er is geen tijd of is er niets dan tijd

Zo af en toe vind ik natuurkunde fascinerend, hoewel ik het ook raadselachtig vind.

Twee natuurkundigen Holger Muller en Steven Chu ( Nobelprijswinnaaar 1997) hebben een voorspelling van Albert Einstein  ( 1915) onderzocht.
De vertraging van de tijd onder invloed van de zwaartekracht.
 
Tijd is in de relativiteitstheorie een vierde ruimtelijke dimensie, zodat ook de tijd in de omgeving van zware objecten vervormt.
 
Klokken blijken op grote afstand van de aarde, waar de zwaartekracht zwakker is, sneller te tikken.
 
Objecten vallen niet omdat ze door de aarde worden aangetrokken, maar omdat ze de kromming van de ruimte rondom de aarde volgen.

Heel spannend vind ik zo’n bevinding maar begrijpen?

De resultaten zijn gepubliceerd in het Tijdschift Nature.

Charlie Chaplin staat op de foto in Modern Times en het woord tijd associeer ik met het fraaie gedicht van Vasalis.

Eb.
 
Ik trek mij terug en wacht.
Dit is de tijd die niet verloren gaat:
iedere minuut zet zich in toekomst om.
Ik ben een oceaan van wachten,
waterdun omhuld door ’t ogenblik.
Zuigende eb van het gemoed,
dat de minuten telt en dat de vloed
diep in zijn duisternis bereidt.
 
Er is geen tijd. Of is er niets dan tijd?

 
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

24 reacties op er is geen tijd of is er niets dan tijd

  1. paco painter zegt:

    Tijd bestaat niet. Alleen een, door chemische processen geleide, herinnering waardoor een illusie van tijd ontstaat (zelf bedacht, geestig he?)

  2. laila zegt:

    Kan er mee door Paco.

  3. draakhond zegt:

    In plaats van ‘kromming’ kun je misschien ook denken aan ‘verdichting’.
    Alsof de ruimte(tijd) niet gelijk verdeeld is over de…
    ja over wat eigenlijk, daar houdt mijn voorstellingsvermogen ook op hoor.

  4. Aad Verbaast zegt:

    Soms kun je niet anders dan (onder invloed van de zwaartekracht?) je ergens bij neerleggen 😉

  5. laila zegt:

    @draakhond.
    verdichting?
    @Aad.
    Ik ben het type dat geen dromen onthoud, maar er is ééntje, ik heb hem zelfs in het kader van iets opgeschreven, die ik nooi vergeet.
    Een scene uit Modern Times was het:-)

  6. draakhond zegt:

    Er is ‘iets’ in de ruimte. Door zwaartekracht kunnen we vaststellen dat het er is. Op de ene plek is er een hogere concentratie van dat ‘iets’ dan op een andere plek. Dat bedoel ik met ‘verdichting’. Een ‘kromming’ past meer in het beeld van een plat vlak, een ‘verdichting’ beter in een ruimtelijke voorstelling. Maar het blijven analogieën.

  7. laila zegt:

    @Draakhond.
    Aha; ik las ook over gravitatiegolven, minieme veranderingen in de kromming van de ruimtetijd. Die moeten nog experimenteel aangetoond worden. Weet jij daar iets van?

  8. draakhond zegt:

    Hmmmm… nee, helaas, ik ben slechts een geïnteresseerde leek die af en toe iets oppikt.

  9. laila zegt:

    @draakhond.
    jammer; wellicht iemand anders.
    Maar ik moet weg nu.

  10. cor3306 zegt:

    "Ik droomde dat ik langzaam leefde…..langzamer dan de oudste steen" Uit ‘Parken en Woestijnen ‘v. M. Vasalis

  11. laila zegt:

    @cor.
    Mooi;
    Aandacht en rust en bij jezelf blijven en,of komen.

  12. Zaaikort zegt:

    Over de psychologie van tijd zal ik me hier niet uitlaten, maar misschien kan ik iets verhelderen over de fysika van die ‘verdichting’:
    In de nabijheid van massa, dus in een sterker gravitatieveld, zijn ruimte en tijd kompakter. Er is daar meer ruimte (en tijd) dan je van buitenaf zou denken. (Zoals in de Tardis van Doctor Who, maar lang niet zo extreem.) Die dichtheid is niet een gevolg van de veldsterkte, het ís zelf de veldsterkte.
    Stel je even voor: je wandelt door de ruimte met de aarde aan je linkerkant. Je denkt dat je rechtdoor gaat want je beide voeten maken even grote stappen. Echter: de ruimte (en tijd) waar je linkervoet in beweegt is iets kompakter dan de ruimte (en tijd) rond je rechtervoet. Iemand die van een afstand toekijkt ziet dat je linkerstappen minder ver komen dan je rechterstappen, je maakt dus voortdurend een flauwe bocht naar links, naar de aarde toe.
    De aantrekkingskracht is dus geen echte kracht maar een effekt van de ruimtetijd, zou je kunnen zeggen.
    Deze uitleg is niet kompleet want ik noem niet de snelheid, dat is een verhouding tussen ruimte en tijd. Als het me gelukt is om het zelf helemaal zo goed te doorzien dat ik het kan uitleggen in woorden en zonder plaatjes, dan maak ik daar nog eens een eigen blogbericht van.

  13. ZichvanVerre zegt:

    Hen nou geen tijd maar kom nog terug

  14. Annet zegt:

    Ja prachtig Vasalis en dan in combi met Charley Chaplin
    elke combinatie is natuurlijk mogelijk:)
    Ik vind het een poëtisch blog en mijn fantasie slaat meteen
    op hol:)
    Nou ja het prikkelt…….
    Groet van Annet

  15. Annet zegt:

    Leuk bedacht van Paco:)

  16. laila zegt:

    @Zaaikort.
    Soms, in een flits begrijp ik het, maar meestal niet:-)
    Overigens stel je je zelf ook bescheiden op en dat zal niet voor niets zijn.
    Volgens het artikel dat ik las zou degene die de gravitivatiegolven, of zoiets zou kunnen aantonen meteen de Nobelprijs krijgen. Ha.
    @Zich van verre.
    Belofte maakt schuld. Niet dan?
    @Annet.
    Ongewone combinaties. Ze blijven verrassen:-)

  17. laila zegt:

    @rudolf.
    Dank je wel. Ik zal het proberen te doorgronden, maar eerst:
    Bob Marley. Bij jouw widgets:-)

  18. laila zegt:

    Maar nu eerst:
    Brooklyn’s finest en van de week zag ik:
    Crazy Heart met de prachtige Jeff Bridges.

  19. Zaaikort zegt:

    Oeps, daar hebben we Rudolfhendriques1 ook weer.
    Niet gehinderd door enige vorm van bescheidenheid noch door kennis van zaken…

  20. Glaswerk zegt:

    @Laila: Je hebt met jouw fraaie blog al een paar natuurkundige en dichterlijke tongen losgemaakt zie ik…Ik begrijp nu jouw associatie tussen vliegende duiven en het gedicht van Rutger Kopland. Je hebt er ook een mooie toepasselijke foto in het widget bij geplaatst.

  21. laila zegt:

    @Zaaikort.
    Tja; sommige mensen hebben altijd meningen, hoe dan ook.
    @Glaswerk.
    Dank voor je reactie.Natuurkunde blijft me boeien, zo af en toe en Kopland ook, meestal:-)

  22. rudolfhendriques1 zegt:

    Ieder mens heeft altijd een mening, hoe dan ook..;)

  23. laila zegt:

    Vanmiddag zag ik dat het nieuwe boek van Joke Hermsen.
    Stil de tijd , dezelfde omslag heeft als mijn Modern Times, hierboven.
    Een goede keuze van haar:-)
    Toch lees ik liever Rein Gerritsen. Of het boek dat voetbaltrainer Jan V ( ex-prof) zou schrijven over zijn training in Iran, als hij kon schrijven.

Geef een reactie

