drieluik/ mei 2016 claudy jongstra

Textielkunst is hier te zien en de maker is Janneke Hogerheijde-Berends ( www.spelenmettextiel.nl

“Al spelend bouwt zij haar werk op door verschillende stoflagen over elkaar te leggen. Haat laatste werken daarentegen zijn meer tekenend van aard met draad en stof.”

Bovenstaand is te lezen in het boekje bij de site www.feestvandegeest.nl, waar ik een aantal blogs over maak.

Over Janneke lees ik dat ze de opleiding creative therapie heeft gedaan en creatieve therapeuten werken ook in Vledder, waar zij exposeert.
 
Ik ben er vaak geweest en ik associeer het dorp vooral ook met:
wachten op de bus. Aangezien ik geen auto kan rijden, ben ik op de bus aangewezen en dat valt niet altijd mee.
Soms heb ik het geluk dat ze me wegbengen  naar een nabijgelegen station.
En met ze doel ik dan op studenten; die werken  in Hoeve Boschoord; een TBS-kliniek in Vledder. Talloos zijn de casussen die we besproken hebben in het kader van beroepsethiek.

Het is een aparte omgeving en de kerk die daar staat heeft een grote  cultuurhistorische waarde.

Hij dateert van 1350 , is van Bentheimer zandsteen en heeft als één van de weinigen een zadeldak. Het doopvont ( 1000 kilo)uit de 11 e eeuw heeft een tijd in het Asser museum gestaan, maar is nu weer terug.

Heel apart is het verhaal over de klok in de toren.
Door de Duitsers omgesmolten tot wapens, maar naderhand vernieuwd.

“Dee’z klok roept u tot arbeid en bezinning en rust,maar ook tot bezinning in hoger leven”, staat erop.

Stilte na de storm


Te zien in het Fries Museum http://www.friesmuseum.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op drieluik/ mei 2016 claudy jongstra

  1. antoinette duijsters zegt:

    Heel mooi dat textielwerk, daar houd ik van.
    En ik lees dat ik niet de enige ben zonder rijbewijs:-0

  2. laila zegt:

    @antoinette.
    Ik ben ook bepaaldelijk geen "coureur", maar liften, zou ik zo weer doen:-)
    Die textielkunst vind ik prachtig.Heel speels.

  3. Martin zegt:

    laila mag ik erbij als liefhebber (ook van oude kerkjes)
    en mens zonder rijbewijs.

  4. laila zegt:

    @Martin.
    Ook al?

  5. Jacob Hesseling zegt:

    ,mooi drieluik, (Vledder roept bij mij geen positieve associatie op), wat dacht je van een electrische fiets met een (plastiek) paraplu/ hoofddak , in plaats van de bus?

  6. peterus zegt:

    Had tot nu toe niet van Vledder gehoord. Een mooie kerk.
    Ik denk dat je de kleurrijke stofschilderijen in het echt moet zien om de kleuren no meer te kunnen beleven.
    zondagsegroeten

  7. Isis Nedloni zegt:

    Wauw…dat ziet er goed uit…..prachtige stoffen en kleurcombinaties…..
    het materiaal doet mij denken aan het werk van Claudy Jongstra…..ook een vilt kunstenares……uit Friesland een stukje van haar vilt heb ik op mn laatste siermuurwerk gemaakt……en…ja…ik kan me heel goed voorstellen dat sommige creatief therapeuten dit gebruiken….de wisselwerking met het materiaal is een zintuiglijke prikkeling…waardoor de aangeroerde thema’s in de behandeling geprikkeld kunnen worden….
    In mijn (oude) vakgebied……beeldende therapie….worden deze materialen vervangen door pastelkrijt…..uitsmeren……zintuiglijke prikkeling…..kleurkeuze…..via uiting gevoelens…..of klei….vochtig en zacht aan handen….vetkrijt voor nadrukkelijke uiting…hard krassen…..zodat conflicten zichtbaar worden of gekanaliseerd……etc.
    Yes indeed….feest voor de geest!
    Zondagsgroet!
    Ook ik heb geen rijbewijs…..Rottenberg ook niet; )))))
    het is behelpen en goed plannen……

  8. laila zegt:

    @jacob.
    Busreizen is heerlijk; alleen gaattie daar niet vaak.
    Je ziet veel meer.
    @Peterus.
    Op haar site komt haar werk goed tot zijn recht.
    @isis.
    Ook al?:-)
    Ik weet veel van beeldende therapie. Een aantal vrienden-kunstenaars werden het oa in deze kliniek en het Van Mesdagasiel Je moet toch wat om je brood te verdienen:-)
    Claudy Jongstra zoek ik op.
    Heel mooi!

Geef een reactie

