wit goud en rode geraniums/ 2016 sallands goud


 
De koningin onder de groente wordt ze genoemd, of wit goud.
 
Wat zou ik graag naar Limburg gaan de komende week, waar je ze in de buurt van de Meinweg langs de kant van de weg kunt kopen. Fietsen langs de Roer.., maar dat zit er niet in.
 
Ook Salland heeft een rijke aspergecultuur, met fietstochten; drie gangenmenu’s met asperges bij allerhande restaurants en ik vind ze lekker.
 
De recepten worden steeds gevarieerder en het water liep me net al in de mond bij een recept van aspergetaart met oude kaas.
 
Een wonderlijke groente is het eigenlijk; die zomaar opeens zijn kopje boven de grond uitsteekt.
Ze was er al in 2750 voor Chr. in Egypte en heeft medicinale eigenschappen.
Ook geldt de asperge als een afrodisiacum maar dat zal met de vorm te maken hebben.
 
Gewoon met boter , ei en ham smaken ze me ook prima.
Het schillen is wel even een gedoe, maar dan heb je ook wat.
 
Een echte tuinierster ben ik niet, de hond rent regelmatig door allerlei planten, dus de geranium in potten, ijzersterk, in allerlei kleuren bevalt goed.
Het laatste weekend van april schaf ik ze weer aan.
 
De Groene Tak, is een centrum waar verstandelijk gehandicapten ze met plezier verkopen.
Aanstaande zaterdag.
 

————————————————————————–

http://www.aspergecentrum.nl/aspergeoverijssel

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

16 reacties op wit goud en rode geraniums/ 2016 sallands goud

  1. antoinette duijsters zegt:

    Asperge, ik heb nooit begrepen wat daar zo bijzonder aan is:-)

  2. dianne zegt:

    mmm zo lekker, met verkruimeld ei, kleine aardappels, peterselie, boter, een goede ham en een koel glas wijn.
    Ik heb wat kilo’s schoongemaakt door de jaren.

  3. vuurjuffer zegt:

    ik zit er al achter
    achter de geraniums
    en binnenkort
    achter de asperges

  4. Martin zegt:

    Geraniums. Onlangs was het een gespreksonderwerp op mijn blog,
    vanwege de uitdrukking achter de geraniums zitten.
    Je kan ze ook overhouden. Mijn schoonvader heeft de geraniums nog van
    zijn ouders. Iedere winter gaan ze naar de zolderkamer en waarschijnlijk
    staan ze nu weer buiten in de stenen bak langs het terras. Mijn ouders deden
    dat net zo. Ze zien er dan oud en doorleefd uit, maar bloeien nog steeds.

  5. coby zegt:

    Vorige week voor het eerst weer gegeten, zo van de boer uit de grond. Verrukkelijk! Wens je veel eetgenoegen!
    Hartelijke groet, Coby

  6. laila zegt:

    @antoinette.
    Die groene zijn ook lekker.Iets pittiger.
    @dianne.
    Tegen het schillen zie ik wel een beetje op, maar a la;
    ze smelten op je tong, bijna:-)
    @vuurjuffer.
    Ik kom net van de Pannekoekendijk; verbruikersruimte en wat kamers erboven voor dak-en thuislozen.
    Wees blij dat je achter de geraniums kunt zitten;-)
    @Martin.
    Dat overhouden heb ik wel eens geprobeerd.
    Niet gelukt.
    Ik hou van die plant, in alle kleuren.
    En straks ook: de chinese roos.
    Ik heb een paarse in de tuin. Prachtig.
    @coby.
    Dat zal wel lukken; dat eetgenoegen:-)
    Dank u voor de reacties.

  7. Maria Trepp zegt:

    Hmmm ik krijg trek

  8. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Asperges, heerlijk! Gelukkig worden ze minder duur. Echtgenoot haalt ze bij dezelfde boer als meneer Jonnie Boer en daar kan je ze ook geschild kopen. En gebroken asperges, wat minder duur (net zo lekker). Jam jam jam!
    Geraniums …….. kweet niet. Ik ben niet voor en niet tegen. Ze zijn er inderdaad in een erg mooie kleur rood.

  9. laila zegt:

    @Maria.
    Bon appetit.
    @Cam.
    Tjonge, dat klinkt goed.
    Heb je gelezen dat Jonnie Boer ( en Therese natuurlijk) binnen zijn gekomen op no.37 van de top 50 beste restaurants ter wereld?

  10. Truffel zegt:

    Het witte goud groeit aan de randen van de blauwe bergen
    de saus is boterzacht en de het kopje Satirisch 😉
    het laat je smelten waar je zelf niet aan kan ontkomen
    Zelfs niet als je het loslaat want dan heb je het al doorgeslikt
    Die polen die ze uit de grond steken, geef ze een truffel
    Geef ze een vork geef ze een mes
    dan is de rk daar ook binnenkort
    over bemest 😉

  11. eva zegt:

    Oh heerlijk dat witte goud.
    Toevallig heb ik ze vandaag voor het eerst gekocht.
    Probleem vind ik altijd: hoe krijg ik ze gaar!
    Welk recept ik ook gebruikt, ze zijn bij mij altijd te hard en te stug.
    Lang koken en daarna lang in het kookwater laten staan, dat is
    bij mij nog het beste maar niemand adviseert dat!
    gr eva

  12. laila zegt:

    @Truffel.
    Je bent een dichter.
    @eva.
    Dat hangt toch van de dikte af.
    Die middensoort kun je rustig een klein uurtje koken.
    Die stugheid kan ook komen van slecht schillen. Ik heb zo´n speciale aspergeschiller.
    Eet smakelijk vandaag.

  13. Truffel zegt:

    @Laila
    Ze zeggen het, weet niet heb er niet zo kijk op 😉

  14. sprakeloos zegt:

    Als heuse asperge-steker in het Sallandse kan ik er over meepraten, sommige koninginnen zijn lekkerder dan andere, ik ben nooit heel enthousiast geweest.

  15. Truffel zegt:

    Hallo sprakeloos,
    Ben het licht
    Je weg door de stilte van geluid
    In kleuren gedoopt
    Een lantaarn, een flits van hoop
    Asperges geven je hoop
    En indien niet…
    Whell,
    Eet ze dan maar
    met smaak
    op!!

  16. mae zegt:

    Het water loopt me dun door de mond.
    Ik vraag me natuurlijk ook wel eens af of het niet gewoon aan de ham en de gesmolten boter ligt, die maken zelfs sigaren nog lekker

Geef een reactie

