poetry international/ 2016 start in Groningen/ 2017

Drie Nederlandse dichters zijn er op Poetry International; de 41 ste in Rotterdam, deze maand, waar ook aandacht is voor Pessoa, Szymborska en er is een kunstfilmprogramma door Maria Barnas samengesteld.
“Werk dat boven zijn eigen genre uitstijgt is wat ik het liefste zie en lees”
 
Eén daarvan schijnt een rijzende ster te zijn.
De dichter/muzikant Nyk de Vries ( ’71) ( met de mooie ogen), een Fries, die Nederlands studeerde in Groningen en nu in Amsterdam woont.
Zijn voordracht is indringend,las ik en dat kun je verwachten van een muzikale dichter.
 
Een beetje absurdistisch zijn zijn gedichten. Ik hou er wel van.
 
Krullenbol
 
Er was een foto van mij in omloop .Maar ik was het niet. Steeds als ik
met het beeld werd geconfronteerd,sloeg ik snel de pagina om,
ongemakkelijk door die vreemde onbekende ogen.Jaren gingen
voorbij. We oefenden zomers in de omgebouwde boerderij van
Ursula. We speelden onder leiding van Jan Switter in het voormalig
Oostblok. Ik sprak voor het laatst met Anneke tijdens het
afscheidsconcert. Ruim een decennium  later,in een klein café,niet
ver van het parkje,bladerde ik door een stel oude knipsels en stuitte
opnieuw op het portret. En pas daar zag ik het.
Die jongen met die onbekende ogen. Die krullenbol. Ik was het wel.
 

 
 
www.nykdev.nl
www.poetry.nl
 
 
 
schilderij:
Chris Ofili, die ik dit weekend ontdekte.
Beroemd is zijn Holy Virgin Mary,
 waar hij onder andere olifantenpoep voor gebruikte.
Hij is half Engels,half Nigeriaans.
 
 
 
 
 
 
 
 
,
 

 

 

 

 

 


Afbeeldingsresultaat voor stefan hertman

DE RATTEN
De ratten, die afgunstig zijn
op vogels, vreten het aas
dat hen is toebedeeld.Ze knagen en ze wroeten,
ze kijken daarbij niet omhoog.
Ze houden alles in het vuile
oog en bidden om ellende
voor hun beste vrienden.

Ze kweken en ze rennen,
ze kriepen en ze jennen,
ze sippen aan het sap
van lijken en proberen door
de aars van dode engelen
onophoudelijk naar Gods
blote kont te kijken.

Ze neuken de geschiedenis,
want dat is ook een rat.

Ze wachten op liefdestwist en
vuilnisbelt, hopend dat ooit
een vogel voor hun poten valt.

Want die zal boeten voor
zijn vleugels: die bijten ze
het eerst eraf.

—————————————————————————————–
THE RATS
The rats envious as they are
of birds, devour the bait
they are apportioned.They gnaw and they root around,
they do not look up the while.
They fix everything with their vile
eyes and pray that misery
befall their closest friends.

They breed and they stampede,
they squeal and they harass,
they sip at the saps
of corpses and try
incessantly to look
through dead angels’ arses
at God’s bare bum.

They fuck history,
because that is also a rat.

They lurk near lovers’ quarrels and
garbage dumps, hoping a bird
will drop dead at their feet.

It will pay a price
for having wings: that’s what
they bite off first.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op poetry international/ 2016 start in Groningen/ 2017

  1. antoinette duijsters zegt:

    Wat een prachtige afbeelding.

  2. laila zegt:

    Welke bedoel je Antoinette.
    De mooie Nyk of het schilderij van Ofili:-)
    Chris Ofili ontdekte ik dit weekend.
    Hij is half Engels, half Nigeriaans.

  3. antoinette duijsters zegt:

    Laila, het schilderij van Ofili, ik vind het heel apart al mag Nyk er ook zijn:-)

  4. laila zegt:

    @Antoinette.
    Jij hebt smaak;-)
    Ik heb nog een Ofili toegevoegd. Zijn beroemdste geloof ik.

  5. Glaswerk zegt:

    @Laila: Mooi blog.

  6. laila zegt:

    Dank je wel Glaswerk

  7. ramirezi zegt:

    Mooi – dat van die krullenbol…

  8. laila zegt:

    Vind ik ook Rami.

Geef een reactie

