Vrijheid; met voeten getreden/ mooiste nieuwsfoto 2015 Zwolle

 Het woord vrijheid is als een toverbal, waar je als kind op zoog. Af en toe haalde je hem uit je mond om te zien welke kleur hij had.
Het woord vrijheid verschiet telkens van kleur en roept 1000 en 1 vragen op.
 
Wat is het ultieme vrijheidsmoment? Wie wil zijn/haar wil aan je opleggen? Hoe kun je trouw zijn aan jezelf in een groep? Hoe kun je vrij zijn als een ander je dat niet gunt? Is vrijheid in armoede mogelijk?Hoe kun je vrij zijn in verbondenheid?Je kunt pas vrij zijn als je weet wat je wilt, maar weet je wat je wilt?
 
In het kader van het Bevrijdingsfestival Zwolle ( 65 jaar) is een prachtig project bedacht.
65 kunstenaars uit Overijssel zijn in no-time bereid gevonden om een stoeptegel te ontwerpen met als thema: Vrijheid Wereldwijd.
 
Duizend tegels zijn ervan gemaakt en ze worden als cadeau aan Zwolle langs de grachten gelegd.
Over vier kilometer om de 3 meter komen ze rond het centrum . Ieder die dat wil kan een stoeptegel adopteren ( voor E 52.50)  zodat het project zichzelf financiert.
 
Een aantal voorbeelden:
 

 
De tegel Mooi Kind van Mycke Benschop.
 
 
Come, van Derya Zenginoglu.
 
En Gijs Dragt liet zich inspireren door letters van de Amsterdamse School.
 
Vierkant voor Vrijheid.
 

 
 
Ik vind het idee zo leuk dat ik vanmiddag met een groep studenten papieren tegels ga maken.
 
Waarde lezer:
Welke woorden of symbolen zouden uw vrijheidstegel sieren?
 
 
alle tegels zijn te bewonderen op:
www.bevrijdingsfestivaloverijssel.nl

————————————————————————————————-

mooiste nieuwsfoto 2015 Zwolle

slotoptreden Typhoon Bevrijdingsfestival

BFO15

Zwolle BFO 2015 Regen en zon maar toch veel publiek Foto Frans Paalman Zwolle © 2015

 
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op Vrijheid; met voeten getreden/ mooiste nieuwsfoto 2015 Zwolle

  1. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Leuk idee zeker!
    Alleen, papieren tegels? Die kunnen toch niet gebruikt worden of ben ik nou weer veel te praktisch?

  2. laila zegt:

    @Cam.
    Het tegelidee gebruik ik om de studenten na te laten denken over vrijheid en dat uit te wisselen. Beetje ludiek, niet?
    Ondertussen heb ik al weer iets anders bedacht voor de laatste les groepsdynamica.
    Uit de mediatheek heb ik een stel psychologische inzichtkaarten, waar ze blind één uit moeten pakken.
    En dan in de groep vertellen of ze het wel of niet eens zijn met die spreuk.
    En waarom.
    Achter op het doosje staat:
    "Het gebruik van deze kaarten en het effect dat ze op je kunnen hebben, berust op het principe dat er geen toeval bestaat. Trek je een kaart dan zal deze, volgens de wet van de synchroniciteit op dat mioment voor jou van belang zijn.
    De kaart die ik blind trek is:
    "Het gaat er niet om hoe anderen over mij denken,maar hoe ik over mezelf denk."Ha
    Over dat tegelproject ben ik erg enthousiast:-)

  3. Wim Duzijn zegt:

    Ik zou dit op mijn tegeltje schrijven:
    VRIJHEID IS BEDROG
    Gewoon een simpele stelling die door alle oude wijsheidscholen wordt uitgedragen.
    Gurdjieff stelde het zo: "Een mens moet eerst beseffen hoezeer hij een gevangene is, voordat hij een beetje vrijheid kan proberen te veroveren…"
    Ik zou dus ook het volgende op mijn tegeltje kunnen zetten:
    VRIJHEID IS PESSIMISME

  4. laila zegt:

    @Wim.
    Wat een chagrijnige reactie op deze mooie, sprankelende, tot nadenken stemmende bijdrage!;-)

  5. Wim Duzijn zegt:

    Sinds wanneer is ERNST hetzelfde als chagrijn?
    Ernstige mensen weten dat hollebollekoldergasten, die altijd ‘de vrijheid’ voor zichzelf opeisen, nooit iets anders doen dan een hel scheppen waarin de serieuze mensen verdampen tot een wolkje stof en gas.

  6. Wim Duzijn zegt:

    Willem Frederik Hermans is groot geworden met zijn pessimisme.
    Aardig in dit verband is de volgende stelling:
    "Het leven moet, het is zelden te bereiken, een evenwicht tussen de kwade krachten zijn en dan… Nou, goede krachten zijn er eigenlijk niet, maar als er een evenwicht bestaat tussen kwade krachten, dan ben ik al tevreden… "http://www.mediewistyka.net/dab/hermans.htm

  7. Theo zegt:

    Je weet toch vaak filosofisch te raken.

  8. ron zegt:

    Pracht idee. Ook het jouwe trouwens om je studenten een papieren tegel te laten maken.

  9. laila zegt:

    @wim.
    Een zeikerd die WFH.
    Sommige boeken van hem kan ik waarderen, maar een avondje met hem in de kroeg.
    Brrr.
    Hoewel?
    nb aardige link.
    Ik dacht dat er hernia stond;-)
    @Theo.
    O.Wat vind je van de kunsttegels?
    @ron.
    En wat komt er op jouw tegeltje?
    (We gaan straks overigens toevalskaarten:-) trekken)

  10. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    freedom is just another word for nothing left to loose,
    honey, there aint nothing that is free…….

  11. laila zegt:

    Janis Joplin

  12. thrammy zegt:

    Ben het helemaal eens met de inhoud, maar vind de vorm een beetje opdringerig!
    Groet

  13. laila zegt:

    @thrammy.
    Ik zou niet weten wat er opdringerig aan is; aan een tekst waarin zelfs aan het eind nog een open vraag gesteld wordt.
    |Maar over stoeptegels kun je struikelen, dat is zo.

  14. ron zegt:

    @laila.
    Niet moeten beoordelen. Niet beoordeeld worden.

  15. laila zegt:

    @ron.
    Vandaag ga ik weer de hele dag werkstukken beoordelen;-)
    De les met de "toevalskaarten"was hartverwarmend. Ontspannen en verrrassend. Heeft me weer eens bevestigd in het "geloof"dat mensen door de combinatie leren/werk sterk kunnen veranderen.
    Meer zelfvertrouwen, meer aandacht voor elkaar enz.
    Over een jaar, als ze bijna hun diploma hebben, doen we het weer.

Geef een reactie

