droeve schoonheid

Een tikkeltje droevig kijkt ze je aan. Arda Boogers.
Zeventien is ze en ik vraag me af wat ze van de wereld weet.

Weet ze al dat geld zo’n grote rol speelt?
Dat met geld veel te koop is, maar juist ook veel niet?

Als ik de kranten doorblader blijft mijn blik bij haar hangen.
Ik heb geen zin aan artikelen over oranje en bier. Van voetbal heb ik een beetje genoeg en die lachende types bij de Publieksomroep hangen me de keel uit.

Het politieke "spel"laat me nu even koud.
Alle sensatie en opgeklopte waanzin staan me tegen, maar haar heldere, droevige ogen bieden juist troost.
Wat heb ik genoeg van list en bedrog, vlakke holle praatjes. Mensen die zichzelf en daarmee ook anderen, voor de gek houden.

Vandaag bezoek ik weer de werkvelden: mensen met zware epilepsie in Zwolle, gedragsgestoorde verstandelijkgehandicapte jongeren in Hoogeveen, tienermoeders in Zutphen.Ook realiteit.

In 1908 werd ze geschilderd door Piet Mondriaan en het schilderij is gestolen uit een museum in Winterswijk. Ergens las ik dat ze bevriend was met Charley Toorop en Gerrit Rietveld.

Ik vind het een mooi portret.Mijn blik blijft er aan hangen.
Een beetje droevig.

Dat het Kwaad banaal is weet ze nog niet. Marlene Dumas wel.

( Zie widget)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op droeve schoonheid

  1. antoinette duijsters zegt:

    Het is prachtig, ja voor mij even geen politiek en al helemaal geen voetbal.

  2. kuifje simon zegt:

    Mooie Mondriaan !!!
    simongroet

  3. Jacob Hesseling zegt:

    helemaal schoon en luchtig- genieten zo’n blog

  4. laila zegt:

    @antoinette.
    Net terug uit Hoogeveen, waar het met een groot deel van de lvg-jongeren met gedragsproblemen, nooit meer goed komt.
    Soms kan ik er niet goed tegen.
    Politiek en voetbal; je wortd er mee doodgegooid
    @simon.
    Dat is lang geleden.
    Leuk dat je er weer bent. Hoe gaat het met de bundel?
    @Jacob.
    Dank je luchtig droevig, dat wel.

  5. cor3306 zegt:

    het schilderij spreekt me aan( het zal je niet verbazen) zo ook je begeleidende woorden, waarin ik veel herken

  6. laila zegt:

    @cor.
    Dank je Cor.
    Gedeelde smart….

  7. galadriel zegt:

    mooi blog laila…en ja soms biedt iemand die je niet of nauwelijks kent, troost….onschuldig en naief kijkt ze.

  8. laila zegt:

    @Gala.
    Hoe naief kan een meisje van 17 zijn?
    Hoe naief was jezelf met 17?
    Dat Het Kwaad Banaal is weet ze nog niet.
    Marlene Dumas wel ( widget)

  9. Kees Smit zegt:

    Ach, dat museum in Winterswijk, ja, als je ergens een schilderijtje kan stelen, dan is het daar wel, lijkt me. Maar gelukkig hebben we nog een fotootje.

  10. laila zegt:

    Ik ken het museum niet, maar ben wel weer eens in Mondriaan gedoken.
    Fascinerend; ook de achtergronden van hem.
    A propos: ik had bijna in Winterswijk gewoond; mijn vader solliciteerde er ooit.
    Er schijnen veel bronnen te zijn in de bossen.

Geef een reactie

