Dutch design

Bij het woord design denk ik aan dure spullen en mode.

Liever denk ik aan het woord ontwerpen. Ik hou van mensen die mooie dingen kunnen maken. Met visie en ambachtelijk ook.
Vroeger, als kind liep ik langs de meubelmakerij van een oom en ik kan zo weer de geur van hout oproepen.Een collega van mij is gek op Rietveld ontwerpen. Heeft stoelen gemaakt en is nu bezig met kinderstoelen. Een glas-in-loodcursus heeft hij net gedaan en het raam dat hij maakte vind ik prachtig.

In de Stentor lees ik over Richard Hutten.
 
Hij is in 1967 in Zwolle geboren, had altijd tienen voor handenarbeid en besloot naar de Design Academie in Eindhoven te gaan.
Hij is nu internationaal de bekendste Nederlandse ontwerper, bekend als een schoolvoorbeel van Dutch Design:
eigenwijze ontwerpen met een kritische houding tegenover status.
 
De Dandelion lamp zou ik wel willen hebben.

En ook de Berlagestoel lijkt me wel fraai en functioneel. Je kunt er goed op zitten, lijkt mij.

De bekers die hij voor kinderen maakte zijn ook wereldberoemd ( De Domoor) en worden overal nagemaakt.Betaalbare design, want hij kost maar een tientje.

Heerlijk lijkt me dat:
Mooie dingen maken.

"Ik doe iets met volle overgave of ik doe het niet", zegt Richard Hutten.
Een man naar mijn hart, wat dat betreft.

www.richardhutten.com

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

20 reacties op Dutch design

  1. Rene Louman zegt:

    Mooie dingen maken geeft inderdaad zo’n enorme bevrediging. Maar dat hoeft dan niet altijd TOPTOP te zijn, als het maar creatief is. Die stoel vind ik schitterend trouwens.

  2. laila zegt:

    @René,
    TOPTOP hoeft natuurlijk niet.
    Daarom begin ik over een oom en een collega.
    Dank voor je reactie.

  3. coby zegt:

    Ik heb ontwerpers gekend, het zijn ontzettend creatieve en eigenzinnige mensen. Hoeveel ideeën door hun hoofden heen gaan… ik vond dat ongelooflijk. Blijkt ook nog eens heel vaak, dat wat ze dan in diepste geheim uit werken en bedenken verder, soms zomaar door een ander net iets eerder op de markt verschijnt. Lijkt me een heel bijzonder vak. Mooie ontwerpen hierboven, die stoel springt er uit voor mij.
    Hartelijke groet, Coby

  4. paco painter zegt:

    Jij maakt toch ook mooie dingen?

  5. laila zegt:

    @coby.
    Jij maakt toch ook mooie dingen 🙂
    @paco.
    Ja, soms wel:-)
    Maar ik bedoel ook op dit ambachtelijke vlak.

  6. meebenotty zegt:

    Die bekers zijn ook gezellig voor samen

  7. kuifje simon zegt:

    Heerlijk te lezen …
    te meer
    mijn jongste zoon is meubelontwerper en meubelmaker
    bescheiden, maar toch al in enkele gerenomeerde woonbladen gestaan
    (ben ik effe trots op) !!
    simongroet

  8. laila zegt:

    @meenebotty.
    En handig voor knoeiers en gehandicapten:-)

  9. laila zegt:

    @kuifje.
    Wat zul je trots zijn op je zoon!
    Een schitterend beroep; meubelmaker.Als ik mijn leven over kon doen…:-)

  10. Smokey zegt:

    Design, daar houd ik van, omwille van de schoonheid en de kunst.
    Ik kende een meubelontwerper die vaak zijn eigen woordspeling citeerde:
    "Designers, die sain er niet"..

  11. laila zegt:

    @Smokey.
    Ik had al eerder een blogje over ontwerpen in het kader van een oproep:
    Wat vind je het mooiste ontwerp?
    Ik koos toen voor de "tijdloze" Thonetstoel.Rondhout, licht en qua beleving herinnerend aan een fantastische kroegentijd.

  12. Thea van der Minne zegt:

    Hoi Laila,
    Zie http://www.moooi.com
    Thea

  13. ZichvanVerre zegt:

    Ik ga voor de bekers, ik vind ze HET voorbeeld van ontwerp en funktionaliteit bijeen.
    Ik heb veel met hout gewerkt, maar met mijn slechte hart is de geringste inspanning me tegenwoordig teveel. Zo veel heb ik onaf staan in een lekkend gebouw…
    De Bergaestoel lijkt me eerlijk gezegd heulemal niet lekker zitten, ik voel nu al hoe mijn bloedvaten worden afgeklemd. Maar waarom heet ie Berlage-stoel?

  14. Glaswerk zegt:

    @Laila:
    Leuk blog.
    Ik heb met design ook altijd de associatie gehad met duur en exclusief. En wat meubels betreft alleen om naar te kijken en niet om in te zitten.
    De Berlage stoel lijkt me een model waar je tenminste geen houten kont van krijgt als je er langer dan vijf minuten op zit en er ook weer gewoon uit kunt opstaan.
    Het motto van Richard Hutten bevalt me wel…
    @Zich van Verre:
    Heb je wel eens een half uur lang op een Rietveld stoel gezeten?
    Ik wel en het was een ontiegelijk lang half uur…

  15. ZichvanVerre zegt:

    Maar er is niets zo mooi als een Rietveld-stoel, Koko…En, as the man said: ‘zitten is een WERKwoord.’ Alleen, ik hou niet van bloedvatenafgeklem.

  16. laila zegt:

    @Thea.
    Dank voor de link.
    Jij rijgt prachtige originele kralenkettingen., met kralen die je overal op de kop tikt.
    Ik kijk regelmatig in het kralenwinkeltje. Als ik later tijd heb wil ik kralen rijgen en met speksteen werken….
    @Zich.
    Die stoel lijkt me wel goed zitten vanwege het materiaal. Via google kun je er achter komen waarom de stoel zo heet. Ik ben het even vergeten.
    nb Als student had ik nog sinaasappelkistjes, die je op allerlei manieren kon gebruiken.
    Een wisselend design:-)
    @glaswerk.
    In zekere zin is alles dat voor de eerste keer ontworpen wordt design. De HEMA heeft trouwens ook aardige ontwerpen Le Lapin bv, die fluitketel, maar ik had ook altijd die associatie.
    Dat komt natuurlijk ook door die praatjesmakers als Des Bouvrie en de glamourwereld;-)
    Ik zat een half uur in zo’n R-stoel. Het viel mij mee.Maar ik ben er niet zo weg van.
    Doe mij maar Thonet.

  17. laila zegt:

    nb Gisteren kocht ik een rokje bij de HEMA; natuurlijk materiaal ( viscose) en sober ontwerp.Betaalbaar ook ( E15):-)Zwart; alle kleuren passen erbij.

  18. Gus zegt:

    Veel design hoeft niet duur te zijn. Geregeld kijken bij een kringloopwinkel bijvoorbeeld.
    Indertijd een salontafel gekocht "schilder palet vorm" 25 piek. Ontwerper? Weet ik niet.
    Een broche, design Paolozzi, F 2,50 (gulden dus)
    De Rietveld stoel….ik ben er een keer in, in slaap gevallen, hm hm….
    Dat strakke, beats elke rug massage fysiotherapeut.
    En zeker, bij zwart past alles, vooral fel rood!!! 🙂

  19. laila zegt:

    @Gus.
    Ik ben dol op kringloop.
    Vandaag ik het rokje met een gele top met rode rozen, waarop kleine rode kraaltjes 🙂

  20. Lucas Lay zegt:

    Oja, inderdaad.. de Domoor is heel bekend 🙂

Geef een reactie

