Isabelle / nederland leest 2016


Vanmorgen was ik bij een hartverwarmend project in Ermelo en nu, op mijn werk zie ik de nieuwe Opzij die een collega meenam ( na jaren heb ik geen abonnement meer.)
 
Het interview met Isabelle Allende is het eerst dat ik lees.
 
Een boeiende vrouw/schrijfster heb ik het altijd gevonden.
Sinds het enigzins magische Huis met de geesten , een gedeeltelijk werk over haar familieachtergronden in Chili, heb ik haar eigenlijk steeds wel gevolgd.
 
In 1973 moest ze het land verlaten vanwege sympathieen met haar vermoorde oom Salvador en ze is gaan schrijven vanuit de behoefte haar Chileense wortels terug te vinden.
Ze doet interessante uitspraken in het interview.
 
“Ik vind dat iedere intelligente vrouw feministe moet zijn.”Een uitspraak die vanuit zo’n dictatoriale achtergrond volkomen te begrijpen is.
 
“In Chili heb je een glazen plafond. Chileense vrouwen klagen dat ze in bijna alle beroepen achtergesteld worden.”
Vrouwen doen bijna elk werk, zijn in bijna elk beroep vertegenwoordigd, maar de mannen hebben de economische macht.
De macho’s beheren het grote geld en maken de dienst uit.”
 
 
 
Zelf heeft ze al jaren een relatie met de “gringo”William Gordon en ze vindt de dialectiek tussen vrouw en man, de spanningen en de verschillen, fascinerend en dat ben ik met haar eens.Wie niet?
 
Haar nieuwe boek: Het eiland onder de zee ( la isla bajor el mar)verschijnt 21 april ( Wereldbibliotheek)  in Nederlandse vertaling. In Spanje ligt inmiddels de 9 druk ( 300.000 boeken)
 
Het boek speelt aan het eind van de 18e eeuw in het gebied dat nu Haiti heet. De 9-jarige mulattin Zarité wordt verkocht aan de eigenaar van een grote rietplantage maar gesteund door sterke vrouwen van wie sommige magische krachten bezitten slaagt Zarité erin met een bewonderenswaardige wilskracht haar vrijheid te kopen.
 
Van dit soort thema’s en boeken houd ik wel en dat sommigen haar werk niet tot de literatuur rekenen zal haar een worst wezen.
 
Een prachtige vrouw; die Isabelle.
Een wereldschrijfster.

www.isabelallende.com


1-11-2016

Het thema van http://www.nederlandleest.nl is democratie en je kunt kiezen uit 3 boeken; oa liefde en schaduw van Isabelle Allende

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

16 reacties op Isabelle / nederland leest 2016

  1. Jezzebel zegt:

    Laila, op de foto, net als op de kaften van mijn boeken staat Isabel Allende.Paula was voor mij haar laatste interessante werk.
    Daarna werden het kinderboeken zoals De Stad van de Wilde Goden.
    .

  2. laila zegt:

    Paula heb ik ook gelezen, daarna niet meer. Wel interviews.
    Ik ben benieuwd naar dit boek vol magie.
    Want die bestaat echt Jazzy.
    Niet dan:-)

  3. Isis Nedloni zegt:

    Mmmmm….beste Laila…..Door je prachtige blog……en het artikel in opzij wat ik gisteren ook doornam…weet ik nu welk boek ik de volgende keer ga kopen.
    Dank je wel daarvoor; )))))
    Vriendelijke maandag groet!

  4. Isis Nedloni zegt:

    Ahhh…Het eiland onder de zee….verschijnt 21 april……ik wacht wel; ))))))

  5. meebenotty zegt:

    Zuid-amerikanen kunnen vertellen zoals mijn eigen grootmoeder dat deed.
    Huis met de geesten, heerlijk boek

  6. laila zegt:

    Ha die Isis.
    En mooi interview he?

  7. laila zegt:

    Ha, daar ben je weer:-)))
    Nog 29 nachtjes slapen. Ha.

  8. laila zegt:

    @meebenotty.
    Grootmoeders. Sommigen Hebben Het.

  9. coby zegt:

    Je enthousiasme werkt aanstekelijk. Ik ga het interview in de tijdschriftenzaal van de bibliotheek lezen.
    Hartelijke groet, Coby

  10. assyke zegt:

    begrijp niet waarom haar werk geen literatuur zou zijn
    en dat van garcia marquez wel
    ze hebben bijna dezelfde stijl
    al is dat van haar wat lichter…
    dat zal het zijn
    licht mag niet
    ook voor mij is paula haar laatste boek
    ik ben blij te lezen dat ze nog steeds bij Willie is.
    dat beetje geluk heeft ze wel verdiendaanbevolen omdat vrouwen best wat meer
    in het middelpunt mogen staan

  11. zich van verre zegt:

    Het gekke is, wel twintig jaar geleden las ik een verhalenbundel van haar. Ik vond het geweldig, liet dat ook deze of gene weten. En nu herinner ik me titel noch inhoud, enkel dat ik het een geweldige leeservaring vond. Dat is toch raar…

  12. paco painter zegt:

    Prachtige vrouw

  13. laila zegt:

    @coby.
    Het is heerlijk om regelmatig enthousiast te kunnen zijn:-)
    @assyke.
    Van de verteller Jan de Hartog smul ik ook.
    @zich.
    Douwe Draaisma heeft interessant geschreven over de werking van het geheugen.
    Een boeiend psycholoog:-)
    @paco.
    Yep.

  14. Geroma zegt:

    ‘k Heb ook nog een boek in de kast van haar liggen – waarvoor ik nog geen tijd heb gehad het te lezen…:-)
    Zucht.
    (Wat geinig dat je in Ermelo was, mijn woonstekkie:-)
    Mooi blog, Laila!

  15. laila zegt:

    @Geroma.
    ’s Heerenloo, Groot Emaus, Veldzigt enzovoort; ik kom er al jaren.
    Een mooie woonstek.

Geef een reactie

