij van de meisjes met konijn vind ik ook vertederend mooi.

  16. laila zegt:

    @Ineke.
    Mooi he; die meisjes met konijn.
    deze kant
    van het land
    heeft zijn charme.

  17. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Tja ik zag er maar eentje…langszaam de verbinding

  18. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Ik beheers als laatste een paar beroepen en technieken.
    Nou kreeg ik een uitnodiging om een demonstratie te geven; 8 uur werken, zwaar werken.
    de organisators waren advocatenclubje
    loon; ze konden wel 10 euro per uur betalen.
    Of ik daar niet happy mee was.
    Nee niet echt.
    waar dan wel mee
    Wat denk je van het tarief dat jullie per uur rekenen?
    Ja maar wij hebben een hogere opleiding
    ikke heb meer kennis.en mijn werk draagt bij in de maatschappij
    Heb niks meer van ze gehoord

Geef een reactie

