een column in 150 / IM Hannelore Klein

Hij weet wel te prikkelen. Arnon Grunberg.

Vandaag heeft hij het over de publieke moraal naar aanleiding van de Thorbeckelezing van Jan Marijnissen.
En zeg nu zelf, wie kan de  woorden waarden en normen  nog horen sinds Balkenende ze als lege verpakkingen in het rond strooit op zijn bekende snelle wijze, waarbij hij zich bijna lijkt te verslikken.

En zegt Grunberg: “Mijn privémoraal zegt me dat ik mensen op hun hoofd mag timmeren, maar de publieke moraal zegt er iets anders over.”

Laten we wel wezen; hoe vaak zou u niet iemand op z’n bek willen slaan?
Het gebeurt ook steeds vaker.
Via internet worden heel wat slachtingen uitgevoerd en de voetbalfans maken er een collectieve happening van.

Ook heeft hij het over de kloof tussen u en de huisarts en de cassiere bijvoorbeeld.
Tja.

Stel dat hij de zoon was van Marga Minco, die als geen ander kon schrijven over het bittere van het lege huis, toen ze terugkwam van de onderduik.
De hele familie uitgemoord.

Je bent de zoon en pas in 1957 kan je moeder er over schrijven. Op onnavolgbare wijze.
Maar je voelt het al die tijd al; de spanningen, het verdriet dat om haar heen hangt.

Ik hou niet zo van de romans van Arnon Grunberg, maar hij boeit me wel in ander werk.

Zo las ik: De techniek van het lijden, een essaybundel die hij schreef ( 2005) voor studenten . Indrukwekkend.

In interviews vertelt Marga Minco over haar manier van schrijven.
Ze staat voor het raam in haar werkkamer
“En dan gebeurt het: ik zie mezelf ook in een huis van vroeger staan, op de Kloveniersburgwal. Daarna komt een volgend beeld: in april 1944 stond ik op een avond voor het raam en schoof de glasgordijnen opzij. Ik staarde naar de donkere Sarphatistraat toen een groene overvalwagen langzaam kwam aanrijden.
‘Ga maar bij het raam weg’, zei mijn moeder.”

90 is ze net geworden en er verscheen nog een nieuwe bundel verhalen van haar:
Achter de muren.

Volgende week is een documentaire over haar te zien.
De schaduw van de herinnering.

Over een razzia in de Lepelstraat ,waar ze aan ontsnapte van de ene op de andere dag waren ze leeg.
De groenteboer, het snoepwinkeltje,de slager.
De cassiere; allemaal weg.

Een overlever, Marga Minco, die steeds ook de lichtheid en het absurde benadrukt.
Met verhalen die blijven doorkomen.

Een column van 150 woorden kan veel oproepen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op een column in 150 / IM Hannelore Klein

  1. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Arnon Grunberg, ik heb geprobeerd hem te lezen maar ik werd hopeloos depressief van het boek in kwestie. Ik heb het niet nog eens geprobeerd. Het leek op het effect wat ik ook wel eens uit een boek van Jan Wolkers had. De grimmige sfeer wordt zo indrukwekkend neergezet dat ik meegezogen wordt.

  2. Frans Muthert zegt:

    Mooi blog.

  3. ZWOLLYWOOD zegt:

    de collums van Grunberg in de volkskrant spreken mij niet aan vanwege de vele wendingen.

  4. laila zegt:

    Nog even reageren voor deze sterke bijdrage in niemandsland verdwijnt. Ha.
    @CAM.
    Deze bijdrage gaat niet alleen over Grunberg.

  5. laila zegt:

    @Frans.
    Dank je.

  6. laila zegt:

    @Zwolly.
    Mij wel.

  7. iers_dagboek zegt:

    @ laila:
    dat heb ik nou ook met Grürnberg.
    Marga Minco is wel een heel indrukwekkende vrouw.

  8. coby zegt:

    Volgende week kan ik niet kijken maar een documentaire over Marga Minco is zeker de moeite waard om later te bekijken op uitzending gemist of de documentaire-site. Mooie bijdrage, Laila.
    Hartelijke groet, Coby

  9. laila zegt:

    @iers dagboek.
    Indrukwekkend, vind ik ook.
    @coby.
    Zou hij een Kopp-kind zijn Grunberg?
    Dank voor je reactie.

  10. Isis Nedloni zegt:

    Hallo beste Laila…..
    Ja…..Margo Minco……een naam die ik zeker zal onthouden.
    En haar ga lezen….
    Ze schrijft vanuit een geblakerde authentieke herinnering…..ook hier weer een voorbeeld van hoe de schrijfkunst de mens in een bepaalde balans weet te trekken…in zo verre het mogelijk is in dit soms wel erg bizarre leven…..
    Mooi beschreven blog…..
    Nee…Grunberg is haar zoon niet; ))))
    Vriendelijke late middaggroet

  11. Isis Nedloni zegt:

    Was ik echt; ))))
    Ja….bloggen is uiteindelijk niemands land vol illussies; )))

  12. laila zegt:

    @Isis.
    Het voordeel van kinderen is dat je van alles weer tegenkomt.
    Zo ook: Marga Minco.En nu: een beetje criminologie.
    Ook interessant;-)
    De schrijfkunst die iemand in balans kan brengen.
    Dat zeg je mooi.

  13. Maria Trepp zegt:

    Ik vond Grunbergs column uitstekend. Ik heb de hele dag nog over na gedacht.
    Hij heeft helemaal gelijk.
    De afstand tussen mensen is waardevol en bovendien ene gegeven, en politici moeten geen stars spelen.

  14. laila zegt:

    Ha die Maria,
    De hele dag nadenken over 150 woorden.
    Tjongejonge; dan hoef je Homo Ludens ook niet te downloaden;-)
    Nee hoor; ik heb me er een gewoonte van gemaakt de werkster te groeten op mijn werk en een praatje te maken en dat levert leuke gesprekjes op. Zo ook de buschauffeur. Er zijn mensen die hem niet eens meer zien. Niet te geloven!
    En dan de cassieres. Praat me er niet van, hoe die behandeld worden.
    Zo blijf je bij met wat er leeft. Niet dan?
    Een soort under-coverjournalistiek . ( of participerende wetenschap. Ha)
    En saaie politici als Balkenende.
    Daar hebben we toch schoon genoeg van.?

  15. beus zegt:

    Grunberg zet aan tot denken, maar niet lang.
    Toch ben ik niet enthousiast over zijn voorpaginabijdrage.
    In mijn gevoel pakt hij niet iedere dag de ‘juiste’ onderwerpen op.
    Zijn helicopterview kan beter. Hij kan meer.
    Het zal wel een groeiproces zijn.

  16. Rene Scheffer zegt:

    Goed stuk over een column en er veel eigens aan toegevoegd, ook in tamelijk weinig woorden.

  17. laila zegt:

    @beus.
    Wie weet vind je morgen iets van je gading?
    @Rene.
    Dank je.

Geef een reactie

