kijken, denken en proeven

Marije en haar vader Ronald Tolman hebben het Gouden Penseel gewonnen met De Boomhut, een tekstloos prentenboek waarvan de tekeningen gelezen kunnen worden.
Wat zijn ze mooi die kindertekeningen!
Eén van mijn favorieten is nog steeds het boek Monkey (Ingrid en Dieter Schubert; ook Lemniscaat)

Een bruine beer en een ijsbeer lezen een boek ,zoals ik vanmorgen de kranten heb gelezen.

Verschillende berichten troffen me en ik wil proberen een verbinding te maken.

Spinozaprijs voor oa hoogleraar psychologie Naomie Ellemers, met haar baanbrekende onderzoek naar sociale identiteit, diversiteit en betrokkenheid in organisaties.
Mensen identificeren zich meer moreel met een groep of een organisatie dan met de hoogte van een salaris, lees ik. Een opmerkelijk bericht vind ik wel, in tijden waarin de "leegte"steeds benadrukt wordt.

Heel aardig vond ik het interview met voetballer Hans Vonk, die stelt dat Zuid-Afrika dringend behoefte heeft aan een zwarte middenklasse.
"Maar de spelers zijn nogal serviel. Er gebeurt hier niets zonder dat de coach het zegt. Ze missen het vermogen om in het veld zelf oplosssingen te bedenken.|"

Onmiddellijk krijg ik dan een associatie met Het Pauperparadijs van Suzanne Jansen, waarin ze de roots van haar familieleden onderzoekt. Er zijn generaties overheen gegaan voordat het "dubbeltje"een "kwartje"kon worden. Paupers; velen hebben daar roots; zoals Geert Mak, Lubbers, Pechtold.

Het Zelfstandig leren denken na jarenlang "slaaf"te zijn geweest heeft tijd nodig. En aanmoediging!, zoals ik ook in het volwassenenonderwijs bespeur.

Wat mij betreft is die aanmoediging het meest te vinden bij de sociaal-democratie.

Kijken, denken en proeven van het leven en vandaag is een bijzondere dag wat het letterlijk proeven betreft.

Nieuwe Hollandse Haring.
Heerlijk.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op kijken, denken en proeven

  1. Smokey zegt:

    Je bent enthousiast en dat wil ik delen. Die tekening van de boomhut is echt leuk en treffend.
    Mooie associaties Laila, met een heerlijk slot:))

  2. laila zegt:

    Dag Smokey.
    Marije maakte de tekeningen en haar vader de etsen er achter.
    Enthousiast; oh,ja. Ik heb een nachtje goed geslapen:-)
    verheug me nu al op de haring.
    Dank voor je reactie.

  3. Geroma zegt:

    Een goed begin van de dag, in elk geval Laila – een nachtje goed slapen doet soms wonderen:-)
    Die twee beren zijn geweldig!
    Een fijne dag nog!

  4. laila zegt:

    Rust,reinheid en regelmaat Geroma:-)
    Dank voor je reactie.
    En die beren: te gek.
    Een fijne dag nog.

Geef een reactie

