cuanta istoria na caminda

Een zeer boeiende periode met betrekking tot internet was de tijd bij www.schrijf.net.
Een site waar kwaliteit geleverd werd op het gebied van poezie, essays en verhalen.

Toen de site opgeheven werd kreeg Willem van Lit de gelegenheid om door te gaan met zijn weekboek uit het Caribisch gebied.
Voor een paar jaar was deze oud-marineman er neergestreken en voor mij was het uitermate boeiend om zijn weekboek te volgen. Wat wist ik van dat gebied?
Heel weinig.

Ik was één van de vaste , kritische reageerders en toen het stopte heb ik een gedeelte van de weekboeken inclusief mijn reacties uitgeprint om te bewaren.

Van de week mailde hij dat ze gebundeld zijn en hij stuurde mij een exemplaar.( met zelfgemaakte foto’s)

Het boek is opgedeeld in thema’s en heeft als motto;

Ik moet blijven
bij wat me raakt
en wat me raakt
moet willen blijven bij mij
 
remco campert
 
cultuur.
 
De cultuur van een volk bepaalt voor een deel de identiteit. Dat komt vooral tot uiting in de tastbare vormen die het resultaat zijn van gewoonten, opvattingen enz, staat in de inleiding.
 
25 september 2005
 
"Lanta bo kara,biba bo kultura". Ik zag deze week op tv een mevrouw in klederdracht compleet met een fraai geknoopte lensoe di kabes( een hoofddoek) voor een grote groep kinderen staan,waarbij ze deze kinderen die zes woorden liet scanderen:
"Verhef je blik,beleef je cultuur."
Ze liet het achter elkaar zo hard mogelijk roepen,waarbij ze het ritme aangaf met heftige armbewegingen. Ze riep een geest op. Het moest er kennelijk in geramd worden.
Wij zijn dat kwijt.
 

 
Het hoofdstuk eindigt met de herdenking van het eerste echte Papiamentstalige gedicht "Atardi", dat honderd jaar geleden is geschreven.
 
"Te aworó…ma te manjan!
Hopi ora falta ainda
Cuanta istoria na caminda
Sin cu nos sabi di nana…"
 
"Tot straks?…tot morgen dan!
veel uren ontbreken nog met
zoveel gebeurtenissen op onze weg
zonder dat we er erg in hebben…"
 
Hij schrijft veel over de identiteit van de bevolking; de geschiedenis,met uitstapjes naar literatuur en wetenschap, maar bovenal over de schoonheid van het gebied.
 
Dat mijn naam , tussen anderen, achter in de bundel staat.
Daar ben ik wel een beetje trots op.
 
  
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op cuanta istoria na caminda

  1. antoinette duijsters zegt:

    Ja, alleen al vernoemd worden geef al een kik:-)

  2. martin zegt:

    Leuk dat hij zo geinteresseerd is in de taal
    en cultuur van daar.
    Dat is niet alle macamba’s gegeven.

  3. Rob Kruzdlo zegt:

    Leuk blog weer

  4. laila zegt:

    @antoinette.
    Machtsgeil ben ik niet;-)
    Maar macht, gedefineerd als het vermogen iets te doen, is een interessant begrip.
    Vooral als het aan kwaliteit is gekoppeld. Ha.

  5. laila zegt:

    @martin.
    Wat is een macamba?
    Marineman?
    Hij schreef prachtige essays over poezie; Guido Gezelle bv.

  6. laila zegt:

    @rob.
    Leuk?
    Een beetje nietszeggende reactie.

  7. martin zegt:

    Een macamba is een Nederlander in het papiamentu.
    Mijn ervaring is dat die interesse nihil is. Terwijl een
    eiland als curacao zoveel te bieden heeft aan mensen,
    cultuur, taal, voedsel, natuurschoon, literatuur, geschiedenis
    etc etc. Maar mogelijk is de interesse met de hoeveelheid
    Nederlandse rijken die er woont toegenomen. Ik was er begin
    jaren tachtig. Toen stonden nog niet bij elke boca (baai)
    villa’s.

  8. laila zegt:

    @martin.
    Volgens mij had hij een hoge functie en was heel breed geinteresseerd.
    Schrijft bovendien prachtig.
    Hij refereerde ook aan schrijvers uit die contreien. Tip Marugg bijvoorbeeld.
    En ontmoette mensen uit allerlei "rangen en standen."Om het zo maar eens te zeggen.
    Het is een prachtig; veelzijdig boek.
    Jij weet ook veel;-)

  9. martin zegt:

    En de morgen loeit weer aan, van Tip Marugg heeft niet alleen een hele mooie
    titel, maar is ook een prachtig boekje.
    Mijn favoriete Antilliaanse roman is – denk ik nog steeds – Nobele Wilden, van
    Frank Martinus Arion.
    Ik was matroos.

  10. laila zegt:

    Rangen en standen zeggen mij geen fuck; als ex-provo:-)
    Van Arion houd ik wel.

  11. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik vraag mij dan af: waarom stopt schrijfnet?
    (ff met vraagteken, ik ben geschorst)

  12. laila zegt:

    Cam.
    Dat is al een tijdje geleden. Vanwege gekrakeel misschien?
    Ik las over je schorsing.
    Sterkte.

  13. laila zegt:

    @Je mailde dat je , achteraf gezien, mijn reacties wel had kunnen toevoegen in je boek Willem.
    Het is juist de dialoog die het interessant maakt ,vind ik.
    Gemiste kans;-)

  14. Willem van Lit zegt:

    Ja, Laila, gemiste kans, zeker wel. Vind ik jammer.
    Overigens, je blog is heel veelzijdig, grote diversiteit en ik loop er graag doorheen met de verhalen en commentaren. Toch een eigen wereldje hier. Ik had er nog niet eerder van gehoord of gelezen, maar ja…
    Intussen is op Bonaire het boek met een Papiamentstalig persbericht in een krant verschenen. Dat kun je nalezen op de volgende link: http://www.extrabon.com/edishon/extra2010-06-14.pdf op pag 7 daar.
    Willem

  15. laila zegt:

    De link heb ik gelezen. Leuk; al vraag ik me af wie geinteresseerd is.
    In VN las ik net dat mensen ( internet"consumenten") nauwelijks nog aandacht hebben om boeken te lezen. Gisteren las ik nog wat in jouw boek. Ieder weekboek heeft wat om over na te denken en daar houd ik wel van. Zelf lees ik veel non-fictie;romans bekoren amper nog, maar Zonder noorden komt niemand thuis van Nelleke Noordervliet ging erin als koek, afgelopen weekend.
    Zo denk ik over het essay in het kader van een wedstrijd.
    De mens als vreemdeling; WAt een invalshoeken. Macro-micro.
    3000 woorden; ik heb al 1000:-)
    Op blz 291 van je boek zeg je:
    "Ik ben een migrant geworden en waar ik woon ben ik misplaatst. Altijd blijft de belofte daar…"
    Altijd een vreemdeling? Sommige mensen zullen overal een vreemdeling zijn.
    Denk je niet?
    Enfin:
    Het is vakantie en dat betekent ook: klussen, een lager tempo, morgen Amsterdam ( waar ik me erg op verheug) fietsen en minder schrijven…
    Bedankt voor je compliment voor mijn blogs.
    Had je nooit gehoord van het wereldberoemde Volkskrantblog, waar je zoveel talen treft?( Drents bijvoorbeeld)en zelfs papiamento;-)
    Succes met je boek!

  16. Willem van Lit zegt:

    Laila,
    Je vraagt of iemand altijd een vreemdeling kan blijven. Ik weet dat niet van iedereen; wel van mezelf. Ik ben ontheemd. Dat komt doordat ik lange tijd veel onderweg ben geweest en op verschillende plekken heb gewoond (ook buiten onze periode op Curaçao). In die zin vreemd. Ik las de “Nachttrein naar Lissabon” van ja-hoe-heettie-ook-alweer. Een bestseller die een slechte recensie kreeg. Ook die heb ik gelezen. Toch stond daar in sommige passages precies verwoord hoe het aanvoelt vreemde te zijn. het gaat altijd om betrekkingen tussen mensen. Hoewel… er zijn bijvoorbeeld verhalen en liederen over steden of streken, die me ontzettend kunnen ontroeren. Zoals Brel in zijn “platte land”.
    En vreemdeling zijn. Dat brengt altijd onrust met zich mee. Voortdurend. Dat ervaar ik ook zo. Totaal rusteloos. Met Rilke:
    “En je wacht en wacht maar op dat ene
    Dat je leven eindeloos verrijkt;
    Het machtige, het ongemene,
    Het ontwaken van de stenen,
    De diepte die niet langer zwijgt”.
    Aanstaande winter gaan we weer voor een aantal weken naar de tropen. Ik heb al gezegd dat het risico bestaat dat ik niet terug wil. Ik heb nooit geweten wat heimwee is, maar dit voelt wel zo. Zoals ik het van horen zeggen heb.
    Is het erg? Dat vreemdeling blijven? Behalve voor die schijnbaar mateloze onrust, dat wachten op het ontwaken van de stenen, is het niet erg. Ik heb ook ooit gezegd dat reizen verandert. Jij zei toen: thuis blijven ook. Mogelijk is dat zo, maar dat heb ik nooit ervaren. Ik ben niet thuis en ik wil niet thuis blijven. Waar thuis?
    Willem

  17. Willem van Lit zegt:

    Nah, jah… en overigens heb ik deze plek toch maar mooi gevonden via jou. toch?

Geef een reactie

