Sobibor,Selma en de zwijnen/ februari 2016 Willenberg-Treblinka overleden/ IM Jules Schelvis 3-4-2016

22-10-2016

Gisteravond zag ik de indrukwekkende documentaire over Selma Wijnberg; de enige Nederlandse vrouw die vernietigingskamp Sobibor overleefde.
Ze trouwde in Polen met Chaim Engel, die samen met Russische krijgsgevangenen 42 Nazizwijnen om zeep hielp en wist te vluchten.
Je zag beelden van Sobibor en haar dochters die terugkeerden om hun ouders te begrijpen.
Beelden uit ’73 van Selma en Chaim als getuigen bij processen tegen de misdadigers, massamoordenaars. Wagner onder andere.
“Weken waren ze er kapot van”, zei een dochter.

Van Liempt schreef het boek Selma, met dagboekfragmenten van haar, uit die hel.
Het jongetje op de foto werd verwekt op een schurftige zolder, maar stierf tijdens hun vlucht. Het lijkje werd in zee gegooid bij een Grieks eiland.

De verbittering over de schrijnende ontvangst in Zwolle, waar Selma opgroeide , was tot in de tenen te voelen.Het verdriet.
Nederland; het land waar de meeste joden verraden werden.

Vandaag biedt Ab Klink de excuses aan in Westerbork.
Vanmorgen las ik in de krant dat Groen Links wil dat Zwolle dat ook doet

Erkenning is belangrijk. Net als voor de slachtoffers van de katholieke “zwijnen.”( 21-2-2016 actueel in Belgie. Ik zag de film Spotlight)

zie ook:
www.stichtingsobibor.nl

————————————————————————————————————–

24-6-2015

Hotel Wijnberg, het hotel van de ouders van Selma wordt een museum, lees ik net.( 21-2-2016 Gaat niet door.)

22-10-2016 Groot artikel in De Stentor.

25-10-2016

Vandaag worden plannen besproken voor een permanente expositie in de Synagoge; te openen 2017.

——————————————————————————

21-2-2016

De laatste overlevende van nazivernietigingskamp Treblinka , Willenberg is overleden.

De laatste tijd legde hij zich toe op beeldhouwen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

25 reacties op Sobibor,Selma en de zwijnen/ februari 2016 Willenberg-Treblinka overleden/ IM Jules Schelvis 3-4-2016

  1. Fleur zegt:

    Verraden worden by friendly fire is a matter of worst case scenario.
    Je naam te grabbel voor gespuis cum suis.
    Het met de dood bekopen
    van reguleringsdrang
    der kortzichtigen
    is ónverteerbaar.

  2. Fleur zegt:

    Macht in een onderdrukkingsregime.
    Het zwijgen van slachtoffers.
    Levenslang zwijgen.
    Veronderstel niet,dat jouw handen schoon zijn.
    Ook Gij,Brutus!

  3. laila zegt:

    @Fleur.
    Het is afgelopen met het zwijgen.

  4. paco painter zegt:

    Ja, dan ben ik echt trots op mijn land

  5. antoinette duijsters zegt:

    Laila, het is zeer triest, maar het waren mensen die dit op hun geweten hebben. Geen zwijnen, ik betwijfel of die daartoe in staat zijn.
    Bovendien denk ik dat de Roomse kerk het ergste was, zelf in de vijftige jaren kregen we op school nog van de nonnen te horen dat het toch een beetje hun eigen schuld was. Want ja ze hadden Christus vermoord, de dooddoener door de eeuwen heen.

  6. Martien zegt:

    Wat Klink doet is goed, denk ik. Maar na zoveel jaren!?
    De rest is bijzaak; verleden tijd; niet en nooit meer goed te maken ook!
    Het is enorm jammer dat de mens zo snel vergeet.
    Wat er na 40-45 is gebeurd is toch ongelooflijk!? Daar hoort Israël dus ook bij!!!

  7. laila zegt:

    @paco.
    Dat Nederland de meeste joden heeft verraden, begrijp ik nog steeds niet.
    @antoinette.
    Leerde je dat van de nonnen?
    Ik heb daar geen idee van. ( openbaar onderwijs)
    @Martien.
    Iemand stelde net dat je ook parallelen kun trekken met de opvang van vluchtelingen, nu.
    Ik denk dat erkenning voor alle slachtoffers ook na jaren, een vorm van rehabilitaie kan betekenen.

  8. antoinette duijsters zegt:

    Laila, in Limburg waren toen amper openbare scholen, alles en iedereen was Katholiek en de kerk mocht alles. En de mensen geloofde het, zelfs nu nog is de kerk nog aanwezig, ondanks alle veranderingen.

  9. galadriel zegt:

    ik las het stuk over Selma Wijnberg, geschreven door Ad van Liempt ( die man is goud waard) in de Volkskrant. Eén van zijn opmerkingen: hoe meer we weten over deze verschrikkingen hoe onbegrijpelijker ze zijn/worden

  10. The_Saint zegt:

    Ik werk nog dagelijks met de nummer dragers….en ondanks dat ik er middenin zit krijg ik m’n hersens er niet omheen.
    Vandaag is het de dag van de Shoa in Israel…..de tv staat 24 uur bol van allerlei docu’s-films en persoonlijke verhalen…..en nog kan ik het niet vatten….
    Eens vertelde mij iemand " ik kan de stank niet kwijt raken , ik ruik het alsof ik er weer naast sta…en dat elke dag weer opnieuw.."
    Wat moet je in hemelsnaam tegen deze persoon zeggen…

  11. laila zegt:

    @antoinette.
    Schrijf eens wat over je tijd bij de nonnen en hun indoctrinatie.
    @gala.
    Precies; ik las het.
    @The Saint.
    Indrukwekkend; jouw reactie. Wat voor werk doe je?

  12. Ely zegt:

    Ja en laten we er in Godsnaam voor zorgen dat dit soort tuig het niet weer voor het zeggen krijgt
    En dan heb ik het niet (alleen) over de nazizwijnen maar ook over hen die nog na de oorlog hier in dit land Joden op deze manier behandelden

  13. Thea van der Minne zegt:

    Zo is het, zou mijn vader gezegd hebben.
    Ik had niet anders van je verwacht, A.
    Van je oude vriendin.

  14. laila zegt:

    @Ely.
    Het is nog maar zo kort geleden dat Verdonk "regels zijn regels" riep, mbt vluchtelingen.
    @Thea.
    De titel heb ik wat aangescherpt.
    Dank voor je reactie.

  15. laila zegt:

    @Thea.
    Gisteren ben ik achter het boek, waar de documentaire bijzit, aan geweest. Het lijkt mij een Document, waar de regering overigens aan heeft meebetaald.
    Vandaag is het in de winkel.
    In de Stentor las ik net het volgende:
    Ab Klink deed de volgende toezegging.
    Sobibor is door de Duitsers met de grond gelijk gemaakt om alle sporen uit te wissen, maar samen met Polen, Israel en Slowakije wordt gekeken of van Sobibor een waardige gedenkplaats gemaakt kan worden.
    Curieus is dat de beide Poolse partners afgelopen zaterdag bij de vliegtuigcrash zijn omgekomen.
    Selma komt vandaag of morgen ( weer)met haar beide kleindochters naar Zwolle, waar ze de synagoge zal bezoeken.
    Waar jouw achternaam zo veelvuldig in de muren is gekerfd.

  16. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik zag het verhaal van Selma voor het eerst op het journaal.
    Ook al heb ik al zoveel gruwelijks gehoord,
    viel mijn mond open van verbijstering,
    omdat ze na de oorlog ongewenst vreemdelinge werd.
    Ik kan er echt niet bij.

  17. laila zegt:

    @CAM.
    Ja, het is schrijnend.
    Morgen is het 65 jaar geleden dat Zwolle bevrijd is en zal ze waarschrijnlijk de synagoge bezoeken.

  18. Annet zegt:

    Erkenning….daar gaat het om Laila….
    Geen toeval: ik haalde tante Marie aan
    bij de reacties bij mij en haar moeder tante Finette
    was ondergedoken bij mijn ouders in Hilversum
    zij werd verraden…..door een joodse man…….
    (aangetrouwde familie was hij)……
    vredesgroet Annet

  19. Kokopelli zegt:

    @Laila: Een treffende en deels keiharde slotzin.
    Maar wel geheel terecht.

  20. laila zegt:

    @Annet.
    Erkenning, ja.
    @Koko.
    Keihard?

  21. Ingrid van den Bergh zegt:

    Blij met deze bijdrage, ook omdat ik de documentaire miste. Het boek ga ik zeker een keer lezen.
    Kan wel begrijpen dat Selma de ecxuses als mosterd na de maaltijd beschouwde. Zij heeft haar hele leven met het verdriet moeten omgaan.
    Maar Klinks bedoelingen waren ongetwijfeld oprecht.

  22. laila zegt:

    @Ingrid.
    Een vriendin van de kleuterschool, Thea, ze reageert hier wel eens, heeft veel familieleden verloren in Sobibor.
    Vandaar misschien mijn extra betrokkenheid.
    Zo’n boek vind ik een Document.
    Vandaag stonden stukken in de Stentor over het bezoek van Selma aan de synagoge, waar de achternaam van mijn vriendin 10 maal in de muur gegrafeerd is.
    Cornelissen, die erg actief is in de synagoge was zeer ontroerd door haar bezoek.
    Ik denk wel dat de bedoelingen van Klink oprecht zijn en onderdeel van een tijdgeest:
    Fouten herstellen, excuses aanbieden, leed erkennen horen daarbij.
    Meer humaniteit.

  23. Ingrid van den Bergh zegt:

    Dank dat je nog even verder kwam toelichten, laila.
    Indrukwekkend ook, dit verhaal, voor je vriendin.

  24. laila zegt:

    Ter herinnering.

  25. Laila zegt:

    Vandaag een interview met een Nederlandse archeoloog die in ingeschakeld in Sobibor in de VK.
    Ivar Schute.

Geef een reactie

