zon/zout op de huid


 
Herinneringen heet het schilderij hierboven en die zijn er talloos als ik denk aan het mooie dorp Zuidlaren ( www.feestvandegeest.nl)
 
Wat Veldwijk voor het midden van Nederland is en, Santpoort voor het westen, is Zuidlaren voor het noorden.Een begrip met huiver omgeven.Inmiddels weten velen dat gekte iedereen kan treffen.
 
Ik heb het voorrecht gehad er 5 zomers te werken. Op allerlei afdelingen werd ik ingezet en soms zelfs alleen:
 
Die bewuste afdeling was een makkie al liepen er 20 patienten rond. Ze waren zwaar gedrogeerd, chronisch , gehospitaliseerd, van het type zombie. In mijn blog van 21-3-2007,schrijf ik meer hierover. Onvergetelijke ervaringen en al herinnerend, veel gezichten zie ik nog zo voor me ,vraag ik me af wat het verschil is tussen toen en nu.
Zo heel erg vrolijk word ik daar niet van; dwz binnen de psychiatrie is er veel veranderd, maar buiten is het een gekkenkeet geworden, denk ik wel eens.
Uit een bericht uit Maryland hoorde ik net  dat studenten ernstige onthoudingsverschijnselen hebben als ze een dag niet kunnen internetten.
De nieuwe generatie zombies?
 
Maar iets anders.
"Mijn "stagiaire heeft het onderzoek naar ervaringsdeskundigheid bij onze studenten afgerond en onze vermoedens worden bevestigd. 35 % heeft een psychiatries verleden.
 
 
Om stil van te worden, eigenlijk.
 
Omgerekend zou dit dan betekenen dat we als team ( 30 jaar)  betrokken zijn bij een kleine 1500 mensen met psychiatrische achtergronden, die via een  opleiding, gekoppeld aan boeiend werk volledig gerehalibiteerd zijn.En iets toe te voegen hebben.
 
Lang niet gek. Toch?
 
 
Feest van de geest; ik schrijf het het liefst met een kleine letter. Een fraai initiatief om  publiek te trekken naar mooie landschappen en eeuwenoude kerkjes en kunst.We zullen immers steeds vaker in eigen land vakantie houden en hoe goed kent men zijn eigen land?
 
Veel van die oude kerken hebben een cultuurhistorische waarde; er is veel leegloop dus wordt er naarstig gezocht  naar een andere , goede bestemming.
 
Vandaar dat ik het kerkje van Zuidlaren niet laat zien, maar het Zuidlaardermeer, waar het goed toeven is.
 
Feest van de geest is wat mij betreft ook:
 
 
Wind in de haren en
 zon/zout op de huid;
proeven van het leven.
 
 
 
berend botje uit zuidlaren
die ging met een bootje varen

 

  
 
De schilderijen ,  te zien in de kerk van Zuidlaren,
zijn van Halbe Hageman
www.halbehageman.nl
 

no.427

 
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op zon/zout op de huid

  1. laila zegt:

    Waarde lezer en medeblogger:
    Of wie daar nog van over is.
    Mijn onderwerpen zijn ietwat aan het werk gebonden en ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar op zit te wachten.Er zijn veel bloggers die genieten van het continu op elkaar reageren; ik niet zo.
    Vandaar een pauze.
    Ik wens een ieder:
    wind in de haren en
    zon op de huid.

  2. laila zegt:

    Tjongejonge;
    niet één reactie op een sprankelend blog.
    Zit Berlusconi hier ook al achter?
    Je wordt toch niet bedreigd medeblogger?

Geef een reactie

