de dood heeft mij een aanzoek gedaan

Gisteren was ik met een geliefde op de afdeling cardiologie. Spannend was het. Zou er een operatie plaats moeten vinden of was de conditie van hart en aderen goed genoeg.
Er hing een groot schilderij van Herman Brood; de man die zelfs een tijdje naast ons woonde, die koos voor een vroege dood.
Ongeveer zoals hierboven, maar dan met de woorden: zoek het hart.

Gelukkig viel alles mee en we hebben het na afloop gevierd. Blij.
En je wordt weer eens hard op de feiten gedrukt hoe belangrijk gezondheid is. En dat gezondheid niet vanzelf spreekt.

Daar moest ik vanmorgen aan denken toen ik op de voorpagina van de VK een klein stukje las over een radioprogramma vanavond. Met Kristien Hemmerechts , radio 5 19.00 uur.

Over haar nieuwste boek. De dood heeft mij een aanzoek gedaan.
Ik hou van haar boeken, essays en heb zelfs een workshop bij haar gevolgd. Boven ligt nog een verhaal dat ik er voor moest insturen. In de haast had ik een kladversie gestuurd en het staat bol van haar rode pen. Ha.

Heel mooi vind ik Taal zonder mij, over het verlies van Herman de Coninck.
Zijn hart had het begeven.

De dood heeft mij ook een aanzoek gedaan en dat zal voor veel mensen gelden.
Precies 20 jaar geleden had ik kanker. Veel te jong en veel te heftig. Na negen maanden was ik weer in de running.Ik schreef er bijna nooit over. Zal dat zeker nog eens doen.
Wat precies de betekenis van zo´n aanzoek in een leven is zal voor iedereen verschillend zijn, maar in mijn geval heeft dat de hekel aan onechtheid versterkt. Onechte mensen, ik verdraag ze amper nog.

De neiging om veel uit het leven te willen halen, om me zelf te blijven ontwikkelen,  is ook versterkt.
Vandaag heb ik een gesprek over nieuwe wegen binnen mijn werk, in september.

Waarde lezer,wat betekent het aanzoek ( of de flirt  ) van de dood in uw leven?

nb Bij thuiskomst las ik een aardig interview met Kristien in de Geuzenkrant.
 
—————————————————————————————-
 
6 maart.
 
Het boek heb ik net gekregen.
Ik ben er blij mee.
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op de dood heeft mij een aanzoek gedaan

  1. antoinette duijsters zegt:

    O jee, als ik daar over moet gaan schrijven, bij mijn geboorte stond de dood al klaar. hoe vaak heb ik het moeten horen, dank zij het doorzetten van de dokter leef ik. En daarna nog vele malen met de dood gedanst.
    En de dood hoort bij het leven.

  2. The_Saint zegt:

    "……. Waarde lezer,wat betekent het aanzoek ( of de flirt ) van de dood in uw leven? …."
    Het relativeerd alles in het leven….diverse verzoeken gehad…aan mij zelf , en aan een van mijn kinderen.

  3. lisettexoverxnld zegt:

    Zeer indrukwekkend verhaal. En gisteren weer een spannende dag…..
    Bij mij werd vorig jaar alleen maar ten onrechte gedacht dat ik kanker had. Herman kende ik uiteraard ook niet, maar iemand die me zeer na staat ging ook die weg uiteindelijk. Ik was de enige die het had kunnen weten te voor.
    Wat je schrijft over onechte mensen kan ik me levendig voorstellen. Na zulke ervaringen als die je had. Ik zal lezen als je toch nog een keer wat schrijft over je ervaringen.

  4. vuurjuffer zegt:

    laila,
    ik vind het mooi hoe je het persoonlijke in dit blog verwerkt
    een sluier opgelicht, dat is ook echt-zijn
    fijn dat het in het ziekenhuis goed is afgelopen
    en nu je vraag, wat je met het leven na het aanzoek doet?
    bewuster, intenser, soms ook angstiger omdat je weet dat er maar iets hoeft te gebeuren en relativeren,
    maar dat doet je hoofd
    de zon schijnt en saluti is weer open
    groet

  5. kuifje simon zegt:

    "Tegenwind doet de vlieger stijgen"
    maar dat beseft men alleen achteraf
    het blijft mooi
    net als de Vliegende man van Henk Vos
    simongroet

  6. laila zegt:

    @antoinette.
    Een heftige start en dansen met de dood; heeft ook iets poetisch;-)
    @The Saint.
    Het is toch een algemene ervbaring; zo’n aanzoek.
    @lisette.
    Dank voor je reactie, maar als ik over schrijven spreek dan is dat niet meteen internet-schrijven.
    @vuurjuffer.
    Privacy waarborgen op internet is ook echt."Relativeren doet het hoofd", vind ik een goede uitspraak.
    Het hart gaat zijn eigen weg.
    Saluti lokt alweer.
    Een mooie reactie simon.

  7. Simen Vrederat zegt:

    Mag ik jou vraag ook opvatten als handelend over de geestelijke dood.
    Een toenemend verschijnsel waar ik niet over uitwijden wil ( daar is al veel over gesproken als er een verband is met fysieke gesteldheid, ouderdom of psychische stoornis).
    Maar die ook volledig los kan staan van je fysieke gesteldheid.
    De beste term daarvoor is existentiele eenzaamheid.
    Het leven is dan een 24 uurs onverschilligheid ten aanzien van de dood.
    Een permanent besef hoe onbelangrijk eigenlijk je gezondheid is.
    En de enige onontkoombare actieve bezigheid bestaat er uit om onechtheid waar te nemen, te accepteren, te tolereren.
    Ook omdat je alleen maar zelf volledig van je eigen onechtheid weet.
    Mooi boek ( Taal zonder mij). Mooie dichter ook.
    Met vriendelijke groet ( en wees niet ongerust, ik ben er nog wel even )
    Simen Vrederat

  8. coby zegt:

    De ervaring met de dood heeft gemaakt dat ik me niet of nauwelijks kan verliezen in trivialiteiten, de dood maakt dat ik zoveel mogelijk probeer te gaan voor waar het echt om gaat voor mijn gevoel.
    Mooie bijdrage, Laila.
    Hartelijke groet, Coby

  9. suiker zegt:

    De dood van mijn vriendin – en de aanloop er naartoe – heeft mij veranderd.
    (nee ik zeg het verkeerd: ik heb mijzelf daardoor veranderd)

  10. laila zegt:

    @Simen.
    Een trieste reactie.
    Existentiele eenzaamheid. Misschien begrijp ik wat je bedoelt.
    Misschien ook niet.
    @coby.
    Trivialiteiten is wel een begrip dat voor meerdere uitleg vatbaar is.
    Het kunnen hele simpele dingen zijn die er echt toedoen, soms.
    @suiker.
    Ik heb mijzelf daardoor veranderd; klinkt een tikkeltje mysterieus.
    In wat voor opzicht?

  11. joost tibosch sr zegt:

    Doorbreken van de dood -in het echt in het leven- is inderdaad gelijk aan het doorbreken van schijn en onechtheid. Mors est media vitae..de dood is midden in het leven!

  12. laila zegt:

    @joost.
    De dood midden in het leven; een fraaie uitspraak.
    Je kunt hem tarten, ermee flirten, er voor weglopen; kortom de mens blijft een homo ludens;-)

  13. martin zegt:

    Vandaag zag ik Kristien Hemmerechts in een boekenkrant en een
    etalage veel verderop. Het boek dat jij noemt. Daarom keek ik wel.
    Ik had me voorgenomen niet meer bij je te reageren, omdat je me
    altijd verkeerd wil begrijpen, of begrijpt of ik het gevoel heb dat ik niet
    begrepen wordt en ik het gevoel heb dat je net doet alsof. Maar je
    schreef: "Onechte mensen, ik verdraag ze amper nog."
    Phoney daarover zong Herman Brood met zijn Wild Romance. Ik hou
    van Brood en zijn rauwheid. Ik zou er eerder zomaar op gerageerd hebben
    door een youtube linkje te sturen: http://www.youtube.com/watch?v=LNgH3En9dhQ
    en schrijven dat hij wel vaak over de top ging. Nu doe ik dat niet en reageer
    alleen vanwege dat zinnetje.
    Een mens kan anders overkomen dan hij of zij bedoelt en je oordeel
    slaat de plank wel eens mis.

  14. laila zegt:

    @martin.
    Bij thuiskomst net las ik een aardig interview met Kristien in de Geuzenkrant.
    Over jouw woorden zal ik nog eens nadenken. Ik moet weg, maar zal morgen nog even reageren.

  15. laila zegt:

    @martin.
    Net nog wat aan de Van Goghbijdrage toegevoegd op grond van een aardig boekje over het onderzoek.
    Ik ben geen vereerder van Herman Brood ( zet uberhaupt niemand op een voetstuk) ; wel was het een "geexploiteerd dubbeltalent."
    We wisselden wel eens een woord., in de kroeg.
    Ik was zijn type niet en vice versa 🙂
    Een vriend kent hem van de afdeling psychiatrie, waar hij opgenomen was.
    Tja; ik merkte dat je opeens stopte met reageren. Communicatieproblemen zijn vervelend. Vooral als je iemand niet kunt zien, of horen.
    Ook ik ben wel eens te vlug met reageren, of prikkelbaar, of te eigenwijs of te drammerig…
    Begrijpen en begrepen worden is heel belangrijk; vind ik ook.

  16. martin zegt:

    Laila we zien wel weer verder.

  17. laila zegt:

    @martin.
    Ik weet het niet .
    De fake ( en gaming) floreert hier bij bosjes. Ik gruw ervan.
    Misschien prefereer ik het schrijven in stilte.
    Steeds weer reageren op elkaar. Nu staat oa de sigaret weer centraal.Gadver.Stelletje conformisten. Zelfs die ouwe Ekkers.Zielig, vind ik het.
    Ik hou van autonomie!Mensen die "hun eigen ding doen," met passie.

Geef een reactie

