onder het carillon


 
Vanmorgen heb ik me geruime tijd met de geschiedenis van dit gebouw bezig gehouden.
Wat wil het geval?
 
Mijn zoon in Groningen mailde gisteren dat hij no.1 staat van 76 ( puntensysteem) Onlangs heeft de gemeente Groningen in dit pand, in hartje Groningen jongerenappartementen laten bouwen.
Op de site van de architecten ( www.artes.nl) is te zien dat ze de monumentale buitenkant ( Amsterdamse school?) hebben laten staan en van binnen mooie moderne appartementen hebben gemaakt. Er is een lichtkoepel zodat het niet donker is van binnen.
 
Bij de ingang is een plaquette als oorlogsmonument ter nagedachtenis van de omgekomen joden.
Bijzonder is de geschiedenis van dit gebouw.
 
Voor zover ik nu weet is het in 1907 gebouwd in opdracht van de gebroeders Levi, die er een textielfabriek in begonnen. Herenmaatpakken en later ook confectie. Ik las zelfs ergens dat arbeiders die er werkten bang waren hun baantje te verliezen bij de introductie van machines en een aantal machines sloopten.Groningen was een echte textielstad en er waren veel ateliers. Uit zes van dit soort familiebedrijven  is later de Groninger Stijl voortgekomen.
 
Ik houd van oude gebouwen waar geschiedenis  aankleeft.
 
Mijn zoon krijgt deze week de sleutel en ik ga ook maar eens een kijkje nemen.
 
Ik verbeeld me dat je de stemmen kunt horen van al die mannen en vrouwen die er achter de weefmachines stonden. Je kunt de geur ruiken van de stoommachines. Je voelt de moeheid van de mensen die 12 uur per dag( ?) werkten voor een schamel loontje.Uitbuiting is schering en inslag.
 
Maar bovenal hoor je de sprankelende klanken van het carillon van de Martinitoren.
Op slechts een paar honderd meter afstand.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op onder het carillon

  1. antoinette duijsters zegt:

    Hopelijk voor je zoon is het echt goed gerestaureerd, ik heb ook in een dergelijk pand gewoond, maar ben moeten vertrekken. Dit had vooral te maken met vocht, tochtig, schimmels op de muren en erg gehorig.
    Nu denk ik nooit meer een oude woning:-)

  2. laila zegt:

    Dan heb je het niet getroffen Antoinette.
    Ik ken meer van die renovatieprojecen ( pakhuizen enzo) die prima gelukt zijn.
    Voor een student is dit een superlocatie.
    Dicht bij de kroegen, faculteit en Noorderplantsoen ( hardlopen)
    Op de site ziet het er heel mooi uit; ook qua kleur.

  3. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ziet er geweldig uit!

  4. laila zegt:

    Ik zou er wel willen wonen:-)

  5. paco painter zegt:

    Ik ook, maar wat Antoinette zegt, zit ook iets in

  6. ZWOLLYWOOD zegt:

    Het is zo bie zo een historische plek om te wonen..en dat heeft z’n charme……Het lijkt een rustige plek.

  7. laila zegt:

    @paco.
    Dat kan.
    @Zwolly.
    Rustig, maar toch vlakbij de Grote Markt ( 5 minuten)

Geef een reactie

