nude green leaves and bust/ 26-1-2017 Krabbé zoekt Picasso ( La belle Hollandaise), deel 2..deel 5




Terwijl ik me gisteren zat te verdiepen in de fascinerende wereld van de sculpturist uit Afrika, El Anatsui, ( zie widget)waar zelfs het MOMA in New York een werk van heeft gekocht, werd in datzelfde New York deze Picasso voor een recordbedrag verkocht.
De vrouw is Marie-Therese Walter die hij leert kennen als ze 17 is en dit schilderij is van 1932, ze is dus 25.Hij is dan 51. Dat zou green leaves kunnen verklaren.


Eén van zijn vele vrouwen. Zou hij met die zwarte dwarsbalken al duiden op het naderende einde?
En wat moet die buste daar?Haar buste, denk ik.
Hij wilde dat zij haar hoofd zou verliezen?


Allemaal vragen die me bezighouden, want haar lot was gruwelijk.


Ze heeft zich verhangen, omdat hij niet met haar wilde trouwen.





Ik denk dat hij alle vrouwen vergeleek met de Mooie Hollandse, die hij nooit uit zijn hoofd kon zetten. La Belle Hollandaise, die hij op jeugdige leeftijd ontmoette in Nederland. Lachen


————————————-
8 mei.


Inmiddels lees ik Mijn grootvader Picasso van zijn kleindochter Marina.


Wat een gruwelijke, tirannieke , sadistische,onverschillige man.(netje)


De enige die hem verliet was de mooie Francoise Gilot.
Samen kregen ze twee kinderen, maar ze bleef zelf schilderen.De moed om met hem te breken vind ik sterk.
In deze tijd zou Picasso mogelijk vanwege huiselijk geweld uit huis geplaatst zijn.








Onvoorstelbaar wat Marina, de kleindochter allemaal schrijft over die wrede grootvader.


“Mijn grootvader heeft nooit de tijd gehad om stil te staan bij het lot van zijn naasten. Hij hield van vrouwen om de seksuele en roofzuchtige driften die ze bij hem opwekten. Ze moesten hun mysterie prijsgeven. Hij hield van vers vlees en hakte ze aan mootjes en voedde zich met hen.
Met bloed en sperma verheerlijkte hij hen op zijn doeken,legde hun zijn geweld op,veroordeelde hen ter dood wanneer de seksuele kracht waarmee ze hem vervulden afnamen. De wellust die hij aan de seks en aan de schilderkunst ontleende was van één en dezelfde aard. Daarmee probeerde hij de hartstocht, de angst en de minachting op te lossen die hij had voor de Vrouw en voor vrouwen.”


Velen zijn slachtoffer geworden van deze wrede draaikolk.
De vader van Marina, een zoon/ slaafje van Pablo, stierf twee jaar na zijn dood.
Pablio, de broer van M;  zelfmoord.


Vlak voor zijn dood vond ze een opengeslagen bundel van Rimbaud met dit onderstreepte gedicht.


Les parfums ne font pas frisonner sa narine;
Il dort dans le soleil,la main sur la poitrine
Tranquille. Il a deux trous rouges au coté droit…


De geuren doen zijn neusvleugels niet trillen;
Hij slaapt in de zon,één hand op zijn stille
borst,rechts twee rode gaten in zijn zij…




Marie-Therese Walter hing zich op aan het plafond van haar garage in Juan-les Pins,
Jacqueline, zijn laatste gezellin, joeg een kogel door haar hoofd.
Dora Maar is in armoede gestorven tussen de doeken, die ze weigerde te verkopen. Die ze voor zichzelf alleen wilde bewaren.


Veel respect en tenminste nog een beetje liefde was er van haar grootmoeder, de eerste vrouw van Picasso, Olga Koklova,danseres bij de Ballets Russes met wie Picasso in 1918 trouwde.Door haar kwam hij in zogenaamde “betere kringen.”Een sterke vrouw, die ook nog  zorgde voor Pablio en Marina, die in armoede moesten leven.
Naar wie Picasso op haar sterfbed niet éénmaal heeft omgezien.




Nog meer vragen zijn er.


Waarom is dit schilderij dat in wezen Angst voor vrouwen, of vrouwenhaat symboliseert, tegen zo’n hoge prijs geveild?


Wat moest  Picasso met zijn wrede megalomanie compenseren?
Dattie zo klein was?
Zijn eenvoudige afkomst?
Of zijn er traumatische gebeurtenissen in zijn jeugd?
De oorlog?

 
 
 
—————————
20 juli.
 
Vandaag lees ik over zijn laatste schilderij.(Picasso: Carsten-Peter Warncke)
 
Femme nue couchée et tete, liggend vrouwelijk naakt en hoofd.
 
Op 7 april 1973 heeft hij het werk ’s avonds opgelicht door een creme-witte overschildering.
De volgende dag, tegen de middag, op 8 april stierf hij.
 

http://www.museepicassoparis.fr
————————————————————————————

26-1-2017

Vandaag start de serie van Jeroen Krabbé, die een jaar research heeft gedaan.

Zijn invalshoek zijn de vrouwen, las ik. Een nieuwe vrouw een nieuwe stijl. Ik ben benieuwd.( De serie over Van Gogh vond ik erg boeiend)
 

Krabbé zoekt Picasso: Krabbé op zoek naar Picasso kijk je op npo.nl

——————————————————–

28-1-2017


Deel 1 gaat veelal over jeugd en blauwe periode. Ik kocht net van Denys Chevalier Picasso The Blue and Rose Periods ( E2; de Slegte houdt uitverkoop) en welke staat er pontificaal in:

La Belle Hollandaise uit 1905

Afbeeldingsresultaat voor la bell hollandaise


3-2

Weer erg boeiend; deel 2. Steeds duidelijker wordt de angst voor de dood, volgens K die hem zijn hele leven bleef achtervolgen, sinds de dood van zijn lievelingszusje.

Op een gegeven moment komt hij Afrikaanse maskers tegen in een museum, die hem raken  en hij gaat dan maskers verwerken in zijn werk. Zoals in Demoiselles ‘d Avignon met rechts boven en onder maskers die met bezwering van ziekte te maken zouden  hebben.

Afbeeldingsresultaat voor demoiselles d'avignon

Ook van Gertrude Stein, die veel werken van hem koopt ( samen met broer Leo) maakt hij na maanden “zwoegen”haar portret af met een maskerachtig gezicht.

Afbeeldingsresultaat voor picasso gertrude stein


Inmiddels lees ik:

Afbeeldingsresultaat voor picasso in den haag


24-2-2017

Voorjaarsvakantie: Zomaar op vrijdagmorgen kijken naar Krabbé zoekt Picasso. Erg boeiend.

Hij is inmiddels getrouwd met OLga maar heeft 8 jaar een relatie met Therese.

Olga komt er achter bij een  expositie Parijs en Therese krijgt dochter Maya, wat het eind van die relatie inluidt. Volgens K weer vanwege angst voor de dood ( zusje)Op de volgende ets is te zien hoe hij zichzelf ziet volgens K. Minotauris ( 1935) rechts en links de wegvluchtende beeldhouwer. Het meisje met kaars links ( zuiverheid) verbeeldt Marie Therese en Conchita ( dode zusje) in één.

De volgende vrouw: Dora Maar; de vrouw met het mes ( aldus K, die het spannend brengt)

Binnenkort , 21 maart,Olga in het Muséé Picasso Paris. Stel je voor: weekendje Parijs, een terrasje in  en een museum vol Picasso..

Minotauro Machia

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

31 reacties op nude green leaves and bust/ 26-1-2017 Krabbé zoekt Picasso ( La belle Hollandaise), deel 2..deel 5

  1. antoinette duijsters zegt:

    Vraag me af of Picasso wel ooit van een van zijn vele vrouwen gehouden heeft.

  2. oliphant zegt:

    Ik zou het werk, als ik het had, juist verkopen ipv kopen.
    Maar ja, ik ben geen kunstkenner:-)
    Mooie zw-w foto. Ze heeft wat weg van mijn moeder, maar die was iets minder slank/dun…
    Groet, O.

  3. Mephisto zegt:

    Picasso en vrouwen.
    Hij was een schorpioen.
    En dat merk je in alles.
    Picasso was een verslinder, in alles wat hij deed. Vrouwen, kunst, maakt niet uit. Gaf hem een idee, een concept, een vrouw, iets wat (of wie) hij nog niet kende, en in no-time was hij er doorheen geraasd. Uitgemolken of uitgemergeld, afhankelijk van het object of subject van zijn verlangens. En nooit heeft hij ruimte gelaten voor emotie, gevoelig als hij was voor het vangen van die uiting in zijn werk.
    Zijn grootste kracht én grootste zwakte.
    Zo heb ik Picasso toch leren kennen.
    Niet voor niets wordt hij als de grootste kunstenaar van de 20e eeuw gezien.
    Hij heeft een aantal competitors, maar die zijn stuk voor stuk in beeldvorming meer ‘humaan’.
    (Dalí, Bacon, Man Ray, Duchamp, Matisse, roept-u-maar)
    Hij heeft ze allemaal verslagen, mede omwille van, of júist omwille van zijn compleet inhumane houding versus ‘leven’. Alles was kunst, creatie bij die man.

  4. laila zegt:

    @antoinette.
    Wie weet?

  5. laila zegt:

    @oliphant.
    Vind je het niet mooi?

  6. laila zegt:

    @Mephisto.
    Een uitgebreide reactie.Of hij ze allemaal "verslagen" heeft weet ik niet.
    Daar zullen de meningen ook over verschillen.
    Overigens heb ik ook wel eens gelezen over een oorlogstrauma.
    "Verslinden om de pijn te vergeten."

  7. actuality zegt:

    Misschien is De Naam P Í K A S S O beter..
    Mephisto beschrijft hem heel juist…
    Maar hij blijft Fascinerend……………………………….
    En ‘baai ze wee’ ook gelezen en gehoord
    dat ie het met mannen deed… verbaast me niks
    Hij nam volgens mij iederéén op de Horens
    Enn Hele B U L L ……………………………………………….

  8. laila zegt:

    @actuality.
    Een beetje kort door de bocht.
    Ik heb veel over hem gelezen:-)

  9. actuality zegt:

    Ja ha, Ik ook …die Bull kort door de Bocht??

  10. antoinette duijsters zegt:

    laila, je kunt niet om hem heen, hij was een groot kunstenaar, maar daarom hoef je nog niet van hem te houden:-)

  11. laila zegt:

    Wat is dit godverdomme voor een boycot?
    Geen enkele aanbeveling terwijl vanuit psychologisch oogpunt de relatie van grote kunstenaars/ wetenschappers/politici enz natuurlijk erg interessant zijn.Wat te denken van Berlusconi bv?En Hitler.
    Ik had het er al vaker over.
    @actuality.
    Klakkeloos iemand gelijk geven vind ik akelig.
    @antoinette.
    Waar slaat jouw reactie op?
    Hij boeit me zeker: de periodes, de keramiek, beelden, maar er zijn veel meer die me boeien.
    Dat is zo langzamerhanhd wel bekend, lijkt me. Ha.

  12. laila zegt:

    Bij de NRC heet het schilderij:
    Nu au plateau du sculpteur.
    Tja.
    Mijn computer kan wel weer uit .
    Teveel heumeus bij de verslaafde bloggertjes

  13. ron zegt:

    Ik heb het al vaker verteld, ik ben geen kunstkenner. Wat niet wil zeggen dat ik er niet van houdt. Integendeel. Een kunstenaar als Picasso intigreert me mateloos. Iemand die zich absoluut niet in een stijl of in een hokje liet plaatsen. Groeien stond bij hem gelijk aan veranderen. Het beleefde achter je laten en je met ziel en zaligheid in het volgende storten. Dat is de indruk die hij bij mij als kunstenaar achterlaat.
    Hoe hij als mens was, daar weet ik te weinig over. Vast en zeker niet gemakkelijk om mee samen te leven.

  14. laila zegt:

    Intrigeert me mateloos.
    Is dat niet wat overdreven?

  15. ron zegt:

    @laila.
    Misschien wel. Maar is er een maat in de kunst en in het genieten van kunst?

  16. laila zegt:

    @Mephisto, Joshua.
    Inmiddels lees ik een boek van zijn kleindochter Marina.
    Wat een monster.
    In deze tijd, met de huidige wetten had hij allang het huis moeten verlaten;-)
    Bij wijze van spreken.
    @Ron.
    Goeie vraag.
    Is er een maat….?
    Gisteren kwam ik thuis van een heerlijke dag in een mooie stad en ik las even de nieuwe VPRO-gids.
    Theo Kars
    "Ik ben zelf de maat der dingen." Ha.

  17. laila zegt:

    Niet één reactie op deze interessante bijdrage/aanvulling.
    Terwijl ik een aantal mensen erom gevraagd heb.
    Wat betekent dat?
    Daar valt heel wat over te speculeren.

  18. assyke zegt:

    Toevallig zag ik jou bij Rokus en bij Josh met deze vraag, dus nieuwsgierig geworden ben ik even komen kijken.
    Ik ben dan wel geen man, maar picasso vind ik wel een intrigerende schilder.
    Nu moet ik zeggen dat er behoorlijk wat glans van zijn werk verdwijnt na het lezen van deze karakterbeschrijving.
    Dat is slikken. Ik wist dat hij een vrouwenversierder was, maar dit is iets heel anders.

  19. laila zegt:

    @assyke.
    Ja.

  20. actuality zegt:

    Op Picasso , raak je nooit uit gekeken..
    En er is een Hele B U L L -Agressie
    van uit dat Spaanse Bloed…………………
    Misschien wel
    Quernicaanse-onderhuidse-agressie..
    lees het Boek van die Griekse Schrijfster
    van begin jaren Negentig…daar staan
    de vele Onthullingen in, die zelf voor die
    Tiojd nogal Shockkend waren..
    En er is nog een Onthullend boek van
    die Engelse Fotograaf -vriend……………..
    Meer infornatie .. mail me Groet à Vous
    Joshua

  21. 100_woorden zegt:

    Je vroeg me elders wat ik van je bijdrage over Picasso vond.
    Het eerste dat bij me opkomt is de vraag wat waar is en wat niet. Van horen zeggen, in combinatie met suggestieve vragen is de methode van roddelbladen en daar houd ik niet van.
    Zomaar een voorbeeldje van een roddelconclusie waar je vraagtekens bij kunt zetten.
    = Ze heeft zich verhangen, omdat hij niet met haar wilde trouwen.=
    Marie-Thérèse Walter begon een relatie met Picasso in 1927. Die relatie duurde tot 1935.
    Ze verhing zich in 1977, meer dan 40 jaar later dus. Picasso was toen al 4 jaar dood.
    Hoe je bovenstaande conclusie dus kunt trekken op basis van de feiten is mij onduidelijk.
    Wat voor man Picasso werkelijk was, weet ik niet. Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen zou ik de vele boeken die over hem verschenen zijn moeten lezen en dan nog is het moeilijk om steekhoudende conclusies te trekken.
    Mijn mening over je stukje is dat je vragen te suggestief zijn. Het zijn in wezen vergaande conclusies waar je een vraagteken achter plaatst, om de schijn te wekken dat je met een "open mind" naar de feiten wilt kijken. Een gemiste kans.

  22. laila zegt:

    @actuality.
    Wat me eigenlijk het meest intrigeert zijn de laatste vragen.
    @100.
    Er is een verschil tussen het eerste gedeelte en de verdieping van 8 mei.
    De kleindochter , uit wiens boek ik citeer is een intelligente vrouw, met een sterke zelfreflectie. Ze is jaren in therapie geweest.Vandaaruit heb ik een standpunt ingenomen.
    Mensen kunnen een visie ontwikkelen. Keuzes maken.
    De laatste vragen komen voort uit die keuzes.

  23. ron zegt:

    Ik ben niet altijd on-line of op het VK-blog. Daarom een beetje verlate reaktie.
    Ik heb het vervolg met interesse gelezen.
    Ik denk dat iedere grote artiest (zanger, schilder, schrijver) de kunst verstaat om op een gegeven moment alle remmen los te gooien om dat ene sublieme moment van de creatie te bereiken. Zoals ik al eerder zei, het leek me niet eenvoudig om met Picasso samen te moeten leven, wat voor geen enkele artiest van een zeker niveau geldt. Veel moet wijken voor die steeds weer terugkerende jacht naar dat ene, en daarna naar dat volgende sublieme moment. Gelukkig weten de meesten dat egoisme redelijk binnen bepaalde grenzen te houden. Sommigen dus niet, en daar blijkt Picasso dus een pijnlijk voorbeeld van te zijn.
    Ik hoop dat je begrijpt dat ik Picasso niet goedpraat. Ik zoek alleen een verklaring achter zijn gedrag, en wellicht zit ik er mijlenver naast.

  24. laila zegt:

    @ron.
    Vandaag weer aan het werk. Presentaties oa vanuit de jeugdhulpverlening, waar ik erg van kan genieten.
    Egoisme binnen de perken houden isniet zo gemakkelijk voor mensen die steeds prikkels zoeken buiten zichzelf en die tendens lijkt groeiende.
    Ik blijf mijn creativiteit richten op duurzame spiritualiteit in de brede zin. Verzamel materiaal en wellicht is er deze week nog een blogje.
    Waarom doen mensen wat ze doen?
    Een interessante vraag voor de psychologie:-)
    In Picasso en de dure verkoop van het schilderij is megalomanie aan de orde, maar er zijn zoveel mensen die mooie dingen maken.
    El Anatsui bijvoorbeeld.

  25. galadriel zegt:

    met veel interesse geschreven laila, niets van dit al was mij bekend…zijn schilderijen bezie ik nu wel in een ander (kwaad) daglicht

  26. laila zegt:

    @gala.
    Gisteren heb ik nog een boek over Picasso geleend; fascinerend zijn de ontwikkelingen.
    Picasso van Carsten-Peter Warncke uit 2007.
    Opmerkelijk is dat in het voorwoord gekozen wordt voor het op de achtergrond houden van Picasso’s privé-leven en dat Marina, de kleindochter niet als bron genoemd wordt. Andere familieleden wel.
    Terwijl zij de enige is die in korte tijd, twee jaar, zowel haar grootvader, als haar vader, als haar broer verloor.Pablio , de broer is gestorven aan het drinken van bleekwater, na de dood van zijn grootvader.
    Ik denk dat bij het "doorgronden"van een kunstenaar het betrekken van zijn persoonlijk leven ( zoals Schama poogt bij Rembrant) een extra dimensie geeft.
    Inmiddels richt ik me alweer op mijn werk.
    Nog even en er zijn weer vrije dagen:-)
    Werk ze.

  27. Smokey zegt:

    Prachtblog Laila! Ik heb het globaal gezien. Krijg zo bezoek maar ik beloof je dat ik het vandaag nog ga lezen. Het is zeer de moeite waard.

  28. Smokey zegt:

    Inmiddels gelezen.Zeer boeiend blog Laila!
    De man ( het mannetej) achter de kunstenaar Picasso.
    =Waarom doen mensen wat ze doen=?
    Misschien ongeveer indachtig Maarten Luther zei:
    "Hier sta ik, ik kan niet ander"s"..
    M.a.w. Waarom vliegt een vogel en blaft een hond. Ze kunnen niet anders.
    groetS
    Heb genoten van dit blog.

  29. laila zegt:

    @Smokey.
    Dank voor je reactie.

  30. laila zegt:

    Inj zijn laatste jaar; waarin hii niet meer schilderde, wel tekende maakte hij een dag voor zijn dood nog deze.
    Frappant.

  31. Laila zegt:

    Net de bekroonde documentaire gezien van gisteren. Close Up; Picasso. Boeiend.
    Nieuw voor mij is de vriend die zelfmoord pleegde om een vrouw,hij is dan ongeveer 22, waarna de blauwe periode begint.
    Francoise, de enige die hem verliet: “Nee zeggen tegen P bestond niet.”

    Zijn scheppingsdrang was ongekend en men is ,ik geloof 7 jaar bezig geweest al zijn werken , in verschillende huizen, te inventariseren.

Geef een reactie

