intolerantie, fundamentalisme en machtsgeile types

Op 31-10-2008 schreef ik over de filosofe Hypathia, waar ik nog nooit van gehoord had.
De filosoof Fik Meyer schreef dat ze gewaardeerd werd als hoofd van een filosofenschool.
Ik zocht Bertrand Russell er op na en las tot mijn ontzetting dat ze gelyncht werd.
Er werd gesproken van de eerst heksenvervolging.

Tot mijn verrassing las ik net ( VK) over een nieuwe film Agora van Alejandro Amenabar, die over Hypathia gaat.

Een film die een zeer goede recensie krijgt omdat het een vernieuwende film is die parallellen legt tusen toen en nu.
Als voorbeeld:
"Zo is het haast onmogelijk om bij het neerhalen van standbeelden en het vernietigen van cultureel erfgoed, de legendarische Alexandrijnse bibliotheek, niet aan de Taliban te denken.
Maar de daders zijn vroege Christenen
 
De film laat zien dat fundamentalisme en intolerantie altijd slecht zijn en overal voorkomt en dat zelfs wetenschappers zich kunnen verliezen in blinde bevlogenheid.
Gecombineerd met persoonlijke drijfveren kan dat tot levensgevaarlijke situaties leiden:
het zet politiek, menselijkheid en individualiteit buiten spel.
 

En dat laatste bespeur ik in de huidige poliltieke arena; die dodelijk saai is.
Het gaat nergens meer over.Eenheidsworsten omringd door reclameblokken.

"Er bestaat geen enkel verband meer tussen het aantal Hyvesvrienden en Twitter-followers en de peilingen", lees ik  en toch worden ze allemaal meegerukt in de maalstroom van de moderne oppervlakkige media."Verborgen gebreken", worden zichtbaar.

"Denkt u vooral zelf na"zou Hypathia zeggen met het oog op de komende verkiezingen.
En laat je vooral niet opnaaien door machtsgeile types. (Milgram)
 
 
 

 
 
 
Op dit schilderij, van Masolino da Panicale  ( 1430)dat hangt in de San Clemente Basiliek in Rome, is
Hypathia te zien temidden van filosofen in Alexandrie.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

21 reacties op intolerantie, fundamentalisme en machtsgeile types

  1. Isis Nedloni zegt:

    Beste Laila…prachtige metaforen naar deze tijd waarin het inhoudsloze an mass wordt gedupliceerd.
    Alles versnippert….net zo’n structuur als de oceaan vol plastic en olie deeltjes….
    Het is een zwart script.
    Ik kan er niks aan doen.
    Luisterde men maar nu eens serieus naar de laatste boodschap van de Darwin serie Beagle.
    Ondanks dat
    pak deze zonnige dag met beide handen aan.
    Vriendelijke groet
    Isis

  2. laila zegt:

    Een zwart script, maar wel een mooie dag.
    Have a nice day Isis.

  3. antoinette duijsters zegt:

    Ik heb het verhaal gelezen, zoals het de geschiedenis is ingegaan. Dus zonder opsmuk die een film nodig heeft. en dan is het nog huiveringwekkender, ja alle religies en aanverwante zijn hiertoe in staat. de grote massa die alles geloofd wat men ze voorhoud.
    Ik hou mijn hart vast voor de komende verkiezingen.

  4. Jacob Hesseling zegt:

    laila: pas maar op voor boos kijkende mannelijke machtstypes – stem hier op jou en woensdag in ieder geval op een vrouw , zeker nu ik dit weer gelezen heb.;)

  5. maria trepp zegt:

    Nooit van mijn leven gehoord… "Fik Meyer"daarentegen natuurlijk wel.
    Spannend!!

  6. laila zegt:

    @antoinette.
    Dank je wel voor je reactie Antoinette.
    Ik ben beneiuw naar de coalitie.
    @Jacob.
    je bent een schat;-)
    @maria.
    Spannend; ja!

  7. laila zegt:

    Nog even ter aanvulling Jacob.
    Bij vrouwen heb je ook machtsgeile types en machtsgeilheid gaat meestal ten koste van inhoud. Kijk maar eens om je heen:-)

  8. Glaswerk zegt:

    @Laila:De film laat zien dat fundamentalisme en intolerantie altijd slecht zijn en overal voorkomt en dat zelfs wetenschappers zich kunnen verliezen in blinde bevlogenheid.
    Gecombineerd met persoonlijke drijfveren kan dat tot levensgevaarlijke situaties leiden: het zet politiek, menselijkheid en individualiteit buiten spel.

    Yep.

  9. laila zegt:

    Eng niet; als je het zo leest.
    Jereinste psychopathie!

  10. Ingrid van den Bergh zegt:

    = Eenheidsworsten omringd door reclameblokken. =
    De realiteit, krachtig verwoord, in een notendop!

  11. Graaf Geo Hemelschraag zegt:

    Domheid, bekrompenheid en fanatisme zijn de ware vijanden, in welke vermomming ze zich ook vertonen.
    Waar heb je dat verhaal gelezen, Antoinette? Ik ben er benieuwd naar.

  12. laila zegt:

    @Ingrid.
    Precies.
    Eenheidsworsten met stropdassen.
    @Graaf.
    En wat vermomt u met uw naam?

  13. antoinette duijsters zegt:

    Graaf, in het kort te lezen gewoon bij wikepedia, maar lang geleden een boek geleend waar het verhaal ook instond, maar helaas weet ik de titel niet meer.
    Maar na aanleiding van de film komt het misschien weer uit, ik houd het in de gaten.

  14. Graaf Geo Hemelschraag zegt:

    Hetzelfde als U met de uwe vermoed ik, Laila: een VK-webblogger.
    En mocht U willen weten wat voor persoon er achter het pseudoniem schuil gaat, U bent van harte welkom op mijn blog.

  15. laila zegt:

    @antoinette.
    Ook ik ben heel benieuwd naar dat boek.
    @Graaf.
    Nee; bij mij staat een uitgebreide doelsteliing genoemd. Bij u niet.
    Bovendien heb ik regelmatig gemeld dat ik liever onder mijn eigen naam Anna zou bloggen.
    Die naam was "bezet".

  16. laila zegt:

    Overigens kan "mijn"stagiaire nog steeds cum laude afstuderen in de Toegepaste psychologie.( HBO) 🙂

  17. Graaf Geo Hemelschraag zegt:

    Nu U het zegt. Dat had ik nog niet gelezen. Ik leer eigenlijk liever de blogger uit zijn blog kennen, en ik heb dan ook niet zo’n behoefte aan een doelstelling.

  18. laila zegt:

    @Graaf.
    Dat kan.
    Ik hoor net dat "mijn stagiaire"een 8.2 heeft voor het onderzoeksverslag over ervaringsdeskundigheid.
    Zelf is ze super-ervaringsdeskundige. Op het eindgesprek na: cum-laude en dat gaan we oefenen.
    We hebben haar voorgedragen als nieuwe collega.

  19. laila zegt:

    Agora heb ik gisteren gezien.
    Indrukwekkend.

Geef een reactie

