vrijheid;voetbal

Voetbal; ik kan er van genieten. Al zo lang ik me kan heugen.
Ik moet toegeven dat zo’n hele wedstrijd me niet altijd ( meer) kan bekoren maar gisteren zag ik in de laatste minuten het doelpunt van Olic en dat was van grote klasse.
Vaak denk ik nog terug aan de tijd dat ik zelf verdediger was in een sportteam.
Niemand kwam er om heen. Nau ja. Thea links,ik rechts.
 
Heerlijk waren de momenten op de bedauwde velden bij het pupillenvoetbal van de zonen. Het wassen van al die shirtjes deed ik met liefde.
 
Een collega van me is voetbaltrainer A en ik heb veel van hem geleerd over teamsport. Vroeger trainde hij teams met zijn zoon en de laatste jaren :de meiden.Het moet haast wel zijn manier van kijken ( en handelen natuurlijk ) zijn, waardoor die meidenteams steeds op behoorlijke hoogte eindigen. En motiveren; een belangrijke taak van een trainer/coach.
 
Een goede kennis is Jan V; een vitale 50-plusser. Prachtig waren zijn verhalen over de tijd dat hij profvoetballer was ( bij Feyenoord) en veel van de wereld heeft gezien. Maar hij blijft verrassen.
Als trainer coacht hij allerlei clubs, zoals dat gaat. Dan weer een jaar hier en dan weer daar.
Een paar jaar geleden kreeg hij de kans om in Iran te trainen en van de verhalen die hij daarover vertelt zou hij een boek moeten schrijven. Ik zou hem daar graag bij helpen.
"Jonge studenten liepen daar gedrogeerd langs de snelweg; als een soort Russische roulette."
 
Maar hij is met een nieuw project bezig. Via via is hem gevraagd om met autisten te sporten en wonderwel weet hij de juiste snaren te raken. De jongens hebben er plezier aan.
 
Hij wil in Zwolle een autistenteam opzetten en is volop aan het lobbyen. Vorige week vertelde hij dat hij naar FC-Zwolle geweest was.
 
"Ze hebben net weer subsidie gekregen met als voorwaarde dat de maatschappelijke functie uitgebreid zou worden. Het zijn onze belastingcenten waar die subsidie uit komt en ik heb voorgesteld dat autistenteam daar twee keer per week te laten trainen. Dat vinden die jongens leuk."
 
Weg van de snelweg; de vrijheid en het lef om van de gebaande paden af te wijken. Een fraai filosofisch principe.Lachen
 
Wie het er niet mee eens is, mag het zeggen.
 
En dat de Running Therapy bij depressies kan helpen is ook al aangetoond.Om even een zijpad te bewandelen.  Maar Arnon Grunberg had een aardige column vanmorgen over geluk.
Wil iedereen wel gelukkig zijn?
 
  
 
 
 
afbeelding internet:
Maradonna op een muur in Napels.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op vrijheid;voetbal

  1. anna zegt:

    Tjongejonge Laila.
    Wat een diversiteit; zelfs voetbal behoort tot jouw repertoire.
    Dat lijkt me een leuke gozer, die Jan.

  2. laila zegt:

    Zeker weten; een ras-verteller, die heel veel gezien heeft van de wereld.
    Ik waardeer het dat hij de maatschappelijke functie van dat poenerige voetbal benadrukt.
    En hij kent alle facetten van het voetbal, als prof.

  3. anna zegt:

    Maar wordt het niet eens tijd voor een blogpauze?
    Er is niet zo veel animo meer voor je blogs.

  4. laila zegt:

    Binnenkort een hele lange, maar zolang ik hier nog ben laat ik me niet door trollen en nitwits en roddelaars aan de kant zetten.

  5. anna zegt:

    Een sportersmentaliteit!
    Werk ze vandaag verder.

  6. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Anna? Inlogfoutje bij Simon.

  7. anna zegt:

    @CAM.
    Heb je niks zinnigs over deze bijdrage te vertellen?
    Valt me van je tegen.
    Maar zoals ik eerder zei: We hebben een leven in meervoud.
    Anna en Laila zijn twee rollen van dezelfde persoon.

  8. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik kwam hier omdat ik je avatar met nieuwe naam onder Simon volgde.
    Ik zie je ook zelden onder mijn blog.
    Over voetballen heb ik inderdaad niets te zeggen. Mijn vader heeft met de terreur van het voetbal dat ALTIJD aan moest een afkeer van voetbal bezorgd. Ex hoefde het ook nooit te zien en echtgenoot kijkt alleen als Oranje het een beetje goed doet. Daar laat ik het bij.
    Voor mij was het nieuw dat je met je eigenrol in gesprek gaat.

  9. Zwollywood zegt:

    Talentontwikkeling van austisten is enorm belangrijk. Recent hoorde ik in DWDD een interview met een autist die leader van een nieuwe popband. Die groep rockt enorm.
    Bij het luisteren naar of maken van goede muziek en ook van running wordt extra dopamine aangemaakt….een soort pepmiddel.

  10. paco painter zegt:

    Niks geestigers dan voetbal.helemaal eens

  11. anna zegt:

    CAM.
    Zo af en toe reageer ik wel; ik probeer het wat te spreiden. Ik hou niet zo van subgroepjes.
    Ach ja; lang niet iedereen vind voetbal interessant, m,aar er zitten veel kanten aan.
    @Zwolly.
    De Stentor heeft vanmorgen een groot artikel over autisme ( 2 pagina’s) Ik heb het nog niet gelezen.
    Leader van een popband. Leuk:-)
    @paco.
    Geestig? Beetje nietszeggend; jouw reactie.

  12. coby zegt:

    Ik vind voetbal kijken soms ook erg leuk. Soms kom ik wandelend langs een voetbalcomplex en niets zo leuk als die jongens en meisjes zien rennen en het winnen en verlies zien te nemen. Op tv kijk ik wel maar dan moet het wel ergens om gaan. Ik moet partij kunnen kiezen.
    Hartelijke groet, Coby

  13. daan zegt:

    waarom is mijn bijdrage weggehaald??

  14. laila zegt:

    @coby.
    Soms kan ik de schoonheid van het spel zien zonder dat het me uit maakt of ik voor een ploeg ben.
    Zoals vanavond. Hier verheugt men zich op de wedstrijd die nu komt. Ik heb geen favoriet.
    @daan.
    Omdat je uit je nek kletst.

  15. laila zegt:

    Overigens las ik gisteren in een klein berichtje ( toeval?) dat Maradonna weer in het ziekenhuis ligt.
    Hij is door een hond in het gezicht gebeten.

  16. thrammy zegt:

    Vond je teksten wel leuk tot ik er achter kom dat je in jezelf praat. Niet mijn stijl. Dat is mij te bedacht, te psychologisch (on)verantwoord, te deskundig. Misschien is het wel een onderdeel van je werk, maar niks voor mij.
    Groet

  17. laila zegt:

    @thrammy.
    Aha; dat kan; ieder heeft zijn voorkeuren.Ik begin nu met een schrijfwedstrijd.Essays, daar houd ik van.

Geef een reactie

