de ogen van…/ twittermussen anno 2016/ 2017 Verboden Vruchten

————
 
Vorige week had ik het er over dat ik geluk had in de bibliotheek, die gaat verbouwen.
Twee kunstboeken voor E 1 per stuk.
Het ene was over Jan Voerman en het tweede is het boek De ogen van Rembrandt, van Simon Schama. Een boek van ongeveer 700 bladzijdes met zeer veel afbeeldingen.
 
Ik had het al eens geleend.
 
Pas de laatste jaren ben ik me gaan interesseren voor Rembrandt. Ik hield nooit van de schilderijen in opdracht: de Nachtwacht en de Staalmeesters bijvoorbeeld. De toeristenattracties die je in de schoolboekjes werden voorgeschoteld.
 
 Maar er is zoveel meer.; de schitterende zelfportretten ( zie widget, waar ik zelf een gedicht bij maakte), de tekeningen, het spel van licht en donker.
 
Volgens mij was ze, na al die verliezen in zijn leven, een grote liefde voor hem
Hendrikje.
 
“Tsunami”aan echtscheidingen, is de kop boven een artikel in de VK.
“Ik hoor steeds vaker opmerkingen in de trant van:
hij zit de hele dag op het internet en daar heeft hij een moppie opgedaan”, aldus de echtscheidingsadvocaat.
 
Ik word er niet goed van, zo langzamerhand. Van al die mensen, die de stilte niet meer kunnen verdragen.
Als ik om half zes uit mijn werk fiets kom ik ze tegen.
De mensen die op straat lopen te bellen.In de trein is het een kakofonie van bellende mensen.
Hier op het blog wordt steeds meer verwezen naar Twitter, een woord dat me aan kwetteren doet denken. Aan mussen dus.
 

Ik weet zeker dat Rembrandt van haar gehouden heeft.
Van Hendrikje.
Maar hoe staat het met de liefde in deze kwettertijd?
 
 


 
 
 Zal Rembrandt zich in zijn graf omdraaien bij het zien van zoveel mensen-mussen?


23-3-2017

Verboden Vruchten bij Waanders in de Broeren; de mooiste boekhandel van Nederland. Ik ga er vast even langs dit weekend.

http://www.waandersindebroeren.nl

Aan welke verleidingen stel ik me bloot? Welke boeken moet ik even aanraken?Kan ik de nieuwe Schama laten liggen?

Vast staat dat Ik dit essay zal lezen.


24-3 Zeer nieuwsgierig naar deze schrijvers. Met dank aan Adriaan van Dis.

26-3:

Zie hier mijn nieuwste aanwinst ( Ik hou van (auto)-biografieen)

Afbeeldingsresultaat voor hilary mantel de geest geven

 

Afbeeldingsresultaat voor essay connie palmen

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

19 reacties op de ogen van…/ twittermussen anno 2016/ 2017 Verboden Vruchten

  1. ZWOLLYWOOD zegt:

    Aanbeveling…in deze tijd staat het goed met de liefde…tijd genoeg. We trekken er samen op uit…de natuur in. Daar is het goed toeven op dit moment.

  2. antoinette duijsters zegt:

    Hoe het bij de liefde is weet ik niet.
    Maar stilte, dat heb ik nodig elke dag.

  3. ZWOLLYWOOD zegt:

    Maar het wordt met de mannen ook steeds gekker…ze zoeken een MOPPIE – nota bene – op internet….en als ze een nieuw moppie hebben zijn ze tevreden…een ontwricht gezin achterlatend vaak….met de nodige trauma’s bovendien.

  4. laila zegt:

    @Zwolly.
    De natuur in; dat kan nog net voor de herfst in de meivakantie;-)

  5. laila zegt:

    @antoinette.
    Weet ik niet?

  6. laila zegt:

    @Zwolly.
    Vrouwen doen het ook!
    Ik heb nog een tekening van R toegevoegd.
    Ik zag hem ( hij is heel klein, zoals een postzegel bijna ) in de Buitenplaats in Eelde.
    Aan het werk Laila!
    Have a nice day.

  7. Maria-Dolores zegt:

    liefde?
    vroeger hadden de mensen elkaar écht nodig.
    tegenwoordig veel minder omdat je alles kunt kopen.

  8. laila zegt:

    MD.
    Zo heb ik er nog niet over nagedacht.
    Zit wat in.

  9. antoinette duijsters zegt:

    laila, ik ben al lang alleen staand en heb het helemaal gehad met dat soort liefde.

  10. Catharina Anna Maria zegt:

    Ik hou van de stilte,
    ik mis mijn huisje aan de Ruitenbeekweg waar je op zondag echt alleen de wind hoorde.
    Maar ik zie niet waar het getwitter en de liefde elkaar in de weg staan,
    vast ontstaan er op twitter ook nieuwe liefdes.
    Aangezien ik mijn echtgenoot ook op Internet vond,
    vind ik dat niet raar.
    Mannen (en vrouwen) die rücksichtloos de boel belazeren en verlaten,
    zijn van alle tijden.
    Beter ben je gelukkig gescheiden
    dan ongelukkig getrouwd.
    Zaterdag was ik op een 50-jarig huwelijks feest
    waar bruid en bruidegom niet naast elkaar zaten….
    wie wie dwars zat heb ik niet gezien,
    maar het was wel hun relatie in een notedop…..

  11. Theo zegt:

    Ik koester ook de stilte.
    (Ik heb het boek van Schama bij DeSlegte kunnen kopen…..prachtig)

  12. laila zegt:

    @antoinette.
    Ach; ik geloof wel dat het perspectieven kan bieden.
    @CAM.
    Stilte; ja en echtparen die bij zo’n feest niet bij elkaar zitten vind ik juist leuk;-)
    @The.
    Hehe; eindelijk iemand die over het prachtige boek begint::-)

  13. actuality zegt:

    Hou me aanbevolen voor nog één Boek over Rembrandt van Simon Schama!!
    Simon Schama stod weer in de Times van afgelopem Saterday..
    Groet à Vous Joshua.. 1 Euro Of Tien E U R O ??

  14. laila zegt:

    @Actuality.
    E 1; maar niet te koop;-)

  15. lebonton zegt:

    wat een prachtige koop! één euro, wow.

  16. laila zegt:

    WOW; zeg dat wel:-)

  17. Catharina Anna Maria zegt:

    @Laila: het feest was leuk, ik heb me bijgepraat met familie die ik lang niet gezien had. Niemand stoorde zich aan de de afstand tussen het echtpaar, het was een bekend verschijnsel.
    Maar dat eeuwige geruzie …… zo wil ik niet oud worden.

  18. laila zegt:

    Intrigerend.
    De recensie van Arjan Peters over Margriet de Moor.
    De schilder en het meisje.
    In een andere krant werd het boek gekraakt.

  19. Laila zegt:

    Niet normaal;
    is de slotkonklusie van columnist Jean-Paul Geelen in de VK, over de voorbeelden van internetverslaving; nav het discussieprogramma Hollandse Zaken van Cees Grimbergen; gisteravond.
    Bij de jongeren zie ik een enorme toename..

Geef een reactie

