in ongenade

Hij komt naar Nederland, lees ik net.
J.M Coetzee.
Hoe heet hij eigenlijk van voornaam, deze Nobelprijswinnaar die 70 is geworden?

Van 14 mei tot en met zondag 16 mei wordt er over zijn werk gediscussieerd en tal van liefhebbers ( oa Anna Enquist) zullen hun favoriete Coetzee-roman aanprijzen.

Op zondag 17 mei zit Coetzee in Haarlem.
"Hij zal daar veertig minuten nieuwe fictie voorlezen".

Alleen zijn stem is dan te horen en hij heeft tevoren aangegeven geen interviews te geven.

Al zijn boeken zijn voor E 10 te koop en ik vraag me af welke ik de beste vind.

Is het In ongenade? Jongensjaren?

Ik zag hem ooit in een lang interview met Wim Kayzer; hij stond aan een baai en keek de interviewer amper aan.
Een denkman is het, weinig zintuiglijk. Niet evenwichtig, dus.Maar wie ben ik?

Zijn boeken intrigeren.

Elisabeth Costello bijvoorbeeld.
Een boek om te herlezen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op in ongenade

  1. maria trepp zegt:

    Ik ben en grote fan van Coetzee en van zijn boek Elisabeth Costello.
    Ik had het recentelijk nog op mijn blog over dit boek en over de obsceniteit van geweld :
    “Mortier volgt hier Coetzee’s alter ego Elisabeth Costello en haar bespiegelingen over de obsceniteit van geweld en van de literatuur die geweld beschrijft (“Het probleem van het kwaad” in: “Elisabeth Costello”)” http://www.vkblog.nl/bericht/286405/De_melancholieke_engel_van_de_tijd-Erwin_Mortier_Godenslaap

  2. laila zegt:

    Ik hou ook van Coetzee, maar…
    Ik heb net de laatste Trouw gekocht.

  3. Thea van der Minne zegt:

    Was dat niet het VPRO-programma "Van de schoonheid en de troost?"
    Ik hoor en zie het voor me.
    Goede herinneringen aan deze schrijver.
    Th

  4. laila zegt:

    @Thea.
    In 2000 was het.
    Tijd vliegt.
    Schoonheid en troost blijft.

  5. paco painter zegt:

    Zelf heb ik meer met Clint Eastwood

  6. laila zegt:

    @paco.
    Aha.

  7. hanscke zegt:

    Ik kan me niet herinneren iets van hem gelezen te hebben, maar daar komt verandering in

  8. laila zegt:

    Het boek J.M.Coetzee: persoon en personage lijkt me ook ergt boeiend.
    Geschreven door oa Achterhuis, Hemmerechs en Grunberg.
    Net verschenen.

  9. Pierra zegt:

    Coetzee vind ik ook prachtig en ik zou zeker gaan. Het mooist en knapst geschreven vond ik ‘Michael K’, wat een sfeer.

  10. laila zegt:

    @Pierra.
    Een allegorie op het totalitarisme, lees ik net.
    Heb ik nog niet gelezen.
    Als ik een boekenbon had kocht ik het boek van Achterhuis e.a. over Coetzee.:-)

Geef een reactie

